Taxiurile aeriene ar putea ajunge pe pieţe în 2030

05 Dec. 2022, 05:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
05 Dec. 2022, 05:45 // Actual //  Lupu Eduard

Sectorul aviatic se îndreaptă către o altă eră. În următorul deceniu, taxiurile aeriene electrice ar putea revoluționa sectorul aviatic.

În ultima perioadă, tot mai multe companii din SUA, inclusiv mai multe startup-uri au început să dezvolte taxiuri electrice aeriene ce au ca scop să scoată maşinile de pe şosea şi să mute traficul în aer, transmite CNBC, citat de news.ro.

Un exemplu în acest sens este compania Delta Air Lines, care în luna octombrie s-a alăturat listei companiilor aeriene ce susţin startup-urile de tehnologie pentru vehicule electrice, cu o investiţie de 60 de milioane de dolari în Joby Aviation, o companie ce dezvoltă avioane electrice cu decolare şi aterizare verticală (eVTOL), destinate să funcţioneze ca serviciu de taxi aerian.

În 2021, când Joby şi-a anunţat planul de a-şi lansa taxiurile aeriene asemănătoare Uber până în 2024, a generat critici din partea analiştilor din industrie cu privire la capacitatea de a se lansa până la acea dată.

Dar investiţia Delta în Joby este un parteneriat de cinci ani pentru a opera eVTOL-uri exclusiv în reţeaua Delta.

United Airlines este, de asemenea, într-un parteneriat cu o startup cu sediul în Suedia, Heart Aerospace, pentru a avea avioane electrice care zboară pe rute regionale până în 2030, acesta adăugându-se altor două investiţii eVTOL ale companiei aeriene.

Una este de 15 milioane de dolari cu Eve Air Mobility, pentru 200 de avioane, iar cealaltă de 10 milioane de dolari cu Archer Aviation, pentru 100 de eVTOL.

American Airlines a investit 25 de milioane de dolari în Vertical Aerospace, o companie cu sediul în Marea Britanie, cu o comandă pentru 50 de avioane. În acest ritm, analiștii spun că taxiurile aeriene ar putea ajunge pe pieţe în anii 2030.

„În timp ce marile companii aeriene încheie acorduri cu startup-uri globale, este important să ne amintim că acestea sunt condiţionate. Depinde de certificarea acestor aeronave şi de cât de repede le pot fabrica companiile”, a declarat Savanthi Syth, director general de cercetare în capital, acoperind companiile aeriene globale şi mobilitatea la firma Raymond James.

Odată ce aceste avioane sunt certificate şi încep să-şi intensifice producţia, Syth a spus că dimensiunea potenţială a pieţei depinde în mare măsură de cât de aproape pot ajunge companiile eVTOL de unde sunt consumatorii.

Companiile vor ca eVTOL-urile să utilizeze infrastructura existentă pentru a funcţiona, cum ar fi crearea de ”vertistop-uri”, în cazul în care aeronavele aterizează deasupra clădirilor din zonele urbane pentru a transporta pe distanţe scurte sau ”vertiporturi”, care utilizează aeroporturile regionale pentru a transporta pe distanţe mai lungi, aproximativ peste 100 de mile.

Potrivit lui Syth, dacă companiile pot crea vertistop-uri şi vertiport-uri în apropierea consumatorilor din zonele rezidenţiale, atunci dimensiunea pieţei ar putea fi mare.

„Credem că veţi vedea operaţiuni mici ale eVTOL începând cu 2025, iar certificările vor începe, sperăm, în 2024. Dar pentru a vedea o mulţime de avioane zburând deasupra capului, probabil că va fi mai probabil în anii 2030”, a completat Syth.

Realitatea Live

11 Sept. 2024, 16:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
11 Sept. 2024, 16:52 // Actual //  Lupu Eduard

Industria uleiului de floarea-soarelui din Republica Moldova a cunoscut o scădere semnificativă în 2024. În primele opt luni ale anului, exporturile de ulei de floarea-soarelui au atins doar 69.184 de tone, reprezentând o scădere drastică de aproximativ 55-56% comparativ cu aceeași perioadă din 2022 și 2023, când volumul exporturilor era de 157.831 și, respectiv, 153.935 de tone, susține Rija, directorul executiv al Asociației Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere „Agrocereale”.

O situație similară s-a înregistrat și în cazul exporturilor de șrot, care au totalizat 59.889 de tone în perioada ianuarie-august 2024, o scădere marcantă față de anii precedenți. Începând cu luna iunie 2024, Moldova nu a mai exportat deloc șrot de floarea-soarelui.

Principalul factor al acestui declin este fluctuația piețelor internaționale, care a dus la scăderea constantă a prețurilor uleiului și șrotului de floarea-soarelui. În 2024, prețul mediu de export al uleiului a scăzut de la 17,61 lei/kg în 2023 la 14,85 lei/kg, pe fondul reducerii cererii internaționale și a creșterii concurenței din partea producătorilor din Ucraina și Rusia, care domină această piață.

De asemenea, mulți fermieri moldoveni au preferat să vândă semințele de floarea-soarelui direct traderilor, care au oferit condiții mai avantajoase decât procesatorii locali, afectați de scăderea prețurilor și de termenele lungi de plată. Această situație a limitat capacitatea procesatorilor de a achiziționa suficiente semințe la prețuri competitive.

Începând din iunie 2024, prețul uleiului de floarea-soarelui a înregistrat o ușoară creștere, ajungând la 16,50-17 lei/kg, însă această redresare a fost insuficientă pentru a revitaliza exporturile, care au rămas la aproximativ 500 de tone pe lună.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău