Rusia câștigă 5 miliarde de dolari din gaz, dar pierde Europa: Ce urmează pentru Gazprom?

25 Dec. 2024, 09:53
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
25 Dec. 2024, 09:53 // Actual //  Ursu Victor

În 2024, exporturile de gaz rusesc prin conducte către Europa au crescut cu 13%, ajungând la 32 miliarde de metri cubi, comparativ cu 28,3 miliarde în 2023 — cel mai scăzut nivel din anii 1970, potrivit Reuters. Creșterea exporturilor a generat venituri de aproximativ 5 miliarde de dolari pentru Rusia.

După sabotarea conductei Nord Stream 1 din Marea Baltică, în toamna lui 2022, Gazprom și-a redirecționat exporturile spre Europa exclusiv prin Ucraina și Turcia. Conducta Yamal-Europa a fost închisă din cauza sancțiunilor reciproce dintre Rusia și Polonia, iar Nord Stream 2 nu a fost pusă în funcțiune din cauza situației geopolitice, scrie Reuters.

Prin Ucraina: Gazul este transportat prin conducta sovietică Urengoi-Pomary-Ujgorod, ajungând în Slovacia și ulterior în alte țări europene. Acest traseu a rămas stabil, cu un volum anual de 15 miliarde de metri cubi. Totuși, contractul dintre Gazprom și Naftogaz pentru tranzitul gazului prin Ucraina expiră la sfârșitul acestui an, iar Ucraina a declarat că nu intenționează să îl prelungească.

Prin Turcia: Conducta Turkish Stream are două linii, una dedicată consumatorilor turci și alta pentru țările din sudul Europei, precum Ungaria, Serbia și Grecia.
Deși Rusia încă furnizează aproximativ două treimi din gazul importat de Ungaria și Slovacia, cota sa pe piața europeană a scăzut semnificativ. În trecut, gazul rusesc acoperea 35% din necesarul Europei, însă războiul din Ucraina a forțat UE să-și reducă dependența, favorizând importurile din Norvegia, SUA și Qatar.

Gazprom a înregistrat în 2023 pierderi record de 629 miliarde de ruble, iar producția a scăzut la cel mai mic nivel din istoria companiei, 404 miliarde de metri cubi. Acțiunile companiei au atins cel mai scăzut nivel din 2009.

Între timp, prețurile gazului pe piața europeană s-au stabilizat. În decembrie 2024, pe hub-ul TTF din Olanda, gazul cu livrare în ianuarie 2025 se tranzacționa la 46 de euro/MWh, cu aproape 90% mai ieftin decât în vara lui 2022.

După încetarea tranzitului prin Ucraina, exporturile rusești spre Europa ar putea scădea la jumătate, ceea ce ar însemna pierderi anuale de aproximativ 5,3 miliarde de dolari pentru Rusia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

02 Iul. 2025, 19:12
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
02 Iul. 2025, 19:12 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Traficul suspendat pe la Văleni a provocat pierderi de 480 de milioane de lei în trei ani.

Suspendarea traficului feroviar pe tronsonul Cahul–Giurgiulești, din cauza surpării căii ferate în zona Văleni, a generat pierderi pentru Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” – peste 480 de milioane de lei în ultimii trei ani. Segmentul de cale ferată, afectat grav în 2022 de alunecările  de teren cauzate de ploile de la acea vreme, a blocat circulația trenurilor spre portul Giurgiulești.

După mai bine de doi ani de stagnare, autoritățile anunță în sfârșit un progres: documentația de proiectare pentru reabilitarea sectorului feroviar din satul Văleni, raionul Cahul, a fost finalizată. Potrivit CFM, este vorba despre un segment de aproximativ 360 de metri, unde vor fi efectuate ample lucrări de stabilizare a terenului, consolidare a malurilor râului Prut și instalare a unei construcții de susținere pe zona deformată.

Lucrările urmează să fie executate în baza unui proiect elaborat de compania „Intexnauca”, care a propus soluții inginerești moderne pentru prevenirea alunecărilor de teren și eroziunii. În paralel, CFM lansează licitația pentru atribuirea lucrărilor de reabilitare propriu-zisă.

Reconstrucția acestui tronson este esențială pentru redeschiderea unei rute logistice strategice – linia directă spre portul Giurgiulești, fără a tranzita teritoriul statului vecin. Finanțarea lucrărilor va fi asigurată din cele 85 de milioane de lei alocate de Guvern pentru reabilitarea căii ferate în zonele Văleni și Fălciu.

Pierderile suferite de CFM – circa 10 milioane de lei pe lună din lipsa circulației pe acest segment – subliniază urgența și importanța redeschiderii rutei cât mai curând posibil.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO