În 2024, exporturile de gaz rusesc prin conducte către Europa au crescut cu 13%, ajungând la 32 miliarde de metri cubi, comparativ cu 28,3 miliarde în 2023 — cel mai scăzut nivel din anii 1970, potrivit Reuters. Creșterea exporturilor a generat venituri de aproximativ 5 miliarde de dolari pentru Rusia.
După sabotarea conductei Nord Stream 1 din Marea Baltică, în toamna lui 2022, Gazprom și-a redirecționat exporturile spre Europa exclusiv prin Ucraina și Turcia. Conducta Yamal-Europa a fost închisă din cauza sancțiunilor reciproce dintre Rusia și Polonia, iar Nord Stream 2 nu a fost pusă în funcțiune din cauza situației geopolitice, scrie Reuters.
Prin Ucraina: Gazul este transportat prin conducta sovietică Urengoi-Pomary-Ujgorod, ajungând în Slovacia și ulterior în alte țări europene. Acest traseu a rămas stabil, cu un volum anual de 15 miliarde de metri cubi. Totuși, contractul dintre Gazprom și Naftogaz pentru tranzitul gazului prin Ucraina expiră la sfârșitul acestui an, iar Ucraina a declarat că nu intenționează să îl prelungească.
Prin Turcia: Conducta Turkish Stream are două linii, una dedicată consumatorilor turci și alta pentru țările din sudul Europei, precum Ungaria, Serbia și Grecia.
Deși Rusia încă furnizează aproximativ două treimi din gazul importat de Ungaria și Slovacia, cota sa pe piața europeană a scăzut semnificativ. În trecut, gazul rusesc acoperea 35% din necesarul Europei, însă războiul din Ucraina a forțat UE să-și reducă dependența, favorizând importurile din Norvegia, SUA și Qatar.
Gazprom a înregistrat în 2023 pierderi record de 629 miliarde de ruble, iar producția a scăzut la cel mai mic nivel din istoria companiei, 404 miliarde de metri cubi. Acțiunile companiei au atins cel mai scăzut nivel din 2009.
Între timp, prețurile gazului pe piața europeană s-au stabilizat. În decembrie 2024, pe hub-ul TTF din Olanda, gazul cu livrare în ianuarie 2025 se tranzacționa la 46 de euro/MWh, cu aproape 90% mai ieftin decât în vara lui 2022.
După încetarea tranzitului prin Ucraina, exporturile rusești spre Europa ar putea scădea la jumătate, ceea ce ar însemna pierderi anuale de aproximativ 5,3 miliarde de dolari pentru Rusia.