Trump amenință UE cu taxe vamale dacă nu crește achizițiile de petrol și gaze din SUA

20 Dec. 2024, 16:34
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
20 Dec. 2024, 16:34 // Actual //  Ursu Victor

Statele Unite sunt deja cel mai mare furnizor de petrol și gaze naturale lichefiate (GNL) pentru țările Uniunii Europene. Cu toate acestea, într-o încercare de a reduce deficitul comercial al SUA, Donald Trump a amenințat aliații europeni cu taxe vamale pe produsele lor, dacă nu vor crește achizițiile de combustibili fosili din Statele Unite. Problema, spun experții, este că acordurile oficiale nu vor fi suficiente pentru a realiza acest obiectiv.

„Le-am spus Uniunii Europene că trebuie să umple deficitul uriaș [comercial] cu Statele Unite prin achiziții masive de petrol și gaze din țara noastră. Altfel, vor exista TAXE VAMALE peste tot!!!” a scris Trump pe platforma sa de socializare, Truth Social.

SUA sunt cel mai mare producător de petrol din lume și unul dintre principalii exportatori de GNL. În Europa, Statele Unite ocupă deja primul loc la furnizarea ambelor tipuri de combustibili. Această poziție a fost consolidată de decizia UE de a înceta achizițiile de hidrocarburi rusești după începutul războiului din Ucraina. Astfel, în prima jumătate a anului 2024, SUA au furnizat 48% din importurile de GNL ale Europei, iar în trimestrul trei, Statele Unite au acoperit 15% din importurile de petrol (cu livrări de aproximativ 2 milioane de barili pe zi), conform Eurostat.

În decembrie 2022, UE a impus un embargou asupra achizițiilor de petrol din Rusia, iar în februarie 2023 a interzis produsele petroliere. Totuși, o parte din petrolul și gazele rusești continuă să ajungă în Europa prin excepții pentru anumite țări din Europa de Est sau prin ocolirea sancțiunilor. Între timp, Rusia își păstrează locul al doilea pe piața europeană de GNL, deși rămâne mult în urma SUA, având doar 16% din importurile europene de GNL.

Potrivit unei surse anonime familiare cu subiectul, UE analizează măsuri suplimentare pentru a limita veniturile valutare rusești. Cu toate acestea, este dificil de introdus noi restricții severe asupra petrolului și gazelor, a declarat sursa pentru Bloomberg.

Uniunea Europeană a început deja să se pregătească pentru posibile complicații în relațiile comerciale cu SUA. Țările blocului ar putea să cumpere mai mult GNL din SUA, înlocuind combustibilul rusesc, a declarat președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, în noiembrie. GNL este „unul dintre subiectele pe care le-am discutat”, a spus ea după o convorbire telefonică cu Trump:

„Încă primim o cantitate mare de GNL din Rusia. De ce să nu-l înlocuim cu GNL american, care este mai ieftin și ajută la reducerea costurilor energetice?”

Amenințarea lui Trump pare ciudată, având în vedere că „von der Leyen a sugerat posibilitatea de a face exact ceea ce el cere”, a spus un oficial european citat de Financial Times.

Problema este însă că în prezent capacitățile de export ale SUA sunt complet utilizate, iar extinderea livrărilor către UE ar necesita infrastructură suplimentară, spun analiștii. Președintele Joe Biden a refuzat să aprobe construcția de noi terminale de GNL, însă Trump a promis că va anula această decizie. Chiar și așa, va dura câțiva ani până când noile capacități vor fi finalizate, deși unele terminale, care au început să fie construite înainte de interdicție, vor fi puse în funcțiune în următorii ani. „Problema principală este că SUA nu au capacități libere pentru a livra GNL în Europa în acest moment”, spune Florence Schmitt, strateg în energie la Rabobank.

În plus, țările europene vor trebui să depășească prețul, într-o competiție cu cumpărătorii asiatici, adaugă el. O problemă similară este și pe piața de petrol: companiile acționează independent de guverne, luând decizii de cumpărare de la diverși furnizori. Prin urmare, este greu de spus cum acordurile guvernamentale ar putea influența acțiunile agenților economici privați, remarcă Bloomberg.

Uniunea Europeană trebuie să sprijine orice propunere de achiziționare a unei cantități mai mari de combustibil american cu o „amenințare convingătoare de contramăsuri” care ar putea fi luate dacă SUA decid să impună taxe vamale asupra exporturilor europene, consideră analiștii de la centrul de analiză Bruegel din Bruxelles.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO