Transformare digitală în sectorul financiar din Moldova. Clienții nu mai trebuie să meargă la bancă

24 Dec. 2024, 10:26
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
24 Dec. 2024, 10:26 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Persoanele care vor să colaboreze cu băncile licențiate, organizațiile de creditare nebancară, Asociațiile de Economii și Împrumuturi sau operatorii de asigurări pe viață nu mai sunt obligate să se prezinte fizic la sediile acestora. Aceeași facilitate este valabilă și pentru clienții existenți, care își pot actualiza datele de la distanță.

Banca Națională a Moldovei (BNM) a aprobat un regulament care deschide calea utilizării metodelor electronice de identificare, cum ar fi identificarea video, semnătura electronică calificată și soluțiile automate de verificare.

Aceste măsuri simplifică accesul la servicii financiare atât pentru clienții noi, cât și pentru cei deja existenți, eliminând procedurile birocratice și reducând semnificativ timpul necesar pentru diverse operațiuni. Regulamentul include și soluții adaptate persoanelor cu mobilitate redusă sau cu alte nevoi speciale, punând accent pe incluziune și accesibilitate.

Toate procesele de identificare la distanță respectă standardele stricte de securitate și confidențialitate, conform legislației naționale și internaționale. Clienții primesc informații clare despre proceduri și despre modul în care datele personale sunt gestionate.

Regulamentul încurajează entitățile financiare să adopte tehnologii moderne, menite să reducă costurile, să îmbunătățească experiența utilizatorilor și să faciliteze transformarea digitală a sectorului financiar.

Banca Națională a Moldovei reafirmă angajamentul său față de digitalizarea serviciilor financiare, promovând eficiența, securitatea și accesibilitatea pentru toți cetățenii.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

02 Apr. 2025, 14:06
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
02 Apr. 2025, 14:06 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova riscă să repete scenariul din iarna trecută, când întârzierea achizițiilor de gaze naturale a dus la scumpiri considerabile pentru consumatori. Deși problema a fost discutată oficial încă din 3 decembrie 2024, când Parlamentul a cerut elaborarea unui plan național de achiziții în termen de 60 de zile, până în prezent nu există niciun rezultat concret, iar Guvernul nu a anunțat nici graficul, nici responsabilul, nici începutul efectiv al achizițiilor, potrivit declrației Blocului „Împreună”

În plus, Planul de măsuri privind independența energetică, aprobat recent de Executiv, nu menționează deloc subiectul achiziției gazelor, în ciuda importanței sale pentru securitatea energetică a țării.

Amintim că, în 2023, întârzierea procurării gazului a dus la majorarea tarifelor, costurile fiind suportate direct de populație. Deși premierul Dorin Recean a cerut public demiterea lui Vadim Ceban, șeful Moldovagaz, pentru gestionarea defectuoasă a situației, acesta se află în continuare în funcție.

Conform Legii gazelor naturale, Guvernul este responsabil de asigurarea securității energetice și a aprovizionării cu gaze, însă lipsa de acțiune concretă sporește riscul ca Moldova să se confrunte din nou cu crize de aprovizionare și tarife explozive în iarna 2025.

În acest context, Blocul Împreună vine cu un pachet de 7 măsuri urgente care vizează profesionalizarea și transparența achizițiilor de gaze: transferul responsabilității achiziției de la Moldovagaz la Energocom, companie de stat cu reputație mai bună și capacitate financiară mai mare, elaborarea de către Guvern a unui plan clar de achiziții pentru sezonul rece, cu grafic lunar/trimestrial, stocuri și contracte forward, după modelul UE, monitorizare lunară de către Guvern și ANRE a implementării planului de achiziții.
Aprobarea de către furnizorii reglementați (Energocom, Moldovagaz) a procedurilor de achiziție, cu transparență și criterii conforme pieței bursiere, audit extern asupra sistemului informatic de licitație al Energocom, pentru a elimina suspiciunile de manipulare sau favorizare a ofertelor, elaborarea unui regulament intern clar la Energocom, pentru a preveni orice formă de intervenție sau întârziere a ofertelor transmise prin serverul licitațiilor și transferul întreprinderilor energetice de stat în subordinea Ministerului Energiei, pentru a spori responsabilitatea și eficiența decizională în sector.