Politica fiscală 2024 în vizorul mediului de afaceri. Propunerile și recomandările business-ului

10 Iul. 2023, 16:58
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
10 Iul. 2023, 16:58 // Actual //  MD Bani

Menținerea accizei de 0% la bere și alcool etilic, stabilirea unei cote de TVA de 6% la produse alimentare și băuturi pentru următorii 3 ani, accizarea anumitor tipuri de produse de tutun conform practicile statelor Uniunii Europene, sunt recomandările mediului de afaceri la Politica bugetar-fiscală pentru anul 2024. Propunerile au fost expuse în cadrul unui eveniment organizat pe platforma Agendei Naționale de Business, notează Infotag.

În cadrul conferinței, reprezentanții mediului de afaceri au salutat mai multe propuneri ale Ministerului Finanțelor incluse în Politica bugetar-fiscală pentru anul 2024, în special prevederile privind stimulentele fiscale.

„În document se regăsesc stimulentele fiscale mult așteptate. Guvernul introduce noțiunea de 15% din fondul salarial prin care diferite plăți, precum plățile sociale, asigurările medicale pot fi incluse în aceste stimulente. A fost introdusă noțiunea de team-building, instruirea angajaților, deci toate cheltuielile ce țin de creșterea performanței angajaților vor putea fi deduse de către angajatori. La fel se va permite deducerea la creditele ipotecare pentru prima locuință, ceea ce va facilita accesul persoanelor la locuințe. Costul creditului va scădea cu 12%, practic Guvernul va acoperi rata la credit”, a declarat expertul în finanțe publice din cadrul IDIS ”Viitorul”, Veaceslav Ioniță.

La fel, participanții au discutat rata accizelor stabilitate băuturile alcoolice, produsele de tutun și automobile. Pentru următorii 3 ani a fost propusă o acciză de 7% la cidru și 0% pentru bere, vermout și alcool etilic.

„Salutăm aceste propuneri. Dacă aceste prevederi se vor menține, atunci vom avea posibilitatea să facem calculele și investițiile necesare pentru a ne adapta în continuare și să realizăm noi investiții pe piață și să creăm locuri de muncă. Majorarea care a avut loc în 2023 a avut un impact negativ asupra prețurilor, care au crescut și au provocat scăderea vânzărilor. Insistăm ca acciza pentru anii 2024-2026 să rămână la nivelul prevăzut în proiectul politicii fiscale”, a declarat administratorul companiei ”Global Spirit”, Vitalie Slonovschi.

În 2023, a avut loc o majorare excesivă a accizei și la produsele de tutun, fiind aplicată o acciză de 25%. Pentru următorii 3 ani se prevede o creștere de 7%. În opinia experților prevederea este una echilibrată ce va asigura încasări stabile la bugetul de stat, dar și respectarea angajamentelor față de Uniunea Europeană. În același timp, expertul economic Veaceslav a declarat că există unele discrepanțe dintre practicile statelor UE și Republicii Moldova de accizare anumitor tipuri de produse de tutun.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

„O recomandare pe care o facem noi este, ca Republica Moldova care și-a asumat angajamentele față de UE, să sincronizeze politica fiscală la cele mai bune practici de accizare existente în statele europene. Și anume în UE, dar și în țările care aspiră la UE, s-a profilat o tendință de a acciza anumite tipuri produse de tutun în baza greutății sau volumului”, a menționat Veaceslav Ioniță.

Solicitat să comenteze prevederea, expertul a economic a precizat că în Uniunea Europeană, în 22 de state din 28, acciza la produsele de tutun încălzit diferă de cea aplicată țigărilor obișnuite și este fixată în baza greutății tutunului, în timp ce în Moldova acciza se aplică per unitate.

De asemenea, expertul a venit cu o recomandarea privind accizarea automobilelor, aceasta după ce Ministerul Finanțelor a propus introducerea din 2025 a unei cote TVA pentru importul automobilelor, cu micșorarea treptată a cotei accizei.

„Recomandarea noastră este ca la automobile să fie doar TVA, iar acciza să fie doar la automobilele de lux, astfel ca să rezolvăm problema fundamentală – povara fiscală la procurarea unui automobil. Se va aplica TVA în dependență de unitatea de transport și preț, iar la automobilele de lux poate fi aplicată și acciza”, a adăugat Ioniță.

Reprezentanții Asociației Naționale pentru Turism Receptor și Intern și sectorului HoReCa au solicitat o predictibilitatea la stabilirea cotei TVA la produse alimentare și băuturi. În prezent, această cotă este stabilită doar pentru perioada stării de urgență și este în mărime de 6%. În acest context, s-a solicitat stabilirea cotei TVA de 6% pentru următorii de 3 ani.

Toate propunerile expuse de mediul de afaceri privind Politica bugetar-fiscală 2024 vor fi transmise autorităților.

Realitatea Live

30 Apr. 2024, 16:10
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
30 Apr. 2024, 16:10 // Actual //  Lupu Eduard

Facebook s-a schimbat semnificativ față de acum două decenii și a devenit unul dintre giganții tech care a schimbat lumea și fără de care majoritatea oamenilor nu își pot imagina viața. Ce am învățat însă în acest timp și către ce ne îndreptăm, se întreabă site-ul de analize economice și sociale Panorama.

Pe 4 februarie 2004, Mark Zuckerberg, atunci în vârstă de 19 ani, a lansat TheFacebook.com, o versiunea digitală a catalogului studenților de la Harvard. Dosarul virtual cu nume și poze avea însă câteva avantaje: studenții puteau împărtăși la ce cursuri mergeau și dacă erau singuri sau într-o relație. Mai mult, puteau să-și trimită mesaje unul altuia.

Facebook a prins rapid în toată lumea, pentru că promitea o modalitate simplă de a rămâne conectat cu prietenii, „nu cu băncile, cu brandurile sau cu parlamentul. Oamenii aveau nevoie de asta, nu avuseseră până atunci un instrument digital prin care să-și regăsească foștii colegi de liceu sau un loc virtual, în care să vadă bebelușul unor cunoștințe”, spune ea.

Rețeaua socială devenise un soi de piață publică în care lumea putea să își exprime ideile, sentimentele, opiniile despre cele mai importante evenimente din țară. Iar asta a atras oamenii care simțeau nevoia unui spațiu în care să se poată exprima liber, în scris sau în imagini.

În 2007, Facebook avea deja 50 de milioane de utilizatori. Anul următor numărul lor s-a dublat. Creșterea semnificativă a fost cauzată în parte și de adăugarea unor funcții noi care au devenit foarte populare.

În 2008, Facebook a introdus chat-ul privat, wall-ul de pe profilul fiecărui utilizator și prima aplicație pentru iPhone. A fost și primul an în care fondatorul Mark Zuckerberg a apărut în lista miliardarilor făcută de Forbes, cu o avere de 1,5 miliarde de dolari, la doar 23 de ani. Anul următor, Facebook a continuat să inoveze și a creat butonul „like”, un feature care a fost ulterior copiat de toate rețelele sociale.

În 2012, când rețeaua a ajuns la un miliard de utilizatori, s-a listat la bursă. Valora 104 miliarde de dolari.

3.1 miliarde de utilizatori avea Facebook în ianuarie 2024, conform datelor Statista

911 miliarde de dolari valorează Facebook în prezent, conform datelor AOL

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău