Revoluția puiului în deșert: Cum Arabia Saudită schimbă barilii pe pulpe de pui

24 Ian. 2025, 16:38
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Ian. 2025, 16:38 // Actual //  Ursu Victor

Într-o țară unde temperaturile estivale depășesc frecvent 50 de grade Celsius, Arabia Saudită înregistrează un ritm impresionant de creștere a producției de carne de pasăre, de aproximativ 6% anual. Regatul, cunoscut pentru rezervele sale masive de petrol, desfășoară un experiment ambițios de creare a unui sistem alimentar autosuficient, parte din strategia națională „Vision 2030”.

Un exemplu notabil este fabrica companiei Tanmiah Food, situată în regiunea Shakra, la vest de Riyadh, care procesează zilnic aproximativ 150.000 de păsări pentru lanțuri de restaurante precum McDonald’s, Popeyes și Subway. În ultimii zece ani, producția de carne de pasăre a Arabiei Saudite aproape s-a dublat, datorită unei strategii naționale ce urmărește reducerea dependenței de importuri, care reprezintă în prezent 80% din alimentele consumate, notează Bloomberg.

Până în 2030, guvernul saudit intenționează să aloce cel puțin 17 miliarde de riali (4,5 miliarde USD) pentru dezvoltarea industriei avicole. Pe lângă carne de pasăre, regatul își extinde producția de fructe, legume și pește și creează rezerve strategice de alimente pentru a face față eventualelor crize. Arabia Saudită colaborează cu companii internaționale, precum BRF SA din Brazilia sau MHP SE din Ucraina, și administrează terenuri agricole în SUA și Singapore.

În prezent, mortalitatea păsărilor în fermele saudite a scăzut la 4%, un procent semnificativ mai mic față de 20%, cât era acum un deceniu. În cele cinci fabrici ale Tanmiah, sunt procesate zilnic peste 550.000 de păsări, de 12 ori mai mult decât în 2013. Totuși, costurile rămân ridicate din cauza importurilor de furaje, vaccinuri și echipamente, dar și a necesității de a răci constant spațiile de creștere.

Creșterea producției locale ar putea reduce importurile din țări precum Brazilia și Ucraina, dar ar putea duce la o cerere mai mare de soia, porumb și alte culturi utilizate ca furaje. În același timp, Tanmiah și Tyson Foods lucrează la dezvoltarea unui brand internațional de produse și a unei rețele de restaurante pentru consumatori din întreaga regiune.

Deși Arabia Saudită aspiră la independență alimentară, provocările rămân considerabile. Costurile mari și deficitul bugetar, cauzat de scăderea prețului petrolului, complică atingerea acestui obiectiv. Cu toate acestea, compania Tanmiah estimează o creștere a veniturilor cu 60% până în 2026, susținută de investiții în noi facilități și proiecte de extindere.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

17 Iul. 2025, 09:36
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
17 Iul. 2025, 09:36 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Volumul total al mărfurilor tranzitate prin porturile Republicii Moldova în primul semestru al anului 2025 a atins un nivelul de 1.075.032 tone, potrivit analizei realizate de economistul Iurie Rija. Exporturile au dominat structura tranzacțiilor, cu 54% din total (576.936 tone), în timp ce importurile au reprezentat 46% (498.097 tone).

structură evidențiază orientarea economiei moldovenești către piețele externe, cu accent pe exportul de produse agricole – floarea-soarelui, grâu și porumb fiind în topul mărfurilor exportate, cu ponderi de 34%, 34% și 19% respectiv.

Portul Ungheni se detașează net ca principal hub logistic al țării, procesând 792.726 tone – echivalentul a 74% din traficul total. Acesta a avut o activitate intensă atât la export (443.878 tone), cât și la import (348.848 tone). În schimb, portul Giurgiulești a înregistrat un trafic total de 282.306 tone, cu un ușor avans al importurilor (53%) față de exporturi (47%).

Din punct de vedere al lunilor, martie a fost perioada cu cel mai mare volum de marfă (224.289 tone), cel mai probabil ca urmare a pregătirilor pentru sezonul agricol. În iunie s-a înregistrat cel mai mic volum (108.841 tone), iar datele pentru iulie (2.559 tone) sunt parțiale.

Pe partea de importuri, materialele de construcții și resursele energetice conduc clasamentul. Pietrișul reprezintă 31% din totalul importurilor (155.032 tone), urmat de motorină (18%), îngrășăminte (15%) și cărbune (14%). Ungheni este principalul punct de intrare pentru carburanți, îngrășăminte și cărbune, în timp ce Giurgiulești se specializează în materiale de construcții precum pietrișul, sarea și soda.

Analiza evidențiază o corelație clară între exportul agricol și importul de resurse necesare pentru susținerea acestuia – precum îngrășămintele și combustibilul – ceea ce subliniază interdependențele critice ale economiei moldovenești.

În concluzie, Rija susține că portul Ungheni joacă un rol cheie în fluxurile comerciale ale țării, în timp ce Giurgiulești oferă o alternativă strategică, în special prin accesul la rutele fluviale. Investițiile în infrastructura acestor porturi și în eficientizarea lanțurilor logistice sunt esențiale pentru dezvoltarea economică durabilă și integrarea Moldovei în rețelele comerciale internaționale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA