Supracapacitatea de producţie industrială chinezească a adus Beijingul şi UE în prag de război comercial

01 Sept. 2024, 10:04
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
01 Sept. 2024, 10:04 // Actual //  bani.md

Supracapacitatea de producţie industrială a Chinei este motivul multor dispute cu caracter de război comercial între Beijing şi Uniunea Europeană. Excesul de bunuri, dat şi de consumul intern slab, este exportat şi, dacă acestea mai sunt şi subvenţionate într-un fel sau altul de statul chinez, ameninţă viabilitatea producătorilor şi exportatorilor europeni.

Cele mai vulnerabile sunt economiile ba­zate excesiv pe exporturi, care nu pot concura la preţ pe pieţele internaţionale. Germania este una dintre acestea. Însă chiar Germania, cea mai mare economie europeană, a fost criticată pentru dezechilibrele comerciale pe care le pro­duce. În fiecare an începând din 2000 această ţară a exportat mai mult decât a importat, scrie Euractiv.

„Atât China, cât şi Germania sunt eco­no­mii care subconsumă, într-o anumită mă­sură, iar acest lucru duce la exces de producţie“, ex­plică Sander Tordoir, economist-şef la Centrul pentru Reformă Euro­peană. Producând mai mult decât consumă cu sa­larii mai mici decât ale vecinilor şi cu chel­tuieli publice reduse, şi Germania împune cos­turi altora, aprecia­ză analistul. Acest lu­cru are ca rezultat defi­cite de comerţ extern pen­tru alţii, ceea ce înseam­nă că acele economii de fapt absorb excesul de producţie germa­nă. Strate­gia Chinei este similară.

Dintre economiile mari est-europene, doar Polonia şi România au deficit comercial cu Germania. Ele sunt şi cel mai puţin dependente de această ţară. Polonia, care se află în top 5 par­teneri comerciali ai liderului european, are cel mai mare deficit, de 10,2 mili­arde euro în 2023.

Anvergura schimburilor co­mer­ciale este uria­şă. Exporturile Germaniei către Polonia sunt de trei ori mai mari decât cele către Ungaria, iar impor­turile de patru ori mai mari decât cele din România.

Excedentul comercial al Germaniei în relaţiile cu România a fost de 2,8 miliarde euro anul trecut. Dar cu Ungaria cea mai mare putere industrială a Europei are un deficit de 4,5 miliarde euro. În Ungaria s-au adunat toţi cei trei mari constructori auto germani cu fabrici de asamblare şi de motoare. Economia maghiară este o piaţă mică, astfel că o mare parte din producţia fabricilor germane de acolo se duce în Germania. Excedentul comercial al Cehiei este şi mai mare, de 7,1 miliarde euro. Principala verigă comercială dintre cele două ţări este dată tot de industria auto. În Cehia, Volkswagen are subsidiara Skoda. De altfel, Cehia are al cincilea surplus cu Germania ca mărime din lume (2023), cel mai mare fiind cel al Chinei. Astfel de legături au dus la stabilirea a 4.000 de companii germane sau cu acţionari germani în Cehia, potrivit datelor guvernului de la Berlin.

În Ungaria, circa 3.000 de companii germa­ne au activitate. Statistica maghiară arată că a­colo businessul german asigură locuri de mun­că pentru 300.000 de oameni şi produce apro­xi­mativ o şesime din PIB-ul ţării. În ceea ce pri­veşte Polonia, revista Markt und Mittelstand scrie că pe cea mai mare piaţă est-europeană au operaţiuni 9.500 de firme şi companii cu capital german, iar numărul lor creşte. Sectorul spre care cele mai multe dintre ele se orientează este cel auto.

În România, cifra este asemănătoare. Legă­turile dintre companiile şi piaţa germane şi economiile est-europene sunt foarte strânse şi de aceea, acum, când economia germană are pro­bleme, are dificultăţi, mai ales la nivelul pro­ducţiei industriale şi Europa de Est. Depen­denţa îşi arată toxicitatea. Însă cele mai mari îngrijorări le provoacă exporturile subvenţio­nate ale Chinei şi cum acestea pun în pericol viabilitatea celor mai mari exportatori germani, arată Euractiv. Acest lucru pune cele două ţări „pe curs de coliziune“, spun experţii.

Supracapacităţii de producţie industrială chinezească Comisia Europeană i-a răspuns recent cu o anchetă antisubvenţii privind maşinile electrice şi cu planuri de a impune tarife pe importurile de EV din China. „Numărul de companii industriale cu pierderi din China este acum de 180.000, de cel puţin trei ori mai mare decât în orice moment în ultimii 25 de ani“, a spus Tordoir, argumentând că aceste companii s-ar putea să fi menţinute pe linia de plutire de guvernul chinez prin subvenţionarea exporturilor.

Finanţarea de la stat ar viza în mod special „noile forţe productive de calitate“ în ultimele luni, a explicat analistul, în special „capătul superior al lanţului valoric industrial“ – cum ar fi maşinile, utilajele, substanţele chimice şi procesoarele. Acest lucru ar însemna că subvenţiile industriale ale Chinei şi strategia industrială generală s-au concentrat „pe exact sectoarele în care Germania tinde să fie cea mai puternică, atât ca producător, cât şi ca exportator“, a subliniat el.

Ipoteza „supracapacităţii“ din China nu este, totuşi, necontestată – unii critici punând la îndoială premisele sale teoretice. Părţile interesate chineze au ridicat, de asemenea, semne de îndoială cu privire la validitatea argumentului, Parker Shi, preşedintele producătorului auto chinez Great Wall Motor International, ajungând până la a-l numi un „concept fals“. Însă pentru Ulrich Ackermann, director general pentru comerţ exterior la asociaţia germană de producători de maşini VDMA, problema este reală.

„China produce tot atâtea maşini cât următoarele patru ţări la un loc“, a spus Ackermann, menţionând că, în ciuda slăbirii cererii interne în ultimii ani, „producţia continuă ca de obicei“. Ackermann credea că guvernul chinez menţine în viaţă „fabrici care nu sunt viabile, creând supracapacitate uriaşă care acum este împinsă din ce în ce mai mult pe pieţele de export“. „Fiecare provincie, fiecare oraş şi, în unele cazuri, chiar şi fiecare district încearcă să protejeze locurile de muncă şi să subvenţioneze tot ce se poate la toate nivelurile“, a spus el.

„Indemnul de a intra pe pieţele de export a crescut brusc, iar guvernul chinez promovează, de asemenea, acest lucru“, crede Ackermann. De exemplu, statul ar crea stocuri pentru a satisface „cererea anuală globală de excavatoare“, a spus el. Potrivit unei analize recente VDMA, cota din piaţa globală a exporturilor chineze de utilaje s-a majorat de la aproximativ 3% în 2001 la 18% în 2022, depăşind liderul Germania deja în 2020. Ackermann crede că principala diferenţă dintre China şi Germania era că produsele germane vor avea în continuare cerere globală fără a fi subvenţionate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

10 Iul. 2025, 18:17
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
10 Iul. 2025, 18:17 // Actual //  Ursu Victor

Liderul socialiștilor Igor Dodon a mers în capitala Rusiei împreună cu reprezentanți ai altor partide pro-ruse din Moldova pentru a discuta relansarea relațiilor economice și, în special, energetice cu Federația Rusă. Oficialii ruși s-au declarat dispuși să reia livrările de gaz la prețuri preferențiale, dacă Chișinăul va da semnale de deschidere, scrie 1prime.ru.

„Suntem gata să discutăm orice opțiune de cooperare, inclusiv în domeniul energiei”, a declarat vicepremierul rus Alexander Novak în cadrul întrevederii cu liderii PSRM, „Viitorul Moldovei” și „Inima Moldovei”. Novak a subliniat că relațiile economice bilaterale au fost grav afectate de orientarea europeană a Chișinăului și a amintit că, în ultimii 15 ani, ponderea Rusiei în exporturile Moldovei a scăzut de la 70% la doar 3%.

Vicepremierul rus a insistat că Moscova a oferit anterior gaze Moldovei la prețuri mai mici decât celor practicate pentru Europa și a sugerat că refuzul actualei guvernări de la Chișinău este „inexplicabil”.

În delegația moldoveană care a participat la întâlnirea de la Moscova s-au aflat Igor Dodon (PSRM), fostul premier Vasile Tarlev (Viitorul Moldovei) și Irina Vlah (Inima Moldovei), toți cunoscuți pentru pozițiile lor favorabile Kremlinului.

Potrivit lui Novak, Rusia este gata să revină la un „parteneriat prietenos” cu Moldova în domeniul energetic, „dacă va exista voință politică la Chișinău”.

Republica Moldova a renunțat la gazul rusesc de la sfârșitul anului 2022 și s-a reorientat pe piețele din vest, după ce Gazporm a redus cantitatea livrată Chișinăului la 5,7 milioane metri cubi/zi. Întreaga cantitate de  metan a fost redirecționată către partea stângă a Nistrului în schimbul energiei electrice. Iar de la începutul anului 2025, Gazprom a sistat livăririle de metan și în stânga Nistrului urmare a suspendării tranzitului prin Ucraina. La mijlocul luni februarie livăririle au fost reluaate, însă nu direct de către Gazprom ci prin intermediul companiei ungare MET cu achitarea metanului printr-o companie din Dubai.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | CREAREA UNUI JOC 3D – FILMĂRI ÎN MOLDOVA
NO COMMENT | CREAREA UNUI JOC 3D – FILMĂRI ÎN MOLDOVA