Importul de motorină prin portul moldovenesc Giurgiulești a fost deblocat, transmit surse citate de publicația enkorr. Potrivit comercianților din piață, restricțiile au fost ridicate încă de vinerea trecută, însă fluxurile de aprovizionare nu au revenit încă la nivelurile obișnuite.
Traderii intervievați se arată rezervați în privința reluării exporturilor prin terminal, considerând redeschiderea mai degrabă un factor suplimentar de concurență pentru porturile ucrainene, decât o soluție logistică avantajoasă. „Logistic nu este mai convenabil decât porturile ucrainene, însă uneori, din cauza diferențelor de preț, poate destabiliza ușor piața”, a declarat unul dintre interlocutorii publicației.
Deblocarea portului Giurgiulești are loc în contextul în care autoritățile ucrainene au reluat eforturile de consolidare și diversificare a rutelor de aprovizionare cu combustibil, pe fondul riscului unor noi atacuri rusești asupra infrastructurii energetice. În ultima săptămână, trei ședințe de lucru, conduse de viceministrul Energiei Mykola Kolisnyk, au fost dedicate analizării situației de pe piața carburanților și identificării pașilor necesari pentru creșterea capacității de import și stocare.
Amintim că în octombrie 2023, Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) a întocmit o listă de porturi care, potrivit datelor sale, ar fi primit produse petroliere de origine rusă. Printre ele s-a regăsit și Giurgiulești, unde au fost documentate livrări din porturi mici rusești. Sancțiunile impuse vizau exclusiv motorina, importul de benzină continuând fără întreruperi.
Conform datelor Grupului de consultanță A-95, în anul 2023 importurile de motorină din Republica Moldova au însumat 304 mii tone, aproximativ 5% din totalul importurilor Ucrainei. După blocarea terminalului, livrările s-au prăbușit drastic, coborând la doar 9 mii tone în 2024.