Modificările ANRE au intrat în vigoare. La 2 septembrie vor fi publicate prețurile maxime de vânzare a carburanților

01 Sept. 2021, 18:07
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
01 Sept. 2021, 18:07 // Actual //  MD Bani

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a organizat astăzi o rundă de consultări și a fost aprobată în cadrul ședinței publice a Consiliul de Administrație al ANRE Hotărârea privind modificarea unor prevederi în partea ce țin de stabilirea prețului la carburanți, scrie Realitatea.md.

Prin hotărârea de azi, ANRE a modificat decizia sa anterioară prin care a stabilit marjele la comercializarea cu ridicata a produselor petroliere principale, la comercializarea cu ridicata și comercializarea cu amănuntul a gazului lichefiat și, totodată, a modificat marja la comercializarea cu amănuntul a produselor petroliere principale, aceasta fiind redenumită în „marjă comercială specifică”.

Nivelul marjei comerciale specifice a fost recalculat conform principiului stabilit anterior, cu excepția valorii indicelui de sporire a eficienței pieței produselor petroliere, redenumit în „coeficient de eficientizare”, care conform noilor prevederi legale nu poate depăși 10% din media ponderată a marjelor comerciale specifice ale operatorilor de pe piața produselor petroliere. În acest fel se urmărește stabilirea unui model echilibrat al pieței construit atât pe interesul consumatorilor, cât și al companiilor petroliere, în special celor mici.

Este de menționat că, astăzi, urmare a publicării în Monitorul Oficial, au intrat în vigoare modificările la Legea privind piața produselor petroliere care au înlăturat echivocul legislativ și carențele admise la textul acesteia prin Legea propusă de fostul deputat, Alexandru Oleinic și aprobată de fosta guvernare socialistă.

În rezultat, la fel ca în anii precedenți, prețurile de comercializare cu ridicata devin libere, la rând cu prețurile de vânzare cu amănuntul a gazului lichefiat. Totodată, ANRE va publica zilnic doar prețurile maximale de vânzare cu amănuntul a produselor petroliere principale de tip standard – benzină COR 95 și motorină, fără denumire comercială.

La stațiile de alimentare se permite comercializarea cu amănuntul a altor tipuri de produse petroliere principale decât cele pentru care sunt stabilite prețurile maxime de către ANRE, doar cu condiția vânzării la aceeași stație de alimentare și a produselor petroliere principale de tip standard.

În rezultat, începând cu ziua de mâine, 2 septembrie, până la ora 12:00, ANRE urmează să publice pe pagina sa web prețurile maximale de vânzare cu amănuntul a produselor petroliere principale de tip standard, care vor constitui un plafon pentru toate stațiile de alimentare cu carburanți din țară.

Totodată, pentru a oferi o transparență maximală a procesului de reglementare a prețurilor, ANRE va publica inclusiv valorile tuturor componentelor incluse în calculul acestora.

Reamintim că, la baza formării prețurilor maximale de comercializare a produselor petroliere principale de tip standard „PC” stau 4 componente:

  • „PL×CV” – Cotația Platts (se modifică zilnic în funcție de prețul la bursă și Cursul de schimb leu/dolar);
  • „MC” – Marja comercială specifică (se modifică semestrial de către ANRE);
  • „AC” – Acciza (se modifică anual conform Codului Fiscal);
  • „TVA” – Taxa pe valoare adăugată (nu se modifică).

Modificarea Hotărârii Consiliului de Administrație al ANRE comportă un caracter urgent, cu efecte imediate și urmează a fi pusă în aplicare de către Agenție nemijlocit din momentul aprobării, astfel încât să nu fie admisă situația unui vid de reglementare în partea de formare a prețurilor la produsele menționate. Modificările respective urmăresc neadmiterea unei perioade de nereglementare a prețurilor de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere principale de tip standard – benzină COR 95 și motorină, precum și protecția consumatorilor finali, se precizează într-un comunicat al ANRE.

Totodată, în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare, Agenția urmează să opereze modificări la Metodologia de calcul și aplicare a prețurilor la produsele petroliere, în partea în care aceasta contravine noilor prevederi legale.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală