Dezastru bancar în Rusia: fabricile de arme nu-și mai plătesc datoriile

25 Aug. 2025, 14:35
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
25 Aug. 2025, 14:35 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Banca Rusiei elaborează un set de măsuri în cazul deteriorării situației financiare a băncilor, care în 2025 se confruntă cu o creștere bruscă a creditelor neperformante și cu o scădere a profiturilor, relatează Interfax.

Potrivit planurilor, instituțiile de credit care intră în „zona de stres” ar putea fi supuse unor restricții privind bonusurile managementului, iar în cazurile cele mai grave, directorii ar putea fi obligați să returneze bonusurile deja încasate (clawback). Banca Centrală justifică aceste măsuri prin necesitatea de a responsabiliza conducerea în menținerea stabilității financiare. Conceptul final urmează să fie prezentat în a doua jumătate a acestui an.

Deși sistemul bancar rusesc raportează încă profituri – 1,7 trilioane ruble în primul semestru, la nivelul anului trecut –, aproape jumătate dintre primele 100 de bănci au înregistrat scăderi ale câștigurilor sau pierderi. Printre acestea se află cinci bănci sistemice: profitul Sovcombank s-a prăbușit cu 86%, cel al T-Bank cu 56%, iar Gazprombank și Rosselhozbank au pierdut circa 40% din profit. În zona pierderilor au intrat Poșta Bank, Zenit, Russki Standard, Renaissance Credit, Solidaritatea și Sinara.

Probleme majore are și VTB, care a pierdut jumătate din venitul net din dobânzi și a raportat o creștere cu o treime a restanțelor la creditele populației și de 1,5 ori la cele ale companiilor.

Potrivit Bloomberg, dificultățile sunt legate de finanțarea războiului din Ucraina. În baza unui decret prezidențial din 2022, băncile acordă credite preferențiale industriei de apărare, însă fabricile care produc tancuri și muniții întâmpină dificultăți majore în rambursarea acestora. În plus, creșterea abruptă a dobânzilor a împins numeroși debitori corporativi în prag de default. „Multe companii sunt într-o stare predefoltară”, avertiza în iunie, la Forumul Economic de la Sankt Petersburg, șeful RSPP, Aleksandr Șohin.

Surse bancare citate de Bloomberg afirmă că în următorul an Rusia ar putea intra într-o criză bancară deplină, unele instituții având nevoie de recapitalizare de stat. Situația reală este mascată în statisticile oficiale, deoarece debitorii amână plățile, iar creditele nu figurează încă drept neperformante, deși în practică nu mai sunt achitate conform graficului.

Negocierile dintre Vladimir Putin și Donald Trump privind un posibil acord pentru Ucraina ar putea agrava presiunea asupra sistemului financiar, indiferent de rezultat: în caz de pace, fabricile de armament ar rămâne fără venituri pentru a rambursa creditele, iar dacă războiul continuă, Rusia riscă sancțiuni suplimentare din partea SUA, ceea ce ar accentua criza economică.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Nov. 2025, 13:15
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
27 Nov. 2025, 13:15 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” a efectuat pe 25 noiembrie o testare tehnică a tronsonului feroviar Chișinău–Revaca, după finalizarea lucrărilor de reparație și reabilitare a infrastructurii. Directorul general al CFM, Serghei Cotelinic, împreună cu o echipă de specialiști, a parcurs experimental ruta pentru a evalua starea căii ferate și pentru a estima timpul necesar viitoarelor curse regulate.

Lucrările realizate au inclus înlocuirea traverselor uzate și a șinelor pe anumite segmente, ceea ce a permis ridicarea restricțiilor de viteză. Testul a confirmat funcționalitatea tronsonului: trenul a parcurs cei 10 kilometri dintre Gara Feroviară Chișinău și stația Revaca în doar 9 minute, rezultat care validează fezabilitatea tehnică a rutei. Specialiștii au identificat și posibilități de optimizare suplimentară a timpilor de parcurs prin modernizări și ajustări operaționale.

Testarea a avut loc în contextul unui proiect anunțat de Ministerul Infrastructurii, care prevede lansarea unei linii feroviare dedicate pasagerilor ce călătoresc spre și dinspre Aeroportul Internațional „Eugen Doga”. Stația Revaca, aflată la aproximativ 1,5 kilometri de terminalul aeroportului, ar putea deveni punctul intermediar al viitoarei conexiuni. Conform estimărilor, pasagerii ar putea ajunge pe jos în 20–25 de minute de la stație până la aeroport. Proiectul se află în continuare în lucru, însă primele testări tehnice au fost deja realizate, marcând un pas important spre crearea unei legături feroviare rapide cu aeroportul.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII