Țițeiul ieftin atrage Beijingul! Rusia devine cel mai mare furnizor de petrol al Chinei

20 Iun. 2022, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
20 Iun. 2022, 10:48 // Actual //  MD Bani

Rusia a devenit cel mai mare furnizor de petrol al Chinei, deoarece țara a vândut țiței la preț redus către Beijing, pe fondul sancțiunilor din cauza războiului din Ucraina.

Importurile de petrol rusesc au crescut cu 55% față de un an mai devreme, până la un nivel record în mai. Astfel, Rusia a înlocuit Arabia Saudită ca cel mai mare furnizor al Chinei, scrie BBC.

China a intensificat achizițiile de petrol rusesc, în ciuda cererii reduse de restricțiile de Covid și de încetinirea economiei. În februarie, China și Rusia au declarat că prietenia lor nu are „limită”.

Și companiile chineze, inclusiv gigantul de rafinare de stat Sinopec și Zhenhua Oil, administrată de stat, și-au mărit achizițiile de țiței rusesc în ultimele luni, după ce li s-au oferit reduceri mari, deoarece cumpărătorii din Europa și SUA au evitat energia rusă, în conformitate cu sancțiunile impuse războiului împotriva Ucrainei. .

Importurile în China, care includ livrări pompate prin conducta din Oceanul Pacific din Siberia de Est și transporturi pe mare, au totalizat aproape 8,42 milioane de tone luna trecută, potrivit datelor Administrației Generale a Vămilor din China.

Acest lucru a împins Arabia Saudită – fosta cea mai mare sursă de petrol brut a Chinei – pe locul doi cu 7,82 milioane de tone.

În martie, SUA și Marea Britanie au declarat că vor interzice petrolul rusesc, în timp ce Uniunea Europeană depune eforturi pentru a pune capăt dependenței sale de gazul rusesc.

Exporturile de energie sunt o sursă vitală de venituri pentru Rusia, dar este posibil ca această mișcare să afecteze și consumatorii occidentali.

Săptămâna trecută, un raport al Centrului de cercetare pentru energie și aer curat a declarat că Rusia a câștigat venituri de aproape 100 de miliarde de dolari din exporturile de combustibili fosili în primele 100 de zile ale invaziei Ucrainei de către țară, în ciuda unei scăderi a exporturilor.

Uniunea Europeană a reprezentat 61% din aceste importuri, în valoare de aproximativ 59 de miliarde de dolari.

În general, exporturile de petrol și gaze rusești sunt în scădere, iar veniturile Moscovei din vânzările de energie au scăzut, de asemenea, de la un vârf de peste 1 miliard de dolari pe zi în martie.

Dar veniturile au depășit totuși costul războiului din Ucraina în primele 100 de zile. CREA estimează că Rusia cheltuiește în jur de 876 de milioane de dolari pe zi pentru invazie.

Cifrele de luni au mai arătat că China a importat luna trecută 260.000 de tone de țiței iranian, al treilea transport de petrol iranian din decembrie anul trecut.

China a continuat să cumpere petrol iranian, în ciuda sancțiunilor SUA asupra Teheranului.

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII