O încărcătură de petrol rusesc pare să fi fost transferată de pe un tanc petrolier pe altul în apele din apropierea enclavei spaniole Ceuta, sugerând o posibilă reluare a acestei practici, pe care autoritățile spaniole credeau că au eliminat-o. Potrivit informațiilor transmise de Bloomberg, tancul petrolier Sakarya, de tip Suezmax, a părăsit sâmbătă zona, iar pescajul său indică descărcarea unei încărcături de petrol. În plus, Sakarya a dispărut de pe sistemele de urmărire timp de 60 de ore înainte de a pleca, ridicând suspiciuni că petrolul a fost transferat către alte tancuri aflate în apropiere.
Datele de navigație arată că în luna octombrie, Sakarya a încărcat 730.000 de tone de țiței rusesc din portul Primorsk de la Marea Baltică și a navigat ulterior spre Ceuta, unde a ajuns pe 6 noiembrie și a plecat pe 9 noiembrie. În aceeași perioadă, un alt tanc petrolier, Cankiri, care a încărcat aproximativ un milion de barili de petrol din terminalul rusesc de la Marea Neagră, a sosit în apropiere de Ceuta.
Ambele nave, înregistrate sub pavilion panamez, au fost înconjurate de trei supertancuri petroliere cu o capacitate de câte două milioane de barili fiecare, ceea ce ridică suspiciuni că un transfer a avut loc. În august 2023, Spania a avertizat firmele locale că transferul de petrol rusesc de pe o navă pe alta în apele sale ar putea încălca plafonul de preț impus de țările G7.
Aceste transferuri permit cumpărătorilor să își distanțeze aparent achizițiile de petrol rusesc, în ciuda eforturilor Occidentului de a bloca transporturile de țiței rusesc, ca parte a sancțiunilor impuse după începerea războiului din Ucraina. Până în prezent, G7 a sancționat 91 de tancuri petroliere pentru implicarea lor în comerțul cu petrol rusesc.