Ponderea petrolului și a produselor petroliere exportate a constituit 6,5%, arată datele Biroului Național de Statistică.
Datele statistice relevă că petrolul, produsele petroliere și produse înrudite au crescut de 9,6 ori. Este vorba de reexporturi, spune statistica.
În lunile mai și iunie, pe fundalul prețurilor fluctuante pe piața carburanților din Republica Moldova se atesta o criză a motorinei. La acea vreme prețul angro era mai mare comparativ cu prețul de la pompă, iar la unele benzinării motorina lipsea. Respectiv agricultorii au cerut compensarea accizei la motorină – 100%.
Experții explică majorarea reexporturilor de carburanți prin cererea tot mai mare din partea pieței Ucrainei.
Anterior, presa a scris că Portul Giurgiulești, controlat de BERD, asigură tranzitul carburanților din Federația Rusă spre Ucraina prin Zona Economică liberă a Portului Giurgiulești din Republica Moldova via Portul Constanța din România. Acest lucru alimentează și o criză petrolieră în Moldova, în condițiile în care importatorii petrolieri din Moldova sunt nevoiți să stea zile în șir la coadă.
Deși Ucraina pledează pentru un embargou total al importurilor de energie din Rusia, argumentând că veniturile din petrol şi gaze sunt sursa principală de finanțare a războiului lui Putin, totuși o cantitate importantă de carburanți ajunge în țara vecină prin Portul Giurgiulești.
Combustibilul destinat Ucrainei pleacă din portul rusesc Novorosiisk de la Marea Neagră și este transportat la Constanța. Aici este depozitat, în regim de antrepozit, la Oil Terminal. Intermediarul afacerii este firma elvețiană Euronova Energies SA care are un parteneriat cu Oil Terminal. Totodată, beneficiar efectiv al Euronova Energies SA este Gazprom Neft din Rusia.
Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!