Prejudicii de milioane! Schema: TIR-uri cu benzină și motorină care nu ajung în Ucraina, ci pe piața neagră de la noi

12 Aug. 2021, 14:19
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
12 Aug. 2021, 14:19 // Actual //  MD Bani

TIR-uri pline cu benzină și motorină, care ar fi intrat anul trecut în Republica Moldova ca reexporturi către Ucraina, nu ar mai fi ajuns la vecini. Adică produsele petroliere ar fi fost comercializate în țară, fără achitarea impozitelor aferente la bugetul de stat. Despre asta spune expertul Veaceslav Ioniță, pe blogul său, care descrie cum are loc o schemă de fraudare.

„În ultimii ani de zile ia amploare un fenomen mai nou pentru Moldova, exportul de produse petroliere în Ucraina. Astfel, în 2020 exporturile au constituit 6,9 milioane USD sau 16,8 mii tone de produse petroliere, de 4 ori mai mult decât acum 5 ani. Dacă sumăm exporturile pentru 5 ani obținem un volum de 60 mii tone de produse petroliere. Iar asta de bine, de rău sunt două mii de TIR-uri cu benzină. Ar fi un motiv de bucurie, doar că Ucraina nu a importat nimic de la noi. Cum adică: noi exportăm, iar Ucraina nu importă? Simplu. E o nouă schemă de fraudare a bugetului de stat. Exporturi fictive în Ucraina. Benzina și Motorina intră în Moldova și sunt declarate ca re-exporturi în Ucraina, doar că ele nici odată nu mai ajung în Ucraina. În ultimii 5 ani peste 2.000 de TIR-uri cu cisterne au intrat în Moldova și au dispărut”, a scris Veaceslav Ioniță.

Astfel, potrivit expertului, exporturi fictive de produse petroliere în Ucraina și vânzarea lor pe piața neagră din Moldova, anual, prejudiciază bugetul de stat cu peste 100 milioane lei. „Toate aceste TIR-uri au ajuns pe piața tenebră din Moldova, care a înflorit în ultimii ani. Doar anul trecut și doar prin această schemă, bugetul de stat a fost fraudat cu circa 100 milioane lei. La ziua de azi am descris deja 3 scheme de fraudare a bugetului de stat pe piața tenebră a produselor petroliere: vânzări fictive către agricultori și transportatori pentru consum propriu; vânzări fictive în Transnistria; exporturi fictive”.

În această ordine de idei, Veaceslav Ioniță a reiterat că „toate problemele de pe piața produselor petroliere pot fi rezumate în 3 probleme de bază”:

  1. Monopolul instituit prin lege. Drept rezultat numai trei companii au dreptul de import și impun tuturor regulile lor.
  2. Economia tenebră, prin care anual bugetul de stat este fraudat cu sute de milioane de lei.
  3. Haosul în reglementare

„În prezent prin culoarele Parlamentului circulă un proiect de lege, care evident nu rezolvă nici una din problemele enunțate mai sus. Din simplu motiv că acest proiect a fost scris de ANRE în interesul monopoliștilor. De ce ANRE promovează interesul unui grup restrâns de monopoliști mai mult sau mai puțin mii clar. Sunt sigur că Președintele țării, dacă va solicita informații de la Serviciul de Informații și Securitate va primi un raport amplu la acest subiect. Ce nu mii clar, de ce unii deputați tineri își pătează reputația cu acest proiect dubios”, a conchis acesta.

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO