TechVillage 2024 a dat lovitura! 20 de investitori din 12 țări și peste 30 de startup-uri s-au întâlnit la Butuceni

18 Sept. 2024, 09:08
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
18 Sept. 2024, 09:08 // Actual //  bani.md

TechVillage, cel mai important eveniment din Moldova dedicat investitorilor și startup-urilor în căutare de investiții, a revenit în acest an cu o nouă ediție. După 4 ani de pauză, evenimentul a reunit 20 de investitori din 12 țări și peste 30 de startup-uri din Moldova, Ucraina și România. Revenirea a fost una de succes, întrucât unii participanți poartă deja discuții despre posibile negocieri și investiții.  

Evenimentul s-a desfășurat între 6-8 septembrie, în satul Butuceni, Orheiul Vechi. Spre deosebire de alte conferințe, TechVillage a abordat conceptul de “unconference” care pune accentul pe calitate și nu cantitate, creând astfel o platformă de parteneriate pe termen lung. Atmosfera relaxată, activitățile în aer liber și mesele tradiționale moldovenești au încurajat conexiuni mai profunde și networking mai calitativ. 

De ce TechVillage este un eveniment unic? 

TechVillage 2024 a demonstrat încă odată că ecosistemul de startup-uri din Europa Centrală și de Est se dezvoltă continuu, iar Moldova devine o țară tot mai atractivă pentru investitori. 

Ce s-a întâmplat la TechVillage 2024? 

În dimineața de 6 septembrie participanții au pornit de la Chișinău spre Orheiul Vechi. La acel moment nimeni nu bănuia ce urmează să se întâmple. Au ajuns și a început aventura cu village quest. Cineva a tăiat lemne, cineva a făcut vin, a mângâiat animalele din curțile gospodarilor. A urmat deschiderea oficială, sesiunile de pitch a investitorilor și startup-urilor. Seara s-a sfârșit cu vin, mâncare, muzică și dansuri tradiționale. A doua zi, 7 septembrie, a fost dedicată sesiunilor individuale în care investitorii și startup-uri au descoperit oportunități de colaborare și investiții. Seara a culminat cu o cină în vie, oaspeți speciali și discuții în jurul rugului. Ultima zi a fost dedicată networkingului și înțelegerilor de parteneriate. Evenimentul s-a încheiat cu prânz într-un restaurant subteran.

Ce spun participanții? 

Participanții au fost încântați de eveniment. Atmosfera relaxată, agenda bine organizată, activitățile captivante și, bineînțeles, vinul și mâncarea moldovenească au fost foarte apreciate de oaspeții din străinătate.

Am venit la TechVillage cu așteptări mixte – neștiind nimic despre Moldova sau ecosistemul său de startup-uri. Datorită echipei organizatoare, am avut un program lejer, sesiuni de startup-uri interesante și evenimente culturale. Startup-urile participante au fost curajoase, curioase să învețe și, fără îndoială, există talent în acest ecosistem. Moldova are un viitor european strălucit și voi urmări dezvoltarea ecosistemului cu interes. Aștept cu nerăbdare să mă alătur în 2025!”, a menționat Alex Gibb de la Katalista Ventures.

Spre deosebire de conferințele plictisitoare tipice, acest eveniment a oferit șansa pentru startup-uri și investitori să colaboreze ca într-o echipă, să se întâlnească într-un cadru neconvențional și să descopere cultura Moldovei. A fost o experiență unică și dinamică”, a spus unul dintre fondatorii de startup care au participat la eveniment.

Se planifică o nouă ediție

Ediția din 2025 promite și mai multe oportunități. Dacă ești fondator de startup sau investitor, nu rata următoarea ediție a TechVillage. Lista de așteptare pentru eveniment este deja disponibilă, înscri-te acum: https://techvillage.md/

TechVillage este un eveniment organizat în fiecare an la Butuceni și reunește startup-uri și investitori din Europa Centrală și de Est. Scopul este să ajute participanții să stabilească parteneriate de succes. 

Evenimentul este organizat de XY Partners și Technovator, cu suportul fondului regional de investiții Ukraine-Moldova American Enterprise Fund, în parteneriat cu Proiectului Tehnologiile Viitorului în Moldova, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie cu susținerea Elveției și a organizației Helvetas, prin Proiectul OPTIM; și Agenția de Investiții din Moldova. 

Realitatea Live

08 Dec. 2025, 15:24
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
08 Dec. 2025, 15:24 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

La cinci ani de la preluarea guvernării, PAS revine asupra politicilor privind susținerea producătorilor locali și lansează campania „Cumpăr BUN de-acasă”, menită să încurajeze populația să opteze pentru produse autohtone în perioada sărbătorilor și pe tot parcursul anului. Inițiativa vine însă într-un context în care autoritățile au renunțat anterior la măsura de protejare a producției interne: cota obligatorie de 50% pentru produsele moldovenești pe rafturile magazinelor.

Campania, lansată la 3 decembrie de Ministerul Agriculturii, reprezintă o schimbare de ton față de poziția adoptată de guvernare în anii trecuți, când orice formă de intervenție în favoarea producătorilor locali era criticată și respinsă în numele liberalizării pieței. Fostul director executiv al Asociației Forța Fermierilor, Alexandr Slusari, salută întoarcerea autorităților spre producătorii autohtoni, dar consideră măsura insuficientă.

„Este bine că măcar în al cincilea an de guvernare PAS s-a lansat campania „Cumpăr BUN de-acasă”. Dar este categoric insuficient. Avem nevoie de o campanie amplă, de rafturi speciale, de spoturi la TV, de reguli clare pentru supermarketuri. Importul unor mărfuri pe care le producem și noi distruge economia națională”, a declarat Slusari.

Acesta amintește că alte state europene protejează activ producătorii locali, iar Moldova ar trebui să adopte practici similare, inclusiv prin programe de alimentație sănătoasă în instituțiile publice și politici ferme pentru menținerea producției autohtone pe piață.

Legea privind cota minimă de 50% pentru produsele fabricate în Republica Moldova a fost adoptată în decembrie 2020 și a intrat în vigoare în iulie 2021. În iulie 2022, Parlamentul dominat de PAS a abrogat legea și a invocat incompatibilitatea cu normele pieței libere și cu angajamentele comerciale internaționale ale țării.

Ministrul Economiei, Eugen Osmochescu, a reiterat recent această poziție, declarând la Radio Moldova că o astfel de limitare „nu este corectă, nu este compatibilă cu economia de piață și contravine reglementărilor internaționale și celor mai bune practici europene”. Totodată, oficialul susține că impunerea unei cote minime pentru produsele autohtone nu este posibilă din punct de vedere juridic.

În lipsa unor măsuri legislative, campania „Cumpăr BUN de-acasă” rămâne în principal un apel voluntar către consumatori. Producătorii, însă, avertizează că fără politici coerente, vizibile, agricultura și industria alimentară locală vor continua să fie vulnerabile în fața importurilor și a puterii de negociere a marilor retaileri.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII