Foto//Povestea tumultuoasă a unei mașini unice: Rolls-ul cu uși rotunde

05 Nov. 2021, 04:55
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
05 Nov. 2021, 04:55 // Actual //  bani.md

Până să-i fie redată demnitatea, Rolls-ul cu uși rotunde a „trăit” 70 de ani ca falsă mașină regală, atracție de circ și exponat într-o vitrină din Japonia, scrie forbes.ro.

Fabricat în 1925, Rolls-Royce-ul Phantom cu uși rotunde are o caroserie unică, specială și un motor de 7,6 litri, cu șase cilindri în linie, care furniza aproximativ 40 de cai putere. Autorii capodoperei Art Deco pe roți sunt belgienii de la Jonckheere Carrosiers care, la data implicării în proiect, erau cunoscuți mai degrabă ca producători de caroserii și interioare pentru… autobuze.

Înainte de a ajunge la ei, Phantomul a călătorit vreme de șapte ani, din Detroit (unde a fost refuzat de cel care îl comandase), până în îndepărtata Indie, unde a schimbat câțiva proprietari.

În 1932, automobilul sosește în Belgia, la fabrica Jonckheere. Înființată de Henri Jonckheere în 1881, compania, specializată inițial în carosarea automobilelor de lux, și-a diversificat portofoliul începând cu anul 1922, construind caroserii de autobuz. Așa că atunci când un client le-a solicitat un Rolls-Royce Phantom unic, belgieni și-au suflecat încântați mânecile, dornici să arate ce pot.

Lungă de șase metri, cu aripile sale fluide și alungite, cu farurile în formă de glonț și portierele perfect rotunde, mașina este nu doar o creație unică și inspirată, ci o veritabilă operă de artă automobilistică.

Chiar dacă este un Rolls ca niciun altul, stilul său a fost destul de controversat în epocă printre fanii mărcii. Însă frumusețea mașinii a fost confirmată în 1936, la Concursul de Eleganță de la Cannes, unde a primit Premiul de Onoare.

După finalul celui de-Al Doilea Război Mondial, elegantul automobil a ajuns în SUA, la un  proprietar care însă nu a avut grijă de el. În 1950 a fost cumpărat de colecționarul de mașini clasice Max Obie, care l-a revopsit în auriu – din câte se pare, vopseaua conținea câteva kilograme de aur adevărat – și a început să-l promoveze în mod fals drept fostul automobil al Ducelui de Windsor.

Obie a dus apoi mașina pe Coasta de Est, unde a făcut cu ea ceea ce ar putea fi un număr de circ: dacă plăteai o anumită sumă, puteai vedea Rolls-ul regal.

Anii care au urmat nu au fost foarte fericiți pentru Rolls-ul cu uși rotunde: a schimbat numeroși proprietari care, la rândul lor, i-au schimbat culoarea fiecare după propriile preferințe și gusturi. Din 1991, mașina, cumpărată cu 1,5 milioane de dolari de un colecționar din Japonia și vopsită într-o neinspirată nuanță de alb, a poposit într-un showroom unde a rămas în următorii zece ani.

În 2001, automobilul a fost achiziționat de Muzeul Petersen și a fost recondiționat complet. Trecutul tumultuos al mașinii și faptul că s-au pierdut actele originale au făcut ca restauratorii să nu reușească să identifice culoarea originală. Dar combinația de negru la exterior cu roșu la interior este cât se poate de reușită.

După ce a fost vopsit în cele mai nefericite culori, , după ce a fost ignorat și lăsat să ruginească, după ce a fost atracție de circ sau exponat abandonat într-o vitrină, Rolls-Royce-ul Phantom I Jonckheere Coupe  își trăiește în sfârșit gloria meritată, la aproape 100 de ani după ce a ieșit pe porțile fabricii.


Realitatea Live

03 Oct. 2025, 16:16
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Oct. 2025, 16:16 // Actual //  Ursu Victor

Vineri dimineața, în orașele Dubăsari și Grigoriopol a fost oprită furnizarea apei calde, iar în jurul orei 13:00, aceeași măsură a fost aplicată și în Tiraspol, Bender, Râbnița și Sucleia. Totodată, la stațiile PECO din regiunea transnistreană a fost sistată comercializarea gazului lichefiat, care va fi livrat exclusiv serviciilor de urgență și militare, transmite corespondentul IPN din stânga Nistrului.

Ca măsură de compensare, Centrala hidroelectrică de la Dubăsari a crescut producția de energie de la 24 la 36 de megawați. Acest lucru a fost posibil datorită unei deversări suplimentare de apă de la Centrala hidroelectrică de la Novodnistrovsk. La stație funcționează trei generatoare hidroelectrice, iar în următoarele zile nivelul Nistrului sub baraj va crește cu un metru.

Pe 2 octombrie, Tiraspolul a instituit un regim drastic de economisire a gazului, care va dura aproximativ până pe 12-13 octombrie. Potrivit lui Serghei Obolonik, așa-zisul ministru al economiei din regiune, consumatorii casnici, școlile și spitalele nu vor simți schimbări.

„După încheierea acestei perioade, toți consumatorii din Transnistria și necesitățile regiunii vor fi asigurate cu gaz în regim normal. Mă refer atât la consumatorii industriali, cât și la livrările comerciale, precum și la funcționarea sectorului termoenergetic în condițiile stabilite pentru începerea sezonului de încălzire”, susține Obolonik.

Declarațiile actuale diferă considerabil de retorica sa din mijlocul lunii septembrie. Atunci, Obolonik dădea asigurări că „există un grad ridicat de încredere” în stabilitatea livrărilor de gaze, ceea ce excludea repetarea crizei din ianuarie 2025. Mai mult, el susținea că mecanismul de livrare este „bine pus la punct” și că industria va funcționa în regim normal.

„Privim, cu optimismul caracteristic locuitorilor din Transnistria, faptul că livrările de gaze vor continua în același regim ca și acum. Pentru aceasta, va fi necesar un efort considerabil, inclusiv în cooperare cu Federația Rusă, precum și cu furnizorii de gaze – atât cei ungari, cât și cei moldoveni”, declara Obolonik încă pe 12 septembrie.

Contrastul este evident și în modul de informare a populației. În luna iunie, autoritățile au impus restricțiile fără avertisment: în noaptea de 6 iunie a fost sistată vânzarea de metan, iar ulterior a fost oprită și furnizarea apei calde. Oamenii s-au format în cozi, iar autoritățile nu au oferit explicații oficiale până când panica nu a cuprins întreaga regiune. De această dată, însă, autoritățile au anunțat din timp, pentru a „evita zvonurile și tentativele de a speria populația”, după cum a explicat Obolonik.

Situația este agravată și de condițiile meteo: centrul hidrometeorologic regional a emis o avertizare de furtună, cu rafale de vânt de până la 15 metri pe secundă. În ultima săptămână, în regiunea transnistreană s-a înregistrat o răcire accentuată: dacă la sfârșitul lunii septembrie temperaturile diurne atingeau +19 grade, în zilele de 1-2 octombrie acestea au coborât până la +9..+10 grade. Noaptea, temperaturile se mențin între +5 și +9 grade, iar pe alocuri scad până la +2 grade.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII