Ce se întâmplă cu prețurile la hrișcă – un kilogram a ajuns să coste peste 50 de lei! Lipsește în unele magazine

19 Aug. 2021, 12:15
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
19 Aug. 2021, 12:15 // Actual //  MD Bani

Au explodat prețurile pentru hrișcă. Un kilogram a ajuns să coste peste 50 de lei. Majorarea s-ar explica prin epuizarea produsului din stocurile magazinelor, după ce Rusia, principalul furnizor, ar fi oprit exporturile pentru țara noastră, scrie Agroexpert.md.

Cel puțin așa spun administratorii unor magazine în urma discuțiilor cu importatorii. Aceștia din urmă afirmă că poartă negocieri cu Ucraina, dar până se vor face toate verificările, crupele oricum vor lipsi de pe rafturi o bună perioadă de timp. Hrișca a dispărut din nou din unele magazine, iar în altele stocurile sunt pe sfârșite. Acolo unde se găsește încă, produsul se vinde cu 52 de lei pentru un kilogram. Acest lucru este confirmat de imaginile video, surprinse de telespectatorii noștri pe care ni le-au expediat.

„Hrișcă aducem numai din cea scumpă, de 42 de lei a rămas, dar era și de 25 de lei. Hrișcă, în genere, nu-i de mai bine de o lună, dacă nu mai mult”.

În alte magazine însă, produsul lipsește cu desăvârșire de câteva zile, spun administratorii.

„Hrișcă am avut până săptămâna trecută verde, săptămâna aceasta nu ni s-a livrat nimic, deja s-au epuizat stocurile. Este interzis din Federația Rusă exportul de la ei de hrișcă. Promit ceva de săptămâna viitoare din Ucraina și undeva la începutul lunii septembrie deja din Rusia” spune Tatiana Gajiu, administratoare magazin.

Livrarea va dura însă până se vor face toate analizele de laborator, mai spune administratorul acestui magazin. Totuși, femeia afirmă că în această situație majorarea prețurilor de către unele supermarketuri este ilegală, acestea având dreptul să le ridice până la cel mult 24 de lei, dar nicidecum până la peste 50.

„Pentru asta sunt organe competente care pot să vină și să le facă un control și să le depisteze” zice Tatiana Gajiu.

Prețurile mari i-au revoltat pe oameni, mai ales pe pensionari, care spun că așteaptă până când acestea vor coborî din nou.

„Sigur că este un preț exagerat. Cum mai putem noi să cumpărăm un kilogram de hrișcă de 53 de lei. Oameni buni, noi suntem pensionari, noi nu avem cum să cumpărăm așa ceva. Și-mi pare foarte rău că ea a dispărut. Iată, acuș o să fie recoltarea și-o să fie la 14-16 lei, așa că să sperăm că totul va fi bine”.

„Avem prețuri nebune peste tot. Mergi la piață și nici nu știi pe ce să cheltui pensia. Nimic nu-i ieftin. Având în vedere prețul la hrișcă și pensia noastră, uităm deja de acest produs”.

Ministerul Agriculturii nu a comentat deocamdată situația. Amintim că hrișca a mai dispărut din magazine la începutul pandemiei de coronavirus. Oamenii s-au grăbit să-și facă stocuri de produse după ce au intrat în autoizolare.

 

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală