Probleme în „paradisul” petrolier! Cele trei surori care manipulează piața carburanților

11 Mart. 2022, 17:31
 // Categoria: Slider // Autor:  bani.md
11 Mart. 2022, 17:31 // Slider //  bani.md

Motorina comercializată angro a ajuns să coste circa 29 de lei cu patru lei mai mult față de prețul afișat la panou de 25 de lei/litrul. În context, în data de 10 martie, Comisia Situații Excepționale (CSE) a aprobat o prevedere ca prețurile produselor petroliere vândute angro la principale produse petroliere de tip standard nu vor depăși preţurile maxime, de comercializare cu amănuntul, stabilite de către ANRE. Fostul deputat Alexandru Slusari afirmă că, chiar și așa, decizia CSE nu este respectată de petroliști. „Trebuie să verifice respectarea ei, în condițiile în care agricultorii sunt puși într-o situație dificilă”.

ANRE susține că drept urmare a cererii excesive de motorină din partea consumatorilor, la unele benzinării într-un timp record s-au epuizat stocurile deținute. Totodată, unele benzinării deşi aveau în stoc motorină refuzau să vândă. Or, îl vindeau angro cu 3-4 lei  mai mult față de prețul afișat la panou.

„Deciziile CSE nu au nici un impact dacă nu se respectă”

Fostul deputat Alexandru Slusari că decizia CSE nu are niciun impact în condițiile în care nu se respectă. În situații de urgență CSE are puterea decizională.

„Prețul angro la motorină este de 28,5 lei mai mare față de prețul de la panou. Petroliștii scuipă în adresa guvernării, își bat joc de agricultori. Cred că pe fundalul unui deficit și a panicii de pe urma războiului, companiile petroliere s-au înțeles să facă și niște bani. Au găsit această lacună că prețul angro nu este plafonat. Or, când a fost modificată legislația petrolieră, plafonarea prețului angro și marja comercială au fost scoase din lege. La pompă nu poate fi schimbat nimic că este decizia ANRE. Este un non sens economic când prețul angro este mai mare față de prețul cu amănuntul”, a punctat Slusari.

În opinia lui, CSE dacă are voință politică trebuie să verifice formarea prețurilor și să sancționeze companiile care nu respectă decizia.

Administratorul Tirex Petrol, Ignat Alec afirmă că în prezent companiile petroliere importă  motorina la un preț de circa 28-29 de lei și companiile nu pot vinde în minus și în plus trederii nu vor să lucreze cu Republica Moldova, în condițiile în care în România prețul este cu mult mai mare.

„Logistica sa dus de-a dura, 30% din importuri au dispărut de pe piață, iar acest lucru creează dificultăți pe piața petrolieră moldovenească. Rafinăria Rompetrol nu lucrează și au rămas doar două companii care importă. În prezent, la noi stocurile s-au epuizat și cumpărăm mai scump decât vindem. Suntem într-o situație dificilă”, a justificat Ignat prețul mare al motorinei comercializată angro.

Expertul economic Veaceslav Ioniță a lăsat să se înțeleagă că autoritățile au fost prinse în capcana legislației pe care au adoptat-o. „În mod real, nici o companie nu poate face achiziții directe. Doar trei companii importă direct, restul sunt intermediari”.

Pentru a soluționa problema de pe piața produselor petroliere, economistul sugerează ca în regim de urgență CSE să aprobe plafonarea prețului carburanților vânduți angro. „Avem nevoie să fie reglementat prețul angro, care trebuie să includă prețul de la panou minus cheltuielile de gestiune și vânzare la PECO. Nu poate prețul angro să fie același ca și prețul cu amănuntul. Urgent e nevoie ca ANRE să aprobe metodologia prin care să fie scoase cheltuielile de gestiune și vânzare la PECO pentru comercializarea angro”.

E nevoie să fie permis importul direct al carburanților de către fermieri

”În Republica Moldova a fost creat un sistem prin care nimeni nu poate face achiziții directe. A fost o lege înregistrată prin care se oferea posibilitatea achiziționării directe a carburanților de către agricultori, însă când s-a votat toate aceste prevederi au fost excluse”, a precizat Ioniță.

Miercuri, 9 martie, premiera Natalia Gavrilița de declarat că urmare a majorării prețurilor la carburanți agricultorii și transportatorii vor fi ajutați, dar nu a precizat cum.

Premiera Natalia Gavrilița spune că majorarea fără precedent a prețurilor la carburanți din Republica Moldova este determinată de majorarea prețurilor la nivel international. Șefa Executivului spune că reducerea accizelor la carburanți nu reprezintă o soluție pe termen lung, iar din acest motiv, Guvernul va veni cu ajutor țintit pentru categoriile cele mai afectate de majorare.

Povestea celor trei surori

Lukoil, Rompetrol și Petrom controlează piața importurilor de carburanți din Republica Moldova. Anul trecut, Petrom Moldova a asigurat circa 35,6% din importurile de benzină, astfel, împreună cu Rompetrol Moldova și Lukoil Moldova au asigurat 97,2% din cantitatea totală importată de benzină, respectiv toate companiile cumpără carburanți de la aceste companii, pentru că principala și unica sursă de import a benzinei este România.

În același timp, Rompetrol Moldova și Lukoil Moldova au asigurat 75 % din toată cantitatea importată de motorină, principala sursă fiind, din nou, România.

În iunie 2021, a fost stabilită marja maximă pentru produsele petroliere, astfel a fost reglementat prețul angro. Imediat după aceasta, cele trei companii au încetat să vândă combustibil altora și au creat un deficit, deși aveau carburanți în stoc. În consecință, guvernul le-a făcut o concesie și a eliminat reglementarea prețurilor angro, liberalizând această piață. Dar companiile s-au arătat nemulțumite din nou. Astfel, autoritățile, în august 2021, au adoptat noi modificări ale legislației (inițiativa a venit de la deputatul Vladimir Bolea) în interesul celor Trei Surori. A fost eliminat regulamentul privind prețul de vânzare cu amănuntul al combustibilului de marcă, care este disponibil doar la cele trei companii. Imediat după aceasta, adaosul comercial în prețul la combustibilul de brand a crescut de 5 ori (înainte se vindea +0,10 lei față de cel standard, iar ulterior se vindea cu +0,50 – 0,60 lei). Totodată, a fost “simplificată” posibilitatea importului de produse petroliere, lăsând de fapt doar celor trei companii o astfel de oportunitate ca în versiunea legii adoptate pe timpul guvernării Plahotniuc (doar Cele Trei Surori pot îndeplini condiția de import – „capacitatea de depozitare a carburanților”).

Populația s-a arătat din nou revoltată și deputatul Radu Marian a venit cu noi amendamente la legea produselor petroliere prin care a vrut să pună capăt monopolului celor trei companii și să creeze o piață liberă de retail pentru toată lumea. Colegul de fracțiune Vladimir Bolea, în lectura finală, a lăsat legea neschimbată, permițând în continuare celor companii să continue să-și bată joc de piață.

Indiferent de context, pace, război, reparații la rafinării, cele trei companii adună profitul maxim de la consumatorii moldoveni. Prețul carburanților angro este la același nivel cu prețul de la panou.

În prezent, avem o situație de force majeure  – război în Ucraina. De ce avem benzină și chiar gaz, care vine din Rusia? Răspunsul e la suprafață. Carburanții sunt importați de cele trei surori, iar restul, așa-zișii patru sau cinci „importatori”, cumpără de la ei. De ce au toți acum același preț la motorină – 28 lei/litrul angro (cu preț de retail de 25,80 lei/litrul)? Acest lucru ar trebui să fie investigat de Consiliul Concurenței. Cel mai interesant este că problema a apărut la comercializarea motorinei. Vara trecută a lipsit motorina în plin sezon de recoltă. Acum este deficit de motorina în preajma lucrărilor de primăvară. Or, cele trei surori își bat joc de Republica Moldova.

ANRE și Guvernul au frică de cei trei monopoliști, dar nu pot spune deschis că le e teamă.  De ce le este frică? Or, dacă nu s-ar teme, de ce au egalat ieri prețul angro cu cel de la panou?

Realitatea Live

03 Oct. 2025, 16:16
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Oct. 2025, 16:16 // Actual //  Ursu Victor

Vineri dimineața, în orașele Dubăsari și Grigoriopol a fost oprită furnizarea apei calde, iar în jurul orei 13:00, aceeași măsură a fost aplicată și în Tiraspol, Bender, Râbnița și Sucleia. Totodată, la stațiile PECO din regiunea transnistreană a fost sistată comercializarea gazului lichefiat, care va fi livrat exclusiv serviciilor de urgență și militare, transmite corespondentul IPN din stânga Nistrului.

Ca măsură de compensare, Centrala hidroelectrică de la Dubăsari a crescut producția de energie de la 24 la 36 de megawați. Acest lucru a fost posibil datorită unei deversări suplimentare de apă de la Centrala hidroelectrică de la Novodnistrovsk. La stație funcționează trei generatoare hidroelectrice, iar în următoarele zile nivelul Nistrului sub baraj va crește cu un metru.

Pe 2 octombrie, Tiraspolul a instituit un regim drastic de economisire a gazului, care va dura aproximativ până pe 12-13 octombrie. Potrivit lui Serghei Obolonik, așa-zisul ministru al economiei din regiune, consumatorii casnici, școlile și spitalele nu vor simți schimbări.

„După încheierea acestei perioade, toți consumatorii din Transnistria și necesitățile regiunii vor fi asigurate cu gaz în regim normal. Mă refer atât la consumatorii industriali, cât și la livrările comerciale, precum și la funcționarea sectorului termoenergetic în condițiile stabilite pentru începerea sezonului de încălzire”, susține Obolonik.

Declarațiile actuale diferă considerabil de retorica sa din mijlocul lunii septembrie. Atunci, Obolonik dădea asigurări că „există un grad ridicat de încredere” în stabilitatea livrărilor de gaze, ceea ce excludea repetarea crizei din ianuarie 2025. Mai mult, el susținea că mecanismul de livrare este „bine pus la punct” și că industria va funcționa în regim normal.

„Privim, cu optimismul caracteristic locuitorilor din Transnistria, faptul că livrările de gaze vor continua în același regim ca și acum. Pentru aceasta, va fi necesar un efort considerabil, inclusiv în cooperare cu Federația Rusă, precum și cu furnizorii de gaze – atât cei ungari, cât și cei moldoveni”, declara Obolonik încă pe 12 septembrie.

Contrastul este evident și în modul de informare a populației. În luna iunie, autoritățile au impus restricțiile fără avertisment: în noaptea de 6 iunie a fost sistată vânzarea de metan, iar ulterior a fost oprită și furnizarea apei calde. Oamenii s-au format în cozi, iar autoritățile nu au oferit explicații oficiale până când panica nu a cuprins întreaga regiune. De această dată, însă, autoritățile au anunțat din timp, pentru a „evita zvonurile și tentativele de a speria populația”, după cum a explicat Obolonik.

Situația este agravată și de condițiile meteo: centrul hidrometeorologic regional a emis o avertizare de furtună, cu rafale de vânt de până la 15 metri pe secundă. În ultima săptămână, în regiunea transnistreană s-a înregistrat o răcire accentuată: dacă la sfârșitul lunii septembrie temperaturile diurne atingeau +19 grade, în zilele de 1-2 octombrie acestea au coborât până la +9..+10 grade. Noaptea, temperaturile se mențin între +5 și +9 grade, iar pe alocuri scad până la +2 grade.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII