Rusia continuă să-și extindă „flota din umbră” creată pentru a ocoli sancțiunile occidentale, potrivit unei analize S&P Global Market Intelligence citate de The New York Times. La începutul anului 2025, această flotă număra circa 940 de petroliere, cu 45% mai multe decât în 2024, ceea ce reprezintă aproximativ 17% din totalul flotei mondiale.
Majoritatea acestor nave sunt vechi, cu o medie de 20 de ani, față de media globală de 13 ani. Uniunea Europeană, Statele Unite, Marea Britanie, Canada și Australia au impus sancțiuni împotriva a peste 500 de vase rusești, interzicându-le accesul în porturi și îngreunând astfel activitatea lor.
Pentru a evita restricțiile, numeroase petroliere rusești operează fără asigurare, își schimbă frecvent pavilionul, transmit date false privind poziționarea și recurg la transferuri de țiței în largul mării. Aceste practici fac dificilă urmărirea originii petrolului și aplicarea sancțiunilor, dar cresc și riscul unor deversări majore de țiței și al unor catastrofe ecologice.
„Mulți cred că impunerea de sancțiuni e partea ușoară. În realitate, am creat o problemă și mai mare: sancțiunile nu scot aceste nave din afaceri, ci din afaceri legale”, a explicat expertul în securitate maritimă Ian Ralby.
Deși Rusia continuă să plătească prețul ridicat al extinderii flotei sale ilegale, ea dezvoltă în paralel o economie paralelă bazată pe comerțul din umbră, în special cu China și India. Diplomați europeni citați de NYT admit că alternativele sunt limitate: „a nu face nimic este inacceptabil în situația actuală”.