Promisiunea ANRE: Până la 14 iunie vom avea o nouă metodologie cu privire la plafonarea prețurilor la carburanți

04 Iun. 2021, 14:50
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
04 Iun. 2021, 14:50 // Actual //  MD Bani

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) anunță că a luat act de declarația prin care Federația Națională a Patronatelor din Agricultură și Industria Alimentară în comun cu Federația Națională a Sindicatelor din Agricultură și Alimentație „Agroindsind” cer, în termen de 10 zile, plafonarea prețurilor la carburanți. Astfel, instituția spune că depune toate eforturile pentru ca noua metodologie să fie aprobată până pe 14 iunie, scrie Realitatea.md.

Agenția reamintește că, începând cu 12 mai a fost inițiată procedura de elaborare a proiectului unei noi Metodologii de calcul și aplicare a prețurilor la produsele petroliere.

„În cadrul acestui proces, ANRE a organizat la 20.05.2021, 26.05.2021 și 02.06.2021 ședințe, inclusiv publice, în cadrul cărora a supus consultărilor noua Metodologie, astfel încât toate părțile interesate să poată înainta propuneri constructive referitor la noul act de reglementare. La această etapă, în conformitate cu prevederile legale, proiectul Metodologiei se află la faza obligatorie de expertizare/avizare la instituțiile de resort, urmând ca pe parcursul săptămânii următoare să fie stabilită data exactă a ședinței publice de aprobare a acesteia. Pe această cale, ANRE reiterează rugămintea adresată structurilor respective să prezinte avizele corespunzătoare într-o perioadă cât mai scurt posibilă, pentru încorporarea propunerilor acestora în textul actului elaborat, scopul final fiind îmbunătățirea conținutului acestuia”, se arată în comunicat.

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică precizează că, în conformitate cu art. II al Legii nr. 54 din 09.04.2021 pentru modificarea Legii nr. 461/2001 privind piața produselor petroliere (publicată la 14.05.2021), noua Metodologie urmează să fie elaborată și aprobată în termen de o lună de la data publicării legii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Astfel, pentru respectarea exactă a prevederilor legale, ANRE depune toate eforturile pentru ca noua Metodologie să fie examinată și aprobată într-o ședință publică a Consiliului de Administrație al Agenției.

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII