Fundația INFO LIVE a implementat cu succes proiectul pentru susținerea mass mediei

23 Dec. 2025, 11:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
23 Dec. 2025, 11:32 // Actual //  Grîu Tatiana

Fundația INFO LIVE a implementat cu succes proiectul „Media advocacy și consolidarea dezvoltării democratice a Republicii Moldova după alegerile parlamentare din 2025”, desfășurat în perioada 15 octombrie – 31 decembrie 2025. Inițiativa a avut drept scop sprijinirea mass-mediei independente și întărirea rezilienței democratice în contextul post-electoral.

Proiectul a fost structurat în două componente complementare, menite să răspundă provocărilor cu care se confruntă sectorul media și societatea democratică din Republica Moldova. Prima componentă a constat în organizarea unei vizite de advocacy la instituțiile Uniunii Europene, la Bruxelles, având ca obiectiv susținerea mass-mediei independente, atât la nivel național, cât și regional. Accentul a fost pus pe necesitatea unei abordări strategice din partea partenerilor europeni, orientată spre consolidarea sustenabilității economice a instituțiilor media, dezvoltarea redacțiilor și creșterea capacităților de producție media autohtone.

Cea de-a doua componentă a vizat participarea reprezentanților ONG-urilor și ai mass-mediei din Republica Moldova la masa rotundă internațională „After the Vote: Lessons Learned from Electoral Security and Energy Independence in Strengthening Moldova’s Sovereignty”, desfășurată la Washington, D.C., precum și organizarea unor întâlniri tematice conexe cu parteneri internaționali.

Contextul implementării proiectului a fost marcat de un parcurs electoral intens al Republicii Moldova în ultimii trei ani, perioadă în care au avut loc trei cicluri electorale majore. Deși obținerea statutului de stat candidat la Uniunea Europeană a consolidat optimismul public, sectorul mass-media continuă să se confrunte cu dificultăți structurale, precum declinul pieței de publicitate, reglementările insuficient adaptate realităților actuale, influența mass-mediei din Federația Rusă și utilizarea mediului online pentru propagandă și dezinformare.

În cadrul vizitei de la Bruxelles, Fundația INFO LIVE, în colaborare cu Misiunea Republicii Moldova pe lângă Uniunea Europeană, a facilitat întâlniri cu oficiali europeni. Delegația a inclus reprezentanți ai instituțiilor media din Chișinău, precum și ai presei regionale din nordul și sudul țării, inclusiv din UTA Găgăuzia. Discuțiile s-au axat pe reflectarea campaniei electorale, concluziile post-electorale, combaterea dezinformării, necesitatea eliminării monopolurilor din domeniul media și reorientarea sprijinului donatorilor către proiecte de durabilitate și dezvoltare a producției media naționale.

La Washington, D.C., discuțiile din cadrul mesei rotunde au reunit Ambasadorul Republicii Moldova în SUA, membri ai staff-ului Congresului american, experți moldoveni și reprezentanți ai German Marshall Fund of the United States. Participanții au analizat provocările legate de securitatea electorală, independența energetică și suveranitatea Republicii Moldova, evidențiind atât riscurile generate de ingerințele externe, cât și progresele înregistrate în consolidarea stabilității și a cooperării moldo-americane.

Prin acest proiect, Fundația INFO LIVE a contribuit la creșterea vizibilității internaționale a problemelor și nevoilor mass-mediei din Republica Moldova, la consolidarea dialogului cu partenerii europeni și transatlantici și la promovarea unor soluții sustenabile pentru dezvoltarea unui sector media independent, rezilient și orientat spre interesul public.

Acest proiect a fost realizat cu suportul Black Sea Trust for Regional Cooperation – a Project of the German Marshall Fund of the United States.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

Realitatea Live

23 Dec. 2025, 16:03
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Dec. 2025, 16:03 // Actual //  Ursu Victor

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a venit cu o reacție la declarațiile ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, privind situația transportului regulat de pasageri din Republica Moldova.

Potrivit APOTA, deși ministrul a recunoscut existența unei probleme majore – lipsa oricărui serviciu regulat de transport pentru populația din 347 de localități – folosirea acestei situații drept argument pentru elaborarea unui nou proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere este „un neadevăr”.

Asociația susține că ministrul ar omite deliberat cauzele reale ale crizei, care nu țin exclusiv de prevederile Codului transporturilor rutiere, ci și de „corupția din cadrul Agenția Națională Transport Auto (ANTA)”, precum și de incapacitatea Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) de a interveni prin instrumentele legale deja existente.

Totodată, APOTA afirmă că Vladimir Bolea a „uitat” să menționeze că unele prevederi ale Codului, care au favorizat actuala criză, au fost promovate chiar de MIDR în urmă cu doi ani și au fost dur criticate la acel moment de asociație, care a avertizat public asupra consecințelor negative.

În reacția sa, APOTA mai acuză ministerul că noua inițiativă de modificare a Codului transporturilor rutiere, la fel ca cea din 2023, ar contraveni Regulamentul UE nr. 1370, introducând restricții suplimentare privind modificarea rutelor regulate. Potrivit asociației, aceste restricții nu vor rezolva problema celor 347 de localități fără transport, ci se vor răsfrânge asupra rutelor existente, funcționale de zeci de ani.

APOTA susține că impactul acestor restricții nu a fost evaluat intenționat, întrucât scopul real al inițiativei ar fi „protejarea unor interese de grup ilegale”. În același context, asociația acuză ANTA că ar deschide noi rute regulate în favoarea unui transportator „protejat ani la rând de MIDR și ANTA”, fără legătură cu localitățile rămase fără transport.

Potrivit APOTA, noile curse ar fi, de fapt, „curse-clonă”, lansate cu aproximativ 15 minute înaintea unor rute istorice, cu scopul de a le scoate de pe piață.

În concluzie, APOTA afirmă că problemele reale ale populației și deficitul major de transport regulat sunt folosite de MIDR „ca ambalaj” pentru promovarea unor noi scheme, similare celor invocate anterior sub pretextul „fiscalizării” și „digitalizării”, în cazul proiectelor e-GPS și e-bilet.

Asociația subliniază că deficitul de transport din cele 347 de localități nu poate fi soluționat prin actuala inițiativă de modificare a Codului transporturilor rutiere și cere autorităților să renunțe la măsuri care ar afecta rutele existente, fără a rezolva problema de fond.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII