Petrolul rusesc protejat de asigurători occidentali, în ciuda barierelor de preț

09 Aug. 2024, 09:26
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Aug. 2024, 09:26 // Actual //  bani.md

Un grup de asigurători occidentali a asigurat acoperire pentru navele cisterne care transportă ţiţei rusesc, ceea ce a permis continuarea livrărilor de petrol după ce mulţi din sectorul comercial s-au retras de teamă să nu încalce regulile plafonului de preţ al G7, arată date de la comercianţi şi expeditori, transmite agenția Reuters.

Datele văzute de Reuters au arătat că cinci asigurători, inclusiv American Club, West of England din Luxemburg şi Gard din Norvegia, au oferit asigurare pentru 10 tancuri petroliere care au navigat din Rusia în Asia în acest an.

American Club şi West of England au oferit asigurare pentru două nave – Gioiosa şi Orion I – care au efectuat călătorii similare la începutul anului 2024.

Ambele nave au luat la bord ţiţei de la compania petrolieră rusă de stat Rosneft în Marea Baltică a Rusiei şi au navigat în China, au arătat datele.

American Club a spus că nava, care arborează pavilionul Panama, se află pe lista sa de acoperire. West nu a comentat despre tancuri petroliere specifice.

Gard din Norvegia, despre care datele au arătat că asigură o navă separată, a refuzat să comenteze, de asemenea.

Cele trei companii non-profit, care asigură navele împotriva poluării cu petrol, rănirilor şi pierderilor de vieţi omeneşti, spun că oferă un serviciu membrilor lor.

Amploarea serviciilor continue ale asigurătorilor occidentali pentru asigurarea anumitor tranzacţii petroliere ruseşti nu a fost făcută publică anterior, deoarece plafonul a fost impus în 2022, după războiul din Ucraina.

Plafonul, impus de Grupul celor Şapte naţiuni industrializate şi de aliaţii lor pentru a reduce capacitatea Moscovei de a finanţa războiul, permite asigurătorilor şi navelor occidentale să participe la comerţul cu petrol rusesc doar dacă petrolul este vândut sub 60 de dolari pe baril.

Mulţi dintre cei care au încetat să comercializeze astfel de mărfuri au spus că o fac pentru că nu puteau fi siguri de preţul petrolului transportat de navele pe care le asigurau.

Rusia, care a interzis firmelor sale să respecte plafonul de preţ, a vândut ţiţeiul său emblematic Urals în porturile baltice pentru o medie de 69,4 dolari pe baril. în acest an, cu mult peste limita de preţ, arată datele LSEG.

Asigurătorii şi proprietarii de nave nu sunt aşteptaţi să investigheze preţul. În schimb, agenţiile occidentale de aplicare, inclusiv Trezoreria SUA, solicită companiilor de asigurări să solicite aşa-numitele atestări de la părţile care cumpără şi vând ţiţeiul, că petrolul a fost vândut sub plafonul de preţ.

International Group (IG) of P&I Clubs – care oferă asigurări pentru 90% din flota mondială – a declarat în aprilie că procesul de atestare a fost viciat şi riscă să-şi expună membrii la încălcări ale plafonului de preţ. IG nu a răspuns unei solicitări de comentarii cu privire la riscuri.

Asigurătorii identificaţi de Reuters au declarat separat că se bazează pe scrisorile de atestare de la participanţii la tranzacţii că toate lucrările sunt legale şi respectă sancţiunile occidentale.

Reuters nu a putut contacta niciuna dintre părţi, deoarece acestea nu au fost numite din cauza confidenţialităţii comerciale.

American Club, membru al IG, a declarat că nu a avut acces direct la informaţii despre preţ atunci când a furnizat asigurare pentru tancul Gioiosa. Gard a spus că se bazează pe atestarea plafonului de preţ şi că verifică, de asemenea, surse suplimentare de date şi informaţii.

Ambele companii au adresat întrebări suplimentare privind plafonul către IG.

Ceilalţi furnizori de asigurări pentru petrolul rusesc au inclus Maritime Mutual din Noua Zeelandă şi membrul IG London P&I Club, a arătat cercetarea Reuters bazată pe datele de transport şi tranzacţionare.

Maritime Mutual şi London P&I nu au răspuns la o solicitare de comentarii cu privire la riscurile potenţiale. Cu toate acestea, Maritime Mutual, care nu face parte din grupul IG, a furnizat Reuters o copie a poliţei sale de asigurare petrolieră din Rusia şi o copie în alb a unei scrisori de atestare care afirmă că acoperirea va fi retrasă dacă un transport încalcă limita de preţ.

Scrisoarea cere unei companii care solicită asigurare – de obicei un navlositor sau un expeditor – să-i spună asigurătorului numele navei, portul acesteia şi data încărcării şi descărcarii.

Acesta solicită navlositorului să ateste că transportul este în conformitate cu plafonul de preţ, dar nu necesită includerea preţului plătit oriunde în atestare.

West a mai spus pentru Reuters că regimul de plafonare a preţurilor tratează proprietarii de nave şi asigurătorii ca participanţi indirecţi la tranzacţii, cunoscut sub numele de nivelul trei, prin urmare nu sunt obligaţi să verifice preţurile.

Navlositorul/comerciantul nu va oferi niciodată acele informaţii (de preţ) şi nu va da marjele lor”, a declarat luna trecută Tony Paulson, şeful pentru Asia şi director corporativ al West, pentru un podcast Lloyd’s List.

Gard, West P&I, American Club au spus că vor încheia coperta dacă ar apărea informaţii că atestarea este inexactă şi preţul este peste plafon.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

13 Iun. 2025, 10:34
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
13 Iun. 2025, 10:34 // Actual //  Ursu Victor

Producătorii francezi de coniac au propus Chinei stabilirea unor prețuri minime de import, în cadrul negocierilor menite să pună capăt unui conflict comercial declanșat după ce Beijingul a lansat o investigație antidumping asupra importurilor de coniac din Franța. Propunerea vine pe fondul riscului ca tarifele provizorii impuse deja să devină permanente, cu niveluri de până la 39%, notează Reuters.

O firmă de avocatură specializată negociază în numele industriei franceze, iar oferta de prețuri minime a fost transmisă producătorilor pentru aprobare înainte de a fi prezentată oficial autorităților chineze. Printre brandurile vizate se numără giganți precum Hennessy (LVMH), Martell (Pernod Ricard) și Rémy Martin (Rémy Cointreau).

Potrivit listei propuse, prețurile minime variază în funcție de categoria și vechimea coniacului:

Coniac VS (Very Special, minim 2 ani vechime): 144,70 yuani/litru (≈20,16 USD)
VSOP (Very Superior Old Pale, minim 4 ani): 177,92 yuani/litru
XO (Extra Old): 526,52 yuani/litru
XXO (Extra Extra Old, minim 14 ani): 2126,07 yuani/litru (≈296,16 USD)

Aceste sume reprezintă prețul minim pe care importatorii din China l-ar plăti, urmând ca distribuția, vânzarea cu amănuntul și adaosurile comerciale să ridice semnificativ prețul pentru consumatori. În prezent, de exemplu, coniacul Hennessy VS este vândut pe platforma Tmall cu aproximativ 100 USD/litru, iar Rémy Martin XO ajunge chiar la 350 USD.

Oficialii francezi speră că această ofertă va permite evitarea impunerii tarifelor definitive. Chinezii au confirmat că industria franceză a acceptat voluntar un „angajament de preț” care este în curs de evaluare de către Ministerul Comerțului.

Tensiunile au izbucnit după ce Uniunea Europeană a impus tarife la mașinile electrice din China, fapt care a determinat Beijingul să riposteze țintind sectorul francez al coniacului, unul dintre cele mai profitabile din industria băuturilor spirtoase, cu o valoare estimată la 3 miliarde de dolari.

Ghidul negocierilor a fost influențat și de discuțiile la nivel înalt: „Convorbirile telefonice recente dintre președintele Emmanuel Macron și președintele Xi Jinping au ajutat semnificativ”, a declarat Gabriel Picard, președintele FEVS (Federația Exportatorilor de Vin și Băuturi Spirtoase din Franța), pentru Le Figaro.

Între timp, investigația antidumping a Chinei se apropie de final, cu un termen-limită stabilit pentru 5 iulie. Dacă nu se ajunge la un acord până atunci, tarifele provizorii riscă să fie transformate în măsuri permanente.

Organizația BNIC (Bureau National Interprofessionnel du Cognac) nu a comentat public oferta de preț, invocând caracterul confidențial al negocierilor. „Continuăm să așteptăm și sperăm într-un rezultat favorabil”, a declarat un purtător de cuvânt.

În ciuda presiunii, analiștii consideră că prețurile propuse nu sunt neapărat o concesie majoră. „Prețurile de import reprezintă în mod obișnuit o treime sau jumătate din prețul de vânzare, așa că valorile din ofertă par aliniate cu realitatea pieței”, a comentat Lawrence Wyatt, analist la Barclays.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO