Ce se întâmplă cu rafinăria care alimentează jumătate din motorina Moldovei

27 Oct. 2025, 11:56
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
27 Oct. 2025, 11:56 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

După sancțiunile impuse săptămâna trecută de SUA gigantului rus Lukoil, viitorul rafinăriei Petrotel din Ploiești și al rețelei de peste 300 de benzinării din România devine tot mai incert (asigură 50% din necesarul de motorină a Republicii Moldova n.a). Termenul-limită impus de Washington pentru încheierea tranzacțiilor este 21 noiembrie, iar o vânzare rapidă se anunță o misiune complicată pentru companie – și o potențială bătaie de cap pentru Guvernul României.

Deși Lukoil România și Petrotel Lukoil sunt controlate de firma elvețiană Litasco, nu direct de grupul rus, sancțiunile americane se extind asupra tuturor entităților deținute în proporție de peste 50%. În plus, băncile care vor continua să colaboreze cu aceste firme riscă la rândul lor sancțiuni.

Rafinăria Petrotel, a treia ca mărime din România, cu o capacitate de 2,5 milioane de tone pe an, nu mai folosește țiței rusesc din 2022, ci preponderent kazah și azer, conform surselor oficiale. Totuși, sancțiunile americane blochează orice tranzacție cu entități afiliate Lukoil, inclusiv pentru finanțarea operațiunilor locale.

„Lukoil va avea obligația să își vândă rafinăria Petrotel înainte de termenul-limită de luna viitoare. Am fi bucuroși să nu mai avem Lukoil în România”, a declarat secretarul de stat Cristian Bușoi, citat de Politico.

Președintele Nicușor Dan a confirmat că Bucureștiul va acționa „solidar cu Uniunea Europeană” și va susține un eventual pachet european de sancțiuni împotriva Lukoil.

Problema este că rafinăria Petrotel asigură aproape un sfert din capacitatea de rafinare a României și este în prezent în revizie. O oprire prelungită ar crea un gol semnificativ pe piața internă de carburanți.

În plus, afacerea nu este una profitabilă. Petrotel a raportat în 2023 un profit modest, de 63 milioane lei, după pierderi masive de aproape jumătate de miliard în 2022. Lukoil România, care operează stațiile de alimentare, a înregistrat în 2023 o pierdere de 145 milioane lei, primul rezultat negativ din ultimii șase ani.

Posibili cumpărători există, dar toți ridică semne de întrebare: Socar (Azerbaidjan), MOL (Ungaria) sau KazMunayGas (Kazahstan). O eventuală preluare de către SOCAR ar face ca azerii să devină al doilea jucător pe piața carburanților din România, cu peste 400 de stații.

Guvernul României ia în calcul și o variantă de intervenție temporară, după modelul Germaniei, care a preluat controlul rafinăriei Schwedt, fost activ al Rosneft. Totuși, costurile uriașe și constrângerile bugetare fac puțin probabilă o naționalizare a Petrotelului.

„România vrea ca rafinăria și stațiile Lukoil să continue să funcționeze – dar fără Lukoil”, conchid sursele citate de Economica.net.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

11 Dec. 2025, 18:35
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
11 Dec. 2025, 18:35 // Actual //  Ursu Victor

Diaspora est-asiatică, foarte numeroasă, din Argentina are acum o cursă aeriană care s-o deservească de două ori pe săptămână: o aeronavă Boeing capabilă să zboare fără întrerupere timp de 29 de ore, parcurgând 20.000 de km – jumătate din circumferința totală a Pământului, scrie mediafax.ro.

Cel mai lung zbor comercial din lume, care a durat 29 de ore și a acoperit 20.000 de km – aproximativ jumătate din circumferința Globului – a fost finalizat.

Zborul companiei China Eastern Airlines a început în Shanghai joi, 4 decembrie, la ora 2:00, ora locală, ajungând cu 10 minute înainte de ora programată pe Aeroportul Internațional Ezeiza din Buenos Aires, la ora 16:45, ora locală.

A făcut o oprire în Auckland, Noua Zeelandă, pentru realimentare și rotirea echipajelor, ceea ce nu o poate situa în categoria rutelor cu cel mai lung zbor.

Zborul din China către Argentina durează mai mult de 25 de ore, iar ruta dus-întors durează încă patru ore, ceea ce îi conferă titlul de cea mai lungă rută de zbor comercial din lume.

La Shanghai și Buenos Aires au avut loc festivități pentru a marca evenimentul.

Aeronava Boeing 777-300ER, cu o capacitate de 316 locuri va opera această cursă de două ori pe săptămână, pe tot parcursul anului și își propune să deservească numeroasa diasporă est-asiatică din Argentina, una dintre comunitățile cu cea mai rapidă creștere din această țară sud-americană.

„Această nouă rută acoperă lipsa zborurilor directe între Shanghai și marile orașe sud-americane”, a declarat China Eastern Airlines într-un comunicat.
„Deschide un coridor spre sud care conectează capetele opuse ale Pacificului și remodelează transportul aerian între trei continente”, se menționează în document.

Serviciul devine acum cea mai lungă rută comercială de linie din lume, depășind zborul de 19 ore al Singapore Airlines dintre New York și Singapore, care deținea anterior acest titlu.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII