Moldovagaz își numește auditorul, dar riscă falimentul din cauza datoriilor către Gazprom

19 Dec. 2025, 12:34
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
19 Dec. 2025, 12:34 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Primaudit Company a fost desemnată auditor al Moldovagaz pentru efectuarea auditului obligatoriu al raportului financiar individual și al situațiilor financiare consolidate ale grupului Moldovagaz pentru anul 2025. Decizia a fost aprobată în cadrul Adunării Generale Extraordinare a Acționarilor, desfășurată la 19 decembrie 2025, a anunțat președintele Moldovagaz, Vadim Ceban.

Potrivit hotărârii acționarilor, costul serviciilor de audit prestate de „Primaudit Company” va constitui 315,5 mii de lei, fără TVA. Selectarea auditorului a avut loc în baza unui concurs public, anunțul fiind publicat în prealabil pe platforma electronică MTender. Compania de audit activează pe piață de 15 ani, are în portofoliu 69 de agenți economici și a efectuat anterior auditul situațiilor financiare ale Moldovagaz pentru anul 2024.

Desemnarea auditorului are loc într-un context financiar complicat pentru Moldovagaz. Compania riscă să ajungă în stare de insolvabilitate, potrivit unei analize realizate de Ministerul Finanțelor, care a evaluat situația economico-financiară a întreprinderii. Concluzia autorităților este că povara datoriilor, în special cele față de „Gazprom”, pune în pericol capacitatea Moldovagaz de a-și onora obligațiile pe termen lung.

Datele analizate arată că datoriile totale ale Moldovagaz se ridică la 14,6 miliarde de lei, dintre care peste 10 miliarde de lei reprezintă obligații față de „Gazprom” și compania afiliată Factoring Finance.

Din punct de vedere al rezultatelor financiare, în 2024, Moldovagaz a înregistrat pierderi nete de 627,6 milioane de lei, după ce în anul precedent raportase un profit net de 1,09 miliarde de lei. Deși atât veniturile, cât și cheltuielile companiei au scăzut, reducerea costurilor de producție a permis creșterea profitabilității brute. Astfel, profitul brut a ajuns la 2,45 miliarde de lei, cu 949 de milioane de lei mai mult decât în anul precedent.

Cu toate acestea, principala vulnerabilitate rămâne datoria istorică față de „Gazprom”, acumulată pe parcursul mai multor ani. Conform documentelor financiare, aceasta este estimată la 13,1 miliarde de lei, dintre care aproape 2,9 miliarde de lei reprezintă penalități.

Amintim că „Gazprom” susține că datoria istorică a Republicii Moldova pentru gazele naturale depășește 700 de milioane de dolari. Autoritățile de la Chișinău nu recunosc această sumă, însă acceptă concluziile auditului internațional, care a stabilit că datoria reală ar fi de doar 8,6 milioane de dolari.

07 Oct. 2026, 09:13
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
07 Oct. 2026, 09:13 // Actual //  Grîu Tatiana

Aproape 85 de mii de proprietari de autovehicule au primit notificări pentru achitarea taxei de drum pentru anul 2026, în valoare totală de 102,6 milioane de lei. Serviciul Fiscal de Stat precizează că documentele sunt autentice, după ce în mediul online au circulat informații potrivit cărora acestea ar fi false.

Notificările au fost generate și expediate de autoritatea fiscală și îi vizează pe proprietarii autovehiculelor care au trecut inspecția tehnică în perioada 1 iunie–31 decembrie 2025 și pentru care această verificare se efectuează o dată la doi ani. SFS amintește că taxa pentru folosirea drumurilor se achită anual, indiferent de periodicitatea inspecției tehnice.

În total, prin intermediul Poștei Moldovei au fost expediate 84 974 de notificări. Fiecare document conține numărul de identificare al autovehiculului (VIN), anul fabricației și suma de plată pentru 2026. Notificările includ și un cod QR care permite accesarea serviciului MPay pentru achitarea taxei.

Proprietarii pot verifica suma calculată prin serviciul „Calculatorul auto online”. Pentru a explica pașii de verificare și de plată prin MPay, autoritatea fiscală a publicat și tutoriale video.

Dacă taxa pentru anul 2026 a fost deja achitată pentru autovehiculul indicat, notificarea poate fi ignorată. În cazul în care mașina a fost vândută, iar taxa nu fusese plătită până la momentul vânzării, obligația de achitare îi revine noului proprietar sau posesor, precizează SFS.