După ce Asociația Națională a Restaurantelor și Localurilor de Agrement (MĂR) a tras un semnal de alarmă în legătură cu metodologia privind stabilirea și repartizarea remunerației din comunicarea publică în scop ambiental a operelor muzicale şi a invocat că procedura ar fi fost aplicată într-un mod netransparent și abuziv, Asociaţia Obştească „AUTORITY” a venit cu o reacţie. Organizaţia era acuzată că este unul dintre oponenţii vocali ai noilor măsuri.
MĂR susţinea că „operatorii din industria HoReCa contribuie la bugetul organizațiilor de gestiune colectivă ce reprezintă artiștii din țară, de ani la rând, totuși nu odată membrii HoReCa au ridicat numeroase întrebări față de modul prin care se colectează acești bani și cât de transparenți sunt ei mai departe distribuiți către titularii de drepturi a operelor muzicale atât din țară cât și de peste hotare”.
1. Negocierea Metodologiei propriu-zise și stabilirea tarifelor pentru comunicarea publică în scop ambiental ce urmează a fi achitate de către unitățile de cazare și de alimentație publică s-a desfășurat în perioada 09.10.2023 – 19.01.2024.
2. La ultima ședință de lucru din 19.01.2024, s-au generalizat propunerile din partea reprezentanților utilizatorilor și s-a definitivat formularea punctelor divergente, toți membrii Comisiei de negociere fiind de acord cu varianta finală a Metodologiei inclusiv cu tarifele stabilite (înregistrarea video nr.1 se anexează). Astfel, la data de 19.01.2024 ședințele Comisiei pe ambiental s-au finalizat cu înțelegerea unanimă a tuturor membrilor.
- Pe data de 22.01.2024, prin intermediul poștei electronice, membrilor Comisiei de negociere le-a fost transmis setul de acte în forma finală, care urma să fie semnat și expediat în adresa AGEPI pentru publicare în Monitorul Oficial al Republicii Moldova:
- Protocolul privind rezultatele negocierii;
- Metodologia privind stabilirea și repartizarea remunerației din comunicarea publică în scop ambiental de către unitățile de cazare și de alimentație publică;
- Modelul contractului de licență cu unitățile de cazare și de alimentație publică;
- Tabelul de sinteză a propunerilor și obiecțiilor la proiectul Metodologiei.
4. În continuare, pe data de 30.01.2024, prin intermediul poștei electronice, a fost recepționat mesajul din partea Asociației MĂR precum că dna Calmîș nu va semna, pe motiv că membrii Asociației MĂR nu acceptă metodologia, fiind înaintate solicitări și propuneri repetate din partea membrilor MĂR, care au fost deja examinate și analizate în procesul de negociere, iar pe data de 19.01.2024 au fost finalizate prin acceptarea de către toți membrii Comisiei, inclusiv de către dna Calmîș.
5. La prima ședință lucrativă a Comisiei de negocieri a fost expusă propunerea ca negocierile să fie petrecute pe domenii, astfel că reprezentanții OGC-lor au propus de a diviza în 4 subgrupuri. Urmare a discuțiilor membrii prezenți au decis de a diviza în 3 subgrupuri. Anume la insistența dnei Calmîș unitățile de cazare și de alimentație publică au fost comasate în același grup, dar nu separat (înregistrarea video nr.2 se anexează).
6. Refuzul dnei Calmîș de a semna Metodologia negociată avea drept scop blocarea publicării Metodologiei, ceea ce ar fi blocat concomitent celelalte 2 segmente, la care dna Calmîș nu a avut nicio atribuție: unitățile de cazare și săli de ceremonii.
7. Totodată, refuzul dnei Calmîș de a semna, în mod automat a dus la lipsa semnăturii și a dnei V. Babin de la „Opera Magna” SRL, pe care dna Calmîș o reprezenta (înregistrarea video nr.3 se anexează).
8. În condițiile expuse supra, organizațiile de gestiune colectivă AO „AUTORITY”, AO „ARTTON” în comun cu AO „Structura Comună de Colectare, Licențiere și Autorizare a Drepturilor” (SC CLAD) constată comportamentul de rea-credință din partea reprezentantului Asociației MĂR care încearcă să anuleze rezultatele înțelegerilor stabilite de comun acord în cadrul Comisiei de negocieri și să blocheze în mod abuziv și ilegal toată piața Republicii Moldova pe HoReCa.
9. 101 alin.(8) din Legea nr.230/2022 stabilește clar și expres că „Înțelegerea părților din comisia de negociere se consemnează într-un Protocol…”, astfel, reprezentantul MĂR nu a avut dreptul să refuze semnarea Protocolului și a Metodologiei, confirmată prin înregistrările video anexate și semnăturile tuturor celorlalți membri ai Comisiei de negociere.
În condițiile expuse, publicarea Metodologiei în Monitorul Oficial s-a făcut în strictă conformitate cu legislația în vigoare.
Solicităm în mod public dnei Calmîș să se abțină de la manipularea opiniei publice și a membrilor MĂR, folosind calitatea sa reprezentativă, iar în cazul în care nu mai este de acord cu rezultatele înțelegerilor stabilite de comun acord în cadrul Comisiei de negocieri și dorește să pirateze în continuare, are dreptul constituțional de a se adresa în instanța de judecată”, se arată în replica Asociației AUTHORITY.
În condițiile expuse, publicarea Metodologiei în Monitorul Oficial s-a făcut în strictă conformitate cu legislația în vigoare.
Solicităm în mod public dnei Calmîș să se abțină de la manipularea opiniei publice și a membrilor MĂR, folosind calitatea sa reprezentativă, iar în cazul în care nu mai este de acord cu rezultatele înțelegerilor stabilite de comun acord în cadrul Comisiei de negocieri și dorește să pirateze în continuare, are dreptul constituțional de a se adresa în instanța de judecată”, se arată în replica Asociației AUTHORITY.
În condițiile expuse, publicarea Metodologiei în Monitorul Oficial s-a făcut în strictă conformitate cu legislația în vigoare.
Solicităm în mod public dnei Calmîș să se abțină de la manipularea opiniei publice și a membrilor MĂR, folosind calitatea sa reprezentativă, iar în cazul în care nu mai este de acord cu rezultatele înțelegerilor stabilite de comun acord în cadrul Comisiei de negocieri și dorește să pirateze în continuare, are dreptul constituțional de a se adresa în instanța de judecată”, se arată în replica Asociației AUTORITY.