Moldova a fost doar o benzinărie de tranzit! Reexporturile de petrol s-au prăbușit cu 66%, iar profiturile au dispărut

30 Mai 2025, 10:12
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
30 Mai 2025, 10:12 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o scădere reexporturilor de produse petroliere în 2024–2025, după un vârf istoric atins în anii precedenți. Potrivit analizei realizate de economistul Iurie Rija, ceea ce părea a fi o ascensiune a Moldovei ca „jucător” în piața regională a carburanților s-a dovedit a fi o iluzie alimentată de circumstanțe excepționale generate de războiul din Ucraina.

În 2023, Moldova a înregistrat un record absolut în reexporturile de produse petroliere, cu o valoare totală de aproape 399 milioane de dolari – o sumă care a pus temporar sectorul în fruntea exporturilor moldovenești. Însă situația s-a prăbușit în 2024, când reexporturile au scăzut la doar 136 milioane de dolari, cu 66% mai puțin față de anul precedent.

„Moldova nu a devenit peste noapte un exportator de carburanți, ci a exploatat temporar o oportunitate regională, pe fondul războiului din Ucraina. Acum, odată cu stabilizarea rețelelor logistice, realitatea ne-a ajuns din urmă”, avertizează Rija.

Datele oficiale arată că motorina a fost cel mai afectat segment – exporturile s-au prăbușit la doar 26,2 milioane dolari în 2024. Benzina a rezistat mai bine, cu un volum de 110 milioane dolari, însă și aici tendința este descendentă: în primele patru luni din 2025, cantitatea reexportată a fost de doar 29,7 mii tone, cu prețurile în scădere continuă.

„Prețul mediu de reexport a scăzut de la 18,10 lei/kg în mai 2024 la doar 13,12 lei/kg în aprilie 2025 – o reducere de 26%. Marjele de profit s-au erodat vizibil, ajungând la doar 0,86 lei/kg în 2025, comparativ cu 1,41 lei/kg anul trecut. Aceasta a dus la o scădere a profitului brut estimat de la 170,5 milioane lei în 2024 la doar 25,4 milioane lei în primele patru luni din 2025”, explică Rija.

Piața reexporturilor a fost dominată de trei companii: „NAFTATRANS” S.R.L. (42,4% din total), „AVANTE” S.R.L. (22,5%) și „ENERGOIL” S.R.L. (12,3%). Acestea au acaparat peste trei sferturi din tranzacțiile cu benzină, confirmând o concentrare masivă a pieței în mâinile câtorva jucători.

România a fost principalul furnizor, asigurând 90% din benzina reexportată în 2024 și 93% în 2025. Grecia și Ungaria au avut livrări marginale, aproape dispărute în 2025.

„Cazul reexporturilor de produse petroliere este o lecție importantă despre cum cifrele din comerțul extern pot crea o iluzie de creștere economică. Am fost doar un intermediar, un punct temporar pe o hartă logistică regională, nicidecum un hub durabil. Acum, Moldova trebuie să-și regândească strategiile economice și să evite capcana dependenței de conjuncturi externe”, avertizează economistul.

Rija subliniază că această scădere a reexporturilor nu este un semnal de criză economică, ci o ajustare firească după un dezechilibru temporar, însă pierderea marjelor de profit și volatilitatea pieței ar trebui să determine guvernarea să ia măsuri pentru susținerea antreprenorilor locali, mai ales în fața competiției regionale tot mai acerbe.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

30 Iul. 2025, 14:38
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
30 Iul. 2025, 14:38 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Aeroportul Internațional „Eugen Doga” Chișinău a înregistrat în primul semestru al anului 2025 o creștere a traficului de pasageri și al operațiunilor aeriene. În total, 2.457.592 de pasageri au tranzitat aeroportul în perioada ianuarie–iunie, ceea ce reprezintă o creștere de 49,2% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Din totalul pasagerilor, 1.249.107 au fost la plecare (în creștere cu 48,3%) și 1.208.485 la sosire (în creștere cu 50,2%). Traficul mediu lunar a depășit constant pragul de 409.000 de pasageri.

În paralel, numărul operațiunilor aeriene (aterizări și decolări) a crescut cu 35,6%, ajungând la 19.225, față de 14.174 în aceeași perioadă a anului 2024.

Topul celor mai populare destinații în prima jumătate a anului este dominat de Antalya, cu 252.944 de pasageri, urmată de Istanbul (213.881), Londra Luton (173.624), Sharm el Sheikh (172.766) și Varșovia (96.455). Alte destinații importante includ București, Milano, Roma, Viena și Tel Aviv.

Aeroportul a diversificat semnificativ oferta de rute în 2025, lansând zboruri directe către zece noi destinații: Alicante, Bremen, Katowice, Palma de Mallorca, Torino, Salonic, El Dabaa, Stockholm, Copenhaga și Lyon.

Pe segmentul de transport de marfă, volumul total înregistrat în perioada analizată a fost de 1.201,8 tone.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA