Newsmaker: Benzina, legea și Maia Sandu. Cine și cum dă foc pieței de combustibili din Moldova?

05 Mai 2021, 10:46
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
05 Mai 2021, 10:46 // Bani și Afaceri //  MD Bani

După cum a aflat Newsmaker, președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, nu a promulgat încă legea care trebuia să schimbe regulile de stabilire a prețurilor la combustibil.

Administrația prezidențială spune că este imposibilă punerea în aplicare a legii în forma prezentată și că va trebui returnată parlamentului pentru revizuire.

ANRE consideră că documentul a fost adoptat sub presiunea lobbyiștilor pentru combustibil pentru a o pune în lumină proastă pe Maia Sandu.

Autorul proiectului de lege, deputatul Alexander Oleinik, dimpotrivă, este sigur că președintele se află sub presiune pentru a menține statu quo-ul.

Cu toate acestea, potrivit experților, în ciuda posibilei nemulțumiri a șoferilor și a fermierilor, președintele nu ar trebui să semneze proiectul de lege pentru a nu provoca un colaps pe piața combustibililor.

Ce spune administrația prezidențială

Președintele Maia Sandu nu a promulgat încă proiectele de amendamente la legea „Pieței produselor petroliere”, care prevede o nouă modalitate de stabilire a prețurilor la combustibil.

În special, prețurile maxime cu amănuntul pentru benzină și motorină ar trebui stabilite de companiile de combustibili, iar ANRE ar trebui să verifice corectitudinea acestora, dar concentrându-se nu pe marja permisă de 10%, ci pe formula propusă de parlament, care se bazează pe cotațiile Platts.

Datorită faptului că au fost comise erori grave în proiectul de lege adoptat de deputați și există contradicții cu legislația actuală, consilierul prezidențial pe probleme de energie Serghei Tofilat a recomandat președintelui să returneze proiectul de lege Parlamentului pentru revizuire.

El a explicat către NM că există mai multe contradicții și omisiuni.

„În primul rând, conținutul de sulf specificat în produsele petroliere care urmează să fie importate contravine standardelor europene și moldovenești adoptate în 2019. În al doilea rând, proiectul nu prevede o formulă pentru stabilirea unui preț pentru gazul lichefiat, ci doar pentru benzină și motorină. În al treilea rând, se propune stabilirea prețurilor pentru fiecare lot de combustibil achiziționat, ceea ce este tehnic imposibil. Este necesar să se introducă conceptul de preț mediu ponderat pentru o anumită perioadă ”, a spus Tofilat.

Ce spun cei de la ANRE

Unul dintre directorii ANRE, Ștefan Creangă, a raportat, de asemenea, despre o eroare gravă în calcului prețurilor. El a citat sdrept exemplu articolul 2 din document, care prevede abolirea articolului 13, paragraful 1 al legii „Pieței produselor petroliere”.

„De fapt, au anulat dreptul importatorilor de produse petroliere de a importa și vinde combustibil atât cu ridicata, cât și cu amănuntul. Dacă legea este publicată în acest formular, Serviciul Vamal va trebui să o aplice, iar Moldova va rămâne fără produse petroliere ”, a spus Creangă.

El crede că unii dintre deputații asociați cu companiile de combustibil beneficiază de o astfel de situație când prețurile sunt formate netransparent și piața este o mizerie. În plus, potrivit lui Creangă, cel care a promovat în mod persistent proiectul nu a putut ignora greșelile și contradicțiile, dar a decis să o pună în lumină proastă pe Maia Sanda.

„Înțeleg că este foarte dificil să îți asumi responsabilitatea și să înapoiezi legea Parlamentului, care va putea să o revizuiască nu mai devreme de sfârșitul verii, sau chiar toamna. În același timp, companiile de combustibili vor continua să facă tot ce vor, pentru că mâinile noastre vor fi legate ”, s-a arătat indignat directorul ANRE.

Rețineți că, dacă Sandu va lua o decizie finală de a returna proiectul de lege Parlamentului, prețurile la produsele petroliere vor continua să fie formate conform vechii metodologii, iar autoritatea de reglementare va continua să se orienteze în timpul verificărilor pornind de la o marjă de profitabilitate permisă de 10%.

Ce spune autorul proiectului de lege

Autorul proiectului de lege, Alexander Oleinik, este sigur că nu pot exista greșeli în proiectul său de lege, pe care l-a pregătit acum aproape un an și jumătate.

„Documentul a fost studiat de ANRE, Consiliul Concurenței, diverse comisii, a trecut două lecturi, departamentul juridic al parlamentului. Chiar crezi că niciunul dintre ei nu ar fi descoperit o eroare ”, s-a indignat Oleinik.

El crede că administrația prezidențială ar putea fi supusă unor presiuni serioase, astfel încât legea să nu apară în cele din urmă, deoarece afectează interesele multor oameni.

„Cineva nu vrea ca ordinea de pe piața combustibililor să fie meritul Oleinik”, a spus deputatul. „Și oamenii care suportă acest haos al prețurilor continuă să sufere”. Potrivit acestuia, dacă legea ar fi fost modificată în februarie anul trecut, situația de pe piața combustibililor ar fi fost complet diferită.

„Și acum, dacă legea este brusc returnată spre revizuire, înainte de 2022, modalitatea de formare a prețurilor la benzină și motorină nu se va schimba”, a concluzionat Oleinik.

Ce spun experții

Expertul în energie Victor Parlicov a declarat pentru Newsmaker că se bazează pe președinte, care va folosi dreptul de a returna legea noului parlament pentru revizuire, „iar deputații nou aleși nu se vor angaja în populism într-o formă și mai pervertită, și mai puțin aplicabilă”, a subliniat Parlicov.

În opinia sa, Parlamentul nu ar trebui să fie deloc implicat în formarea prețurilor combustibililor și ar trebui să ia această responsabilitate de la ANRE. Expertul consideră că prețurile ar trebui stabilite chiar de companiile de combustibili pe baza mecanismelor pieței, iar Consiliul Concurenței ar trebui să monitorizeze acest lucru.

În opinia sa, parlamentul ar trebui să acorde atenție la două lucruri importante care pot afecta pozitiv prețurile și pot spori securitatea energetică.

„În primul rând, este necesar ca pentru o lungă perioadă de timp să se aplice Directiva europeană privind rezervele de produse petroliere și să se formeze o rezervă de combustibil în cantitate de cel puțin 61 de zile de consum. Acum stocurile noastre abia ajung la volumul de 15 zile. Acest lucru va permite statului să acționeze nu numai ca principal consumator de combustibil, ci și ca un comerciant capabil să influențeze cererea și oferta și, în consecință, prețurile ”, a explicat expertul.

El a adăugat că, în al doilea rând, merită adoptată o lege privind prețurile de transfer, care va ajuta la evitarea pierderilor bugetare datorate neplății impozitelor de către companiile multinaționale integrate pe verticală. Potrivit lui Parlicov, principalii importatori de produse petroliere în Moldova: Lukoil, Petrom și Rompetrol sunt astfel de companii multinaționale care își transferă o parte din operațiuni în anumite jurisdicții pentru a „optimiza impozitarea”.

Parlicov este sigur că legea „de stânga” este promovată de „politicienii interesați de coluziunea cu muncitorii din petrol”, care este plătită de consumator.

Mai devreme, observam că conspirația companiilor de combustibili între ele a fost anunțată în partidul Platforma Demnitate și Adevăr (DA), iar vicepreședintele partidului, Alexander Slusari, i-a acuzat pe importatorii de produse petroliere de lăcomie și i-a îndemnat pe șoferi să iasă protest în legătură cu creșterea prețurilor la combustibili.

Săptămâna trecută, mai multe companii au crescut prețurile cu amănuntul la benzină, care costă acum 20 de lei pe litru.

Anterior, într-un interviu acordat NM, șeful Bemol, Rafik Aliyev, a spus că o creștere a prețurilor la combustibili este inevitabilă datorită creșterii prețurilor la petrol și a unei creșteri a cursului de schimb. El a mai declarat că toate companiile de carburanți așteaptă cu nerăbdare noua lege, astfel încât „toate acuzațiile legate de creșterea prețurilor să fie direcționate către ANRE și nu către companiile în sine”.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 13:56
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 13:56 // Actual //  Ursu Victor

Rubla s-au depreciat brusc pe piața Forex vineri, după înăsprirea sancțiunilor americane care au vizat 50 de bănci rusești, inclusiv Gazprombank, care a devenit un „hub” pentru tranzacțiile cu gaze. Potrivit datelor LSEG, cursul dolarului a crescut aproape cu 3 ruble în doar câteva ore, atingând valoarea de 103,74 ruble, cel mai înalt nivel din martie 2022. Euro a depășit pentru prima dată 108 ruble în ultimele șase săptămâni, aproape atingând recordul anual.

Cursul yuanului pe Bursa din Moscova, unde tranzacțiile cu valute internaționale au fost oprite din cauza sancțiunilor, s-a apropiat de pragul de 14 ruble, un nivel nevăzut din octombrie anul trecut. La ora 13:45 MSK, moneda chineză era cotată la 13,99 ruble, cel mai mare nivel în ultimul an.

Noile sancțiuni impuse de Ministerul american de Finanțe sunt considerate cele mai semnificative de la primăvara anului 2022, când Sberbank și VTB au fost excluse din sistemul financiar global, a declarat expertul în domeniul sancțiunilor, George Voloshin.

Gazprombank, a treia bancă de stat după volmul activelor, fusese unul dintre ultimele „poduri financiare” între Rusia și restul lumii, menținând accesul la SWIFT și efectuând tranzacții în euro. Cu toate acestea, potrivit analiștilor de la banca de investiții „Sinara”, „plățile UE pentru resursele energetice prin Gazprombank vor deveni, cel mai probabil, imposibile” până la sfârșitul anului 2024, când va expira licența temporară a Ministerului de Finanțe al SUA. Rezervele de valută ale companiilor rusești, care au fost depozitate în afacere în loc să fie transferate pe conturile rusești, ar putea fi și ele afectate, potrivit „Digital Broker”, existând riscul să fie influențate zeci de miliarde de dolari din veniturile din valută ale afacerilor stocate în străinătate.

Noile sancțiuni ar putea provoca din nou probleme cu lichiditatea valutară, avertizează profesorul Evgheni Kogan de la Școala Superioară de Economie (VȘE). „Dacă rundele anterioare de sancțiuni au vizat plățile pentru importuri, acum Ministerul de Finanțe al SUA și-a îndreptat atenția asupra exporturilor rusești, și, o dată cu acestea, asupra fluxului de valută în țară.” Pachetul de sancțiuni include, de asemenea, un avertisment pentru băncile străine care lucrează cu „alternativa SWIFT” a Rusiei — Sistemul de Mesaje Financiare al Băncii Rusiei (SPFS). Aceasta înseamnă că „interacțiunile financiare cu contrapartidele ruse vor deveni mai complicate”, susțin analiștii de la Alfa Bank.

„Veniturile din exporturi ar putea scădea temporar, ceea ce face ca rubla să se deprecieze probabil în următoarele luni”, preconizează Kogan, având în vedere că dolarul ar putea ajunge la 105 ruble, iar yuanul ar putea atinge 15 ruble.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală