În Moldova se așteaptă scăderea prețurilor la pepeni verzi. Trei motive principale

20 Iul. 2021, 11:19
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
20 Iul. 2021, 11:19 // Actual //  MD Bani

În Republica Moldova, sezonul 2021 al pepenilor verzi s-a deschis la începutul lunii iunie – cu o săptămână mai devreme decât anul trecut. Acest lucru a fost surprinzător, având în vedere tranziția bruscă „de la iarnă la vară”, temperatura ridicată și seceta de la mijlocul primăverii 2020.

În acest an, operatorii de pe piață explică începutul timpuriu al pepenilor verzi și galbeni prin „importuri atipice” din Turcia și Balcani, întrucât în ​​anii anteriori principalul furnizor de pepeni verzi pe piața moldovenească au fost regiunile sudice ale Ucrainei. În același timp, nivelul prețurilor de pornire – 14-16 lei/kg a fost mai mic decât în ​​trecut 18 – 19 lei/kg. Dar, de la mijlocul lunii trecute până la sfârșitul celei de-a doua parte a lunii iulie, prețurile la pepenii verzi din Moldova s-au menținut la nivelul de 4,50-6,0 lei/kg, ceea ce este comparabil cu cele mai ridicate prețuri din ultimul sezon în aceeași perioadă de vară. Cu toate acestea, operatorii pieței de fructe și legume din Moldova presupun că în viitorul apropiat prețurile la pepeni verzi vor scădea semnificativ din cel puțin trei motive, scrie East-fruit.com.

În primul rând, în urmă cu mai bine de o săptămână, pepenii moldoveni au apărut pe piața locală, nu crescuți într-o metodă de răsad scumpă, ci din plantații semănate în câmp deschis. În zilele următoare, în Moldova sunt așteptate ploi și temperaturi mai reci, dar odată cu refacerea vremii fierbinți până la sfârșitul acestei săptămâni, acest lucru va da impuls creșterii accelerate a pepenilor și bostănoaselor. În plus, livrările semnificative de pepeni verzi din Kherson vor începe în zilele următoare în Moldova cu o oarecare întârziere, dar cu toate acestea, drept urmare, pe piața moldovenească vor apărea mult mai multe produse, iar prețurile pentru acestea vor scădea cu siguranță.

În al doilea rând, în Moldova, în ultimii doi ani, a existat un proces de extindere a suprafețelor agricole pentru legume și pepeni. În același timp, alături de cultivarea legumelor de uz casnic, care asigură creșterea principală a suprafețelor, țara păstrează regiuni specializate în mod tradițional în cultivarea pepenilor verzi: Anenii Noi și Hâncești – în centru, în nord – Sîngerei, etc. pe suprafețe mari.

În al treilea rând, producătorii de culturi fructifere au observat o scădere a cererii interne în Moldova pentru aproape întreaga gamă de culturi de fructe și legume și fructe de pădure de câteva săptămâni. Consumatorul este pregătit să aștepte până în ultimul moment.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală