A crescut numărul utilizatorilor de Internet mobil în baza 4G. A depășit rata de 90%

18 Iun. 2021, 12:50
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
18 Iun. 2021, 12:50 // Actual //  MD Bani

Datele statistice privind evoluția pieței serviciilor de telefonie mobilă, procesate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) arată că în primul trimestru al anului 2021, numărul utilizatorilor de Internet mobil în bandă largă (în baza tehnologiilor 3G, 4G și acces dedicat) a crescut, față de sfârșitul anului trecut, cu 0,6% și a depășit cifra de 2 mil. 386 mii, iar rata de penetrare a acestor servicii, raportată la 100 de locuitori ai republicii, a ajuns la 90,4%.

Astfel, potrivit datelor prezentate ANRCETI de către cei trei furnizori de reţele şi servicii de comunicaţii mobile (Orange Moldova, Moldcell şi Moldtelecom – Unite), cel mai mare ritm de creștere a fost înregistrat de către utilizatorii de Internet mobil în baza tehnologiei 4G, numărul cărora a crescut cu 4,3% și a totalizat circa 1 mil. 722 mii, în timp ce, numărul utilizatorilor de Internet mobil dedicat s-a diminuat cu 6% și a alcătuit 182,9 mii.

De asemenea, în primul trimestru al anului 2021, traficul total de Internet mobil în bandă largă a crescut cu 33,3%, comparativ cu trimestrul I al anului 2020, însumând 44,6 milioane GB. Utilizatorii de Internet mobil prin intermediul smartphone-urilor au generat un trafic de 26,6 milioane GB (în creștere cu 59%), iar traficul generat de cei care au utilizat accesul dedicat la Internet mobil a sporit cu 7,5% și a alcătuit 17,9 milioane GB. În primele trei luni ale anului curent, un utilizator care a accesat Internetul mobil de pe smartphone a generat în medie un trafic lunar (AUPU) de 4,1 GB, iar un utilizator care a folosit accesul dedicat la Internet – un AUPU de 31,7 GB.

Datorită creșterii traficului generat de utilizatorii de internet mobil a crescut și volumul total al vânzărilor de servicii de acces la Internet mobil în bandă largă față de primul trimestru al anului 2020, cu 1,8% și a însumat circa 304 milioane de lei. În consecință, venitul mediu lunar (ARPU) per utilizator de Internet mobil prin acces dedicat a crescut cu 7,7% și a însumat 94,3 lei, iar ARPU per utilizator de Internet prin intermediul smartphone-ului a înregistrat o majorare de 1,3%, alcătuind 38,1 lei.

La finalul primului trimestru al anului 2021, cotele de piață ale celor trei furnizori de servicii de acces la Internet mobil în bandă largă, în funcţie de cifra de afaceri, au fost următoarele: Orange Moldova a avut o cotă de piață de 60,9%,  Moldcell – de 32% şi Moldtelecom – de 7,1%.

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII