„Mâine anul se-nnoieşte miliardele sporește”. Bâlbâiala autorităților din tranzacția achitării datoriei Moldovagaz

03 Dec. 2021, 16:55
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
03 Dec. 2021, 16:55 // Actual //  Lupu Eduard

Exact la o săptămână după efectuarea transferului de 74 mil. USD de Moldovagaz catre Gazprom pentru gazul consumat în octombrie – noiembrie, nu a fost majorat capitalul Energocom conform Hotărârii de Guvern. Or, datoria Termoelectrica către Energocom, urmare a situației financiare deplorabile va fi achitată de viitoarele generații. În prezent, nu există premise și posibilități ca aceasta să fie onorată, susține într-o postare fosta ministră a Finanțelor, Mariana Durleșteanu.

Potrivit Marianei Durleșteanu, Ministerul Finanțelor, în conformitate cu Hotărărea Guvernului din 26 noiembrie, a transferat aproape 1,4 miliarde de lei către Energocom cu scopul majorării capitalului, banii au fost transferați imediat la Moldovagaz.

Până astăzi nu am văzut Energocom să declanșeze procedura legală de emisiune a acțiunilor companiei. Să vedem și CNPF ce va face pentru înregistrarea emisiunii Energocom. În cazul în care banii transferați către Energocom din bugetul de stat nu au fost folosiți pentru majorarea capitalului, atunci cum poate fi tratată juridic această tranzacție”, se întreabă fosta ministră a Finanțelor.

Durleșteanu afirmă că toate persoanele implicate în „povestea de succes a gazelor” – ași în “energy trading”, împreună cu Ministerul Finanțelor și Agenția Proprietății Publice, trebuie trași la răspundere penală.

Fosta ministră a Finanțelor lasă să se înțeleagă că situația cu deficitul de cash flow de la Moldovagaz s-ar putea repeta și în lunile următoare.

De unde va avea Moldovagaz resurse financiare să stingă datoria față de Gazprom în decembrie? Dar în ianuarie, februarie, martie? De fiecare dată vor fi alocați bani din bugetul Republicii Moldova pentru a rezolva problema plăților Moldovagaz către Gazprom? Cum vor fi achitate facturile colorate în galben, cu menționări stranii despre suportul guvernului, prezentate ieri în presă de către „supernegociatorul” Andrei Spînu?”, întreabă retoric Durleșteanu.

În data de 26 noiembrie, Guvernul a votat proiectul de lege privind tranzacția pentru achitarea datoriei istorice și soluționarea problemei de cash flow de la Moldovagaz.

Potrivit proiectului de lege, cei 1,3 miliarde de lei alocați au fost utilizați de Energocom pentru stingerea datoriei din perioada anilor 2002 – 2008, dar și a plății pentru gazului din luna octombrie și noiembrie.

În data de 22 noiembrie, Gazprom anunța că Republica Moldova riscă să rămână fără gaz în cazul în care timp de 48 de ore dacă nu-și achită plata pentru gazul consumat în luna octombrie și noiembrie în sumă de 74,2 mil. USD circa 1,5 miliarde de lei.

Realitatea Live

01 Iul. 2022, 14:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
01 Iul. 2022, 14:49 // Actual //  Lupu Eduard

Lucrările de reparaţii la linia de cale ferată cu ecartament larg din Portul Galaţi, care este nefuncţională de 22 de ani şi care va facilita traficul de mărfuri la graniţa cu Republica Moldova, sunt terminate în proporţie de 80%. Oficiali din cadrul CFR anunţă că efectivele care lucrează la reabilitarea tronsonului, în regie proprie, au fost crescute de la 70 la 100 de persoane.

În Portul Galaţi, feroviarii continuă lucrările de reparaţii, în regie proprie, pentru redeschiderea liniei de cale ferată 706 J Galaţi Largă Ana – Galaţi Bazin – Galaţi Mărfuri – Port Docuri – Siloz, în lungime totală de 4,7 kilometri, dintre care 3,58 kilometri linie cu ecartament larg.

 „În ultimii 22 de ani, pe linia de cale ferată 706 J Cale Largă – Galaţi Largă Ana – Galaţi Bazin – Galaţi Mărfuri – Port Docuri – Siloz nu a mai circulat niciun tren de marfă dinspre sau înspre Republica Moldova. Volumul traficului de mărfuri, prin punctul feroviar de frontieră din Portul Galaţi, a intrat pe un trend descendent încă din perioada 1990-2000, când pe această linie au mai circulat, doar ocazional, trenuri de marfă dinspre/către Republica Moldova sau Ucraina. Redeschiderea acestei linii, în lungime totală de 4,7 kilometri, va avea un impact economic important, atât prin creşterea traficului de marfă pe teritoriul României, dar şi a volumului de cereale, care vor intra direct în Portul Galaţi, pe la graniţa cu Republica Moldova”, anunţă, joi, CFR Infrastructură.

Lucrările din Portul Galaţi sunt executate de Sucursala Regională de Căi Ferate Galaţi, în regie proprie, pe două şantiere: linia de cale ferată  Ana – Galaţi Bazin – Galaţi Mărfuri – Port Docuri (3,58 kilometri) – ecartament larg şi linia CF Galaţi Mărfuri – Port Docuri – Siloz (1,16 kilometri) – ecartament normal.

„Începând cu data de 20 (iunie – n.r.) am avut, în medie, 70 de oameni pe lucrare, iar în această dată pentru grăbirea execuţiei acestei lucrări suntem cu un efectiv de 100 de persoane. La acest moment, noi am reparat în proporţie de 80% această linie de cale ferată. Se execută lucrări de înlocuire traverse, înlocuire materiale mărunt de prindere. De asemenea, mai avem dispersate încă două echipe de lucru care desfăşoară buraj tehnologic şi într-un alt punct de lucru înlocuire traverse material mărunt şi burajul tehnologic specific”, a declarat, joi, Viorica Grecu, şef Divizie Tehnică în cadrul CFR.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu spunea, miercuri, într-o postare pe Facebook, că reparaţiile la linia de cale ferată cu ecartament larg din Portul Galaţi sunt în plină desfăşurare, iar redeschiderea acestei linii de cale ferată va permite transportul mai eficient al cerealelor din Ucrainia, via Republica Moldova, în Portul Galaţi.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău