Criza energiei: vor ajunge roşiile şi căpşunele de seră să coste cât cireşele la primăvară?

30 Sept. 2021, 10:38
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
30 Sept. 2021, 10:38 // Actual //  MD Bani

Creșterea costurilor pentru energie afectează deja și alte domenii, cum ar fi, de exemplu agricultura.În contextul crizei de energie din Europa, care deja afectează și China, cultivatorii olandezi se gândesc să-şi restrângă culturile de căpşune din sere şi să se orienteze către alte culturi. Potrivit lor, operarea de sere a devenit destul de costisitoare.

De asemenea, în Marea Britanie, castraveţii şi roşiile ar putea deveni următoarea victimă a crizei gazelor. Majorarea recentă a costurilor gazelor devine deosebit de îngrijorătoare pentru că serele pentru plantele tinere trebuie încălzire pe perioada iernii. Facturile mai mari la energie reprezintă o „uriaşă povară suplimentară“ pentru cultivatori, iar unii şi-ar putea restrânge sau amâna plantările, scrie Bloomberg.

Tot în Marea Britanie, criza gazelor ameninţă să provoace o criză imediată de CO2, un produs secundar al producţiei de îngră­şăminte utilizat la scară largă de industria alimentelor şi băuturilor, scrie Ziarul Financiar.

O criză de CO2 ar forţa abatoarele să se închidă şi ar afecta şi băcăniile pentru că dioxidul de carbon este utilizat pentru prelun­girea termenului de valabilitate al alimen­telor şi pentru „gheaţa uscată“ care menţine produsele congelate în timpul livrării, dar şi în producţia de băuturi carbogazoase şi bere.

Iar această criză de CO2 riscă să se extindă în Europa, avertiza recent unul dintre cei mai mari distribuitori de gaze din lume, potrivit Financial Times.

Nippon Gases avertizează că „şi alte ţări din Europa vor suferi“ de penurii similare, estimând că livrările sale au scăzut cu 50% la nivelul regiunii.

Un avertisment similar a fost lansat de şeful Yara, grupul norvegian de produse chimice, care a anunţat că-şi va reduce cu 40% producţia europeană de amoniac, un input important pentru unele dintre cele mai utilizate îngrăşăminte.

Svein Tore Hosether, CEO-ul grupului norvegian, arată că nivelurile record ale preţurilor gazelor naturale erodează profitabilitatea fabricilor europene de îngrăşăminte.

Yara a anunţat că-şi va reduce producţia în ţări ca Norvegia, Olanda, Germania şi Italia.

 

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII