Turcia se adâncește tot mai mult în criză. Ce s-a întâmplat de această dată

15 Feb. 2022, 09:32
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
15 Feb. 2022, 09:32 // Actual //  MD Bani

Agenția de rating Fitch a tăiat și mai mult din calificativul acordat acestei țări, care se afla oricum în categoria „junk”, nerecomandată pentru investiții. Decizia a fost justificată prin vulnerabilitatea țării în fața inflației ridicate, potrivit Bloomberg.

Fitch a coborât ratingul suveran al Turciei la nivelul „B +”, de la „BB -„, adică cu patru trepte sub nivelul recomandat pentru investiții. Practic, agenția de evaluare financiară a retrogradat calificativul Turciei într-o zonă inferioară a categoriei „junk”. În plus, perspectiva asociată ratingului este una „negativă”, ceea ce înseamnă că o nouă retrogradare este posibilă în perioada următoare.

În urma acestei decizii, ratingul de ţară al Turciei este la egalitate cu cel al Egiptului şi Bahreinului. 

Analiștii agenției arată că ratingul Turciei reflectă o credibilitate și previzibilitate politică reduse, o slabă lichiditate externă în raport cu nevoile financiare ridicate și dolarizarea economiei, precum și riscuri geopolitice.

Inflație galopantă

În plus, ei mai spun că decizia Băncii Centrale de a reduce dobânda-cheie, în condițiile unei creșteri rapide a prețurilor, ar putea putea face ca inflația să se stabilizeze la un nivel ridicat. Fitch se aşteaptă ca inflaţia în Turcia să ajungă la 38 la sută la sfârșitul lui 2022, iar pe parcursul acestui an rata medie a inflaţiei să fie de 41 la sută, aceasta fiind a doua cea mai ridicată inflaţie înregistrată de toate statele cărora Fitch le acordă un rating suveran.

Inflația a fost alimentată de politica neconvențională a președintelui Erdogan de a reduce dobânzile, în ciuda unei inflații ridicate, ce a dus și la prăbușirea monedei naționaleLira turcească a pierdut 44 la sută din valoare în condițiile în care banca centrală a redus dobânda-cheie cu cinci puncte procentuale din luna septembrie.

Ca răspuns la evoluțiile de pe piața valutară, guvernul a majorat o serie de prețuri administrate, inclusiv cele la gaze, electricitate, taxe rutiere și tarife de transport, ceea ce a sporit presiunea inflaționistă. În plus, salariul minim a fost majorat cu 50 la sută.

TVA redus la 1 la sută pentru alimente

Însă ministrul Finanțelor de la Ankara, recent schimbat de Erdogan, consideră că singura problemă a economiei turcești este inflația. Iar pentru a ține prețurile în frâu, autoritățile au anunțat la sfârșitul săptămânii trecute reducerea TVA de la 8 la 1% pentru alimentele de primă necesitate.

Creșterea prețurilor de consum a atins aproape 49 la sută în ianuarie, în ritm anual, una dintre cele mai mari de când partidul președintelui Recep Erdogan a ajuns la putere, în 2002.

Inflația a devenit principalul subiect de discuție în Turcia, cu 16 luni înainte de următoarele alegeri prezidențiale. Opoziția și unii economiști acuză Institutul Național de Statistică, al cărui director a fost demis recent de șeful statului, că subestimează cu peste jumătate fenomenul inflației.

Realitatea Live

01 Nov. 2024, 16:54
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
01 Nov. 2024, 16:54 // Actual //  Ursu Victor

După ce șeful aeroportului Iași a anunțat că zborul Iași – Dubai este considerat nerentabil conform studiilor de piață, compania Wizz Air a deschis recent o nouă cursă Chișinău – Abu Dhabi, inaugurată pe 27 octombrie. Această nouă rută oferă trei frecvențe săptămânale, în zilele de miercuri, vineri și duminică, cu prețuri începând de la 69,99 euro.

Strategia Wizz Air de a extinde zborurile de la Chișinău este evidentă, având în vedere că compania a lansat nu mai puțin de 16 zboruri externe în sezonul de iarnă, în timp ce aeroportul din Iași beneficiază doar de un singur nou zbor (spre Malmö, Suedia), care înlocuiește o cursă recent desființată către Copenhaga, scrie topiasi.ro.

O analiză comparativă a numărului de curse externe scoate în evidență disparitățile dintre cele două aeroporturi. Aeroportul Chișinău operează în prezent 44 de zboruri externe, gestionate de 26 de companii, în contrast cu cele 24 de zboruri de la Iași, operate de doar 5 companii.

De asemenea, la Iași, Wizz Air controlează aproximativ 80% din trafic, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la viitorul zborurilor de la acest aeroport. Dacă noul zbor Chișinău – Abu Dhabi se dovedește a fi profitabil, există riscul ca Wizz Air să renunțe la rutele de la Iași în favoarea celor din Chișinău, amplificând astfel discrepanțele dintre cele două aeroporturi.

Această situație sugerează o concurență acerbă între cele două aeroporturi, fiecare încercând să atragă mai multe zboruri și pasageri. În timp ce Chișinău se prezintă ca un hub în expansiune, Iași se confruntă cu provocări semnificative în a-și menține relevanța pe piața zborurilor internaționale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău