Interviu Newsmaker: Cineva dorește să creeze un colaps de combustibil și să-l folosească în scopuri politice.

29 Apr. 2021, 12:17
 // Categoria: Interviu // Autor:  MD Bani
29 Apr. 2021, 12:17 // Interviu //  MD Bani

Situația privind prețurile la combustibil pe piața din Republica Moldova este, de fapt, mult mai complexă decât se vede la suprafață. Mai mult ca atât, problema adevărată ar consta în faptul că „Cineva dorește să creeze un adevărat colaps de combustibil în Republica Moldova și să-l folosească în scopuri politice.” Cel puțin asta reiese din declarațiile oferite de șeful companiei Bemol, Rafik Aliyev, oferite în cadrul unui interviu pentru Newsmaker.

Mai mult ca atât, acesta nu se declară contra plafonării prețurilor la combustibili de către Agenția Națională pentru Reglementare în Eneergetică.

În declarațiile sale, Rafik Aliyev amintește despre faptul „în anul 2015 s-a insistat asupra faptului ca agricultorii și companiile de transport să poată importa combustibil de sine stătător. Li s-a oferit permisiunea de a o face, fără a deține o licență în acest sent.

„De ce atunci agricultorii continuă să sufere din cauza prețului ridicat la combustibili? Cine a primit beneficiu din legea adoptată în 2015?”, se întreabă Rafik Aliyev.

În urma acestei legi, anumiți agricultori și companii de transport achiziționează combustibil la preț en-gros cu pretextul utilizării pentru activitatea gospodărească, dar, casându-l, alimentează tot satul, neachitând TVA, așa cum o fac companiile petroliere.

Valoarea TVA pentru o tonă de combustibil vândută la benzinării este de 600 de lei.

„Și banii ajung în buzunar?”, întreabă reporterul Newsmaker.

Cineva are mult de căștigat de la asta. Cu ajutorul acestei legi, multe companii au fost scoase de sub supraveghere, sunt angajate în vânzarea de combustibil în afara pieței reglementate de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică.

Suntem pentru orice legi normale, dar pentru ca acestea să funcționeze. Conform legii anterioare, când ANRE a plafonat prețurile pentru produsele petroliere, guvernul a contestat deciziile ANRE de mai multe ori și, sub riscul de a merge în instanță, legea a fost suspendată. Legea nu a funcționat. Dar suntem cu ambele mâini pentru ca ANRE să stabilească prețurile.

Explicând motivul pentru care este PRO plafonării prețurilor la combustibili, Rafik Aliyev a explicat următoarele:

Pentru că prețul va crește oricum. Dolarul crește, cotațiile cresc, criza pandemiei se termină, economia începe să-și revină. Anul viitor acciza va fi majorată. Dar când prețul va crește, toți îi vor întreba pe ANRE, nu pe noi.

Nu a existat necesitatea economică de a schimba legea. Cineva dorește cu adevărat să creeze un colaps de combustibil în Moldova și să-l folosească în scopuri politice.

Newsmaker: „Așa credeți?

Rafik Aliyev: Mi-aș dori foarte mult să mă înșel.”

Cu referire la prețuri, Aliyev a prezentat Newsmaker următoarele calcule de stabilire a prețurilor la combustibili:

În primul trimestru al anului 2019, benzina a costat 18,8 lei pe litru, în primul trimestru al anului 2020 – 18,3 lei, iar în primul trimestru al anului 2021 – 17,8 lei. A crescut prețul? Nu. A scăzut.

Newsmaker: De acord. Dar, având în vedere venitul în scădere din cauza crizei, acum este scump pentru majoritatea șoferilor. Mai mult, prețul continuă să crească.

Înțelegem  perfect acest lucru, dar nu putem influența prețul pe piața mondială.

Aruncați o privire. În 2019, acciza a fost de 5414 lei pe tonă, în 2020 a crescut la 5960 lei pe tonă, sau plus 50 de bani pe litru. În 2021, acciza a crescut la 6496 lei pe tonă, sau un alt plus 49 de bani pe litru. Adică, în doi ani, doar din cauza accizei, costul benzinei a crescut cu lei.

Cine a ridicat prețul la combustibili? Statul, sub forma accizei.

Acum să ne uităm la cotațiile de combustibil. În 2019, în primele trei luni, prețul de achiziție a fost de 537 USD pe tonă, în 2020 – 491 USD pe tonă și în 2021 – 550 USD pe tonă.

În 2019, dolarul valora 17,2 lei, în 2020 – 17,6 lei, în 2021 – 17,5 lei. Datorită diferenței de curs valutar, prețul de achiziție al benzinei în 2020 și 2021 este în creștere cu 1%.

Care este ponderea prețului de import în prețul afișat pe panourile benzinăriilor?

Să calculăm. 550 USD – prețul mediu al combustibilului în primul trimestru. Înmulțind cu 17,5 lei, obținem 9625 lei – acesta este prețul de achiziție pe tonă.

Încă 6496 lei – acciză. Plus 20% TVA – 3224 lei.

TVA împreună cu acciza este de 9720 – mai mult decât prețul de achiziție în sine.

Și asta este doar importul. În medie, 600 de lei pe tonă – TVA la comercializarea cu amănuntul. Și aceasta este doar o parte din impozite.

De asemenea, plătim pentru licență, taxa locală, taxa rutieră, taxa de mediu.

Astfel, reiese că prețul de achiziție al combustibilului este mai mic cu cel puțin 10% decât valoarea taxelor aplicate.

Dacă unele taxe sunt excluse sau moneda națională devine mai puternică, atunci prețul va scădea imediat.

Realitatea Live

28 Mai 2024, 12:02
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
28 Mai 2024, 12:02 // Actual //  Lupu Eduard

Astăzi, premierul Dorin Recean a anunțat în cadrul unei conferințe de presă o serie de modificări și extinderi ale programului „Prima Casă Plus”, menite să crească accesibilitatea și atractivitatea acestuia pentru un număr mai mare de beneficiari.

Principalele modificări anunțate includ:

  1. Extinderea listei de beneficiari: Programul va fi acum accesibil și pentru profesiile libere, cum ar fi avocații, executorii judecătorești, mediatorii, taximetriștii și artiștii, oferind oportunitatea de a beneficia de credite preferențiale oricui poate demonstra un venit.
  2. Creșterea plafonului de creditare: Limita maximă a creditului a fost majorată de la 1 milion de lei la 2,5 milioane de lei, pentru a răspunde mai bine nevoilor familiilor și tinerilor în căutarea unor condiții de trai mai bune.
  3. Majorarea cotei de garantare de către stat: Cota de garantare a creditului de către stat a fost mărită de la 50% la 70% pentru locuințele cumpărate în afara Chișinăului, încurajând astfel achiziția de imobile în afara capitalei și reducând presiunea prețurilor din Chișinău. Pentru locuințele din Chișinău date în exploatare cu până la 10 ani înainte de depunerea cererii, cota de garantare va crește de la 50% la 65%.
  4. Extinderea duratei creditului: Durata maximă a creditului a fost extinsă de la 25 la 30 de ani, oferind o perioadă mai lungă pentru rambursarea creditului.
  5. Simplificarea procedurilor: Procedurile de accesare a programului vor fi digitalizate, eliminându-se astfel o serie de certificate solicitate de la Agenția Servicii Publici, simplificând astfel procesul pentru cetățeni.

Premierul Recean a subliniat că programul va fi disponibil cetățenilor începând cu luna iulie 2024, timp în care guvernul va finaliza toate procesele necesare pentru implementare. De asemenea, a menționat că pentru beneficiarii actuali ai programului „Prima Casă”, va exista posibilitatea de reacreditare sau schimbare a creditorului, facilitând trecerea de la o bancă la alta și ajustarea condițiilor de creditare.

În plus, cei care dețin locuințe de până la 50 de metri pătrați vor putea aplica pentru locuințe mai mari prin programul „Prima Casă Plus”.

Potrivit datelor recente, Programul „Prima Casă” din Republica Moldova a înregistrat o scădere semnificativă a atractivității sale în 2023, devenind problematic din cauza condițiilor birocratice și a limitelor de cost impuse de bănci.

Anul trecut, doar 60 de credite au fost acordate prin acest program, iar principalul motiv invocat este birocrația excesivă în procesul de acordare a creditelor. Mulți aplicanți consideră acum că obținerea unui împrumut simplu pentru achiziționarea unei locuințe este o opțiune mai atractivă decât a face față cerințelor și întârzierilor asociate cu Programul „Prima Casă”.

O altă problemă majoră este plafonul maxim al costului locuinței impus de bănci, care nu trebuie să depășească un milion de lei. Această sumă, echivalentă cu puțin peste 50.000 de euro, nu mai reflectă realitatea pieței imobiliare. În orașe precum Chișinău, prețurile locuințelor au crescut semnificativ, depășind cu mult limita impusă de program.

În plus, majorările bruste ale dobânzilor în 2022 au provocat creșteri substanțiale ale ratelor lunare pentru beneficiarii „Prima Casă”, generând nemulțumiri și proteste în rândul acestora. Guvernul a intervenit plafonând marja maximă aplicată de bănci la trei procente și compensând parțial creșterea dobânzilor.

Lansat în 2018 de liderul PD Vlad Plahotniuc, Programul „Prima Casă” a cunoscut inițial o creștere rapidă în popularitate, atingând un vârf în 2019, când au fost acordate peste 2.700 de credite. Cu toate acestea, pandemia a afectat cererea în 2020, iar în 2022 numărul de credite acordate a scăzut drastic.

În 2023, programul a devenit din ce în ce mai puțin eficient, generând discuții despre necesitatea reformării sau chiar eliminării acestuia. Până în prezent, Programul „Prima Casă” a facilitat achiziționarea a puțin peste 8.200 de apartamente și case în valoare de patru miliarde și jumătate de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău