Piața de retail și FMCG din Moldova: Tendințe cheie, date și strategii discutate la conferința din Chișinău

08 Apr. 2025, 08:01
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
08 Apr. 2025, 08:01 // Actual //  bani.md

Pe 3 aprilie 2025, la Chișinău a avut loc cea de-a 7-a conferință anuală Retail, Distribution & FMCG Market, care a reunit peste 300 de jucători cheie de pe piață – retaileri, producători, distribuitori și operatori logistici din Republica Moldova. Evenimentul a fost organizat de Modern Buyer și reprezintă principala platformă de analiză a dinamicii pieței, tendințelor consumatorilor, provocărilor din domeniul distribuției și schimb de strategii de dezvoltare.

La deschiderea conferinței, Maria Hurduc, Managing Partner Modern Buyer, a remarcat:

„Scopul nostru este de a ajuta producătorii din Republica Moldova să devină mai competitivi pe piețele locale și internaționale, oferindu-le cunoștințe despre cele mai bune practici de afaceri din comerțul cu amănuntul. Competitivitatea producătorilor este strâns legată de capacitatea lor de a se conforma standardelor comerțului cu amănuntul la toate etapele: de la calitatea produselor și ambalare, până la organizarea logistică și a lanțurilor de aprovizionare.”

Contextul actual al retailului: Creșterea și concentrarea cifrei de afaceri. În debutul conferinței a fost prezentată actuală ”Harta Retailului Modern” (februarie 2024 – aprilie 2025) elaborată de Modern Buyer. Date cheie:

  • În țară funcționează 940 de magazine de format modern sub 32 de branduri (521 dintre ele fiind amplasate în Chișinău).
  • Lider în privința numărului de magazine este Linella (122 de puncte de vânzare).
  • 10 branduri concentrează 50% din numărul total de magazine.
  • Lider în expansiune – Dragan Group a deschis 69 de magazine sub diverse branduri.
  • Cifra de afaceri cumulată pentru top 10 rețele de retail în 2024 este de 1,55 mlrd Euro (+23,4% în comparație cu 2023). Cea mai mare cifră de afaceri: Dragan Group – 11,6 mlrd lei, Imensitate – 4,8 mlrd lei, Nr. 1 – 3,9 mlrd și Metro 3,2 mlrd lei.

Comportamentul consumatorilor: Economisire și creștere online. Studiile au demonstrat schimbarea obiceiurilor de cumpărare sub influența inflației. Bogdana Gheorghe, Managing Director RetailZoom, a remarcat creșterea coșului de cumpărături în anul 2024 (+15% în termeni valorici) dar cu o creștere cantitativă mai mare (+8%) decât cu un an înainte. „Percepția generală a consumatorului este că avem un coș de cumpărături scump” – a subliniat expertul. Vânzările în retailul modern au crescut până la 38% din total, benzinăriile au înregistrat de asemenea, o creștere (8,3% în ianuarie 2025) unde 51,4% din venituri provin din țigări și produse din tutun.

Datele sondajului realizat în rândul populației urbane (1 000 de respondenți, februarie 2025) oferite de Angela Cijevschi, CEO Xplane Market Research Agency, au completat tabloul:

  • 90% dintre cetățeni cumpără bunuri de larg consum (FMCG) din supermarketuri, 41% – din magazine specializate, 33% – de pe piețe.
  • Cele mai vizitate rețele sunt Linella (83%), Local (68%), Kaufland (47%), N1 (39%).
  • 30% din gospodării cheltuiesc mai mult de jumătate din buget pe produse alimentare.
  • 91% economisesc: caută promoții (la aceleași branduri), cumpără cantități mai mici sau aleg branduri mai ieftine. Inflația a afectat cel mai mult dulciurile, iar cel mai puțin produsele de bază și bunurile de uz casnic.
  • E-commerce-ul a crescut cu 7% față de anul trecut. 70% dintre tineri (18-27 ani) preferă cumpărăturile online, față de 38% dintre persoanele din generația mai în vârstă (59-70 ani).
  • Informațiile despre reduceri sunt obținute din cataloagele promoționale (48%), site-uri (41%), recomandări (37%), de la persoane influente (14%).

Punctul de vedere al autorității de reglementare: Concurența și concentrarea. Alexei Gherțescu, Președintele Consiliului Concurenței, a vorbit despre concentrarea instituției pe sectorul agroalimentar și lupta împotriva practicilor anticoncurențiale și neloiale. Pe piața de retail mai rar vorbim despre monopoluri, mai des vorbim despre aceste practici în lanțul de distribuție. Avem tendința de creștere a concentrării pe piață – 5 concentrări înregistrate în retailul alimentar în ultimii 2 ani. – a menționat Gherțescu. Acesta a subliniat că, Consiliul analizează cu atenție impactul tranzacțiilor asupra furnizorilor, în special asupra celor mici, și a făcut apel la companii să fie cât mai deschise pentru o expertiză eficientă.

De asemenea, speakerii conferinței și-au împărtășit experiențele, evidențiind perspective importante. Mihail Busuioc și Laurențiu Dimitriu (Nestle) au subliniat parteneriatul strategic de 20 de ani cu retailul, evidențiind importanța cooperării pe termen lung. Igor Stratan (Moldindconbank) a prezentat soluții financiare inovatoare, evidențiind rolul tehnologiei în modernizarea sectorului. Oana Lungu (Kaufland) a prezentat strategiile de achiziții pentru piețele din România și Republica Moldova, oferind informații despre tendințele regionale.

Strategii de creștere și diferențiere, perspective pentru 2025. Forumul a cuprins un panel de discuții activ și informativ cu participarea actorilor cheie de pe piața de retail din Moldova. Participanții au fost Maria Movileanu (Dragan Group), Liuba Birina (Metro Moldova), Mihail Marahovschi (Imensitate), Ludmila Gogu (Rogob) și Alesea Brînzilă (Ocean Fish).

Participanții conferinței au discutat despre perspectivele de dezvoltare a producției locale, schimbările în preferințele consumatorilor, provocările-cheie ale anului 2025, inclusiv presiunea asupra puterii de cumpărare și concurența sporită, precum și strategiile comune de creștere și adaptare: de la dezvoltarea private label la îmbunătățirea standardelor de calitate și extinderea sortimentului. O atenție deosebită a fost acordată importanței parteneriatelor durabile între comercianții cu amănuntul și producătorii locali, transformării digitale și promovării produselor din Moldova pe piețele interne și externe.

O abordare internațională a tendințelor și provocărilor globale în domeniul comerțului cu amănuntul a fost prezentată de către expertul internațional în analiză de piață Sebastian Rennack (Aletos Advisory). Retailul din Moldova se aliniază cu încredere tendințelor europene. Acest lucru este evidențiat prin analizarea principalelor strategii europene de retail și relevanța lor pentru piața din Moldova.

În contextul creșterii concurenței globale și a situației economice instabile, multe lanțuri europene încearcă să evite războiul prețurilor cu marile branduri, concentrându-se pe localizare, loialitatea clienților și dezvoltarea programelor de prețuri exclusive. Comoditatea, rapiditatea și raportul calitate-preț sunt din ce în ce mai importante – aceștia sunt factorii care modelează noua orientare a consumatorilor.

Printre domeniile-cheie care vor influența dezvoltarea comerțului cu amănuntul în următorii ani se numără:

  • Consolidarea programelor de fidelizare ca instrument de personalizare și diferențiere a prețurilor;
  • Extinderea categoriilor funcționale (alimente sănătoase, produse pentru animale, produse bogate în proteine);
  • Integrarea tehnologiilor și a noilor formate;
  • Dezvoltarea serviciilor de fast-food și take-away ca răspuns la ritmul tot mai rapid al vieții consumatorilor.

Pentru prima dată, conferința a acordat o atenție deosebită distribuției și canalelor alternative de distribuție. Au fost prezentate rezultatele studiului „Republic of Moldova: Distributors in Retail and HoReCa”, realizat de Modern Buyer. Tudor Malearov (KeysFin România) a analizat 48 de companii cheie cu o cifră de afaceri totală de 18 miliarde de lei și peste 5 700 de angajați. De asemenea, au fost prezentate riscurile și oportunitățile pentru piață, inclusiv impactul instabilității geopolitice, declinul populației și fluctuațiile comerțului exterior. Prezentarea a oferit participanților o perspectivă valoroasă asupra tendințelor actuale și a potențialului de dezvoltare al industriei.

Totodată, experți de top din industrie precum: Ion Arsene (Business Market), Adrian Pascaru (Consalcom), Dumitru Slonovschi (Magenta), Liuba Birina (Metro), Francesco Sanna (Casa Rinaldi) și Gheorghe Gabuja (Peco NOW) au discutat dinamicile canalelor alternative de vânzare, inclusiv segmentul on-trade, dezvăluind cifrele esențiale și tendințele pieței.

Conferința Retail, Distribution & FMCG Market 2025 și-a confirmat statutul de platformă cheie pentru comunitatea de afaceri din Republica Moldova, oferind participanților date actualizate, perspective valoroase și oportunități de networking.

Modern Buyer: Prezentă de peste 10 ani pe piața românească, publicația online Modern Buyer se adresează profesioniștilor în achiziții și vânzări din industriile Retail, FMCG, HoReCa, Do-it-Yourself, Electro-IT, E-commerce.

Realitatea Live

14 Iun. 2025, 09:30
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
14 Iun. 2025, 09:30 // Actual //  Ursu Victor

Dominanţa Chinei asupra pământurilor rare nu se va reduce prea uşor, în ciuda speranţelor că ţara va acorda mai multe licenţe de export pentru SUA şi Europa, notează FT, citat de Ziarul Financiar.

Trei companii chineze listate la bursa din Shenzhen au anunţat în această lună că Beijingul le-a aprobat exporturile de magneţi, materiale esenţiale pentru industria auto, apărare, semiconductori şi alte produse industriale.

În Europa, asociaţiile din industria auto au afirmat că, în cazul magneţilor şi al pământurilor rare, licenţele de export din China sunt valabile cel mult şase luni.

Diversificarea surselor de resurse naturale rare în afara Chinei este probabil „extrem de dificilă” şi, în cel mai bun caz, o soluţie pe termen lung, potrivit unei note publicate marţi de Rico Luman, economist principal pentru sectorul de transport şi logistică la banca olandeză ING.

China este liderul incontestabil al lanţului de aprovizionare cu minerale critice, producând aproximativ 60% din oferta mondială de pământuri rare şi procesând aproape 90% din aceasta, ceea ce înseamnă că importă aceste materiale din alte ţări şi le rafinează.

„Europa nu produce deloc astfel de resurse, iar SUA abia au început recent o producţie la scară mică de neodim şi praseodim. Cu toate acestea, ambele regiuni deţin doar o fracţiune din rezervele globale, ceea ce le limitează capacitatea de extindere” a spus Luman.

Deja, producători auto europeni şi companii americane de tehnologie prezente în China au avertizat cu privire la o posibilă penurie în această vară.

China a anunţat controale la export pentru şapte materiale rare la începutul lunii aprilie, după o serie de restricţii mai dure aplicate în ultimii doi ani.

Washingtonul se aştepta la o relaxare a controalelor din aprilie după ce SUA şi China au convenit asupra unei suspendări de 90 de zile a tarifelor la jumătatea lunii mai. După discuţiile comerciale de la Londra din această săptămână, oficialii americani au indicat că Beijingul va permite în curând mai multe exporturi de pământuri rare.

China a aprobat „un anumit număr” de permise de export pentru pământuri rare şi produse aferente, a declarat joi un purtător de cuvânt al ministerului comerţului, adăugând că ţara va continua să intensifice aprobarea cererilor de licenţe.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO