Invest Moldova Dialog Pro-Business: Discuții dintre companiile din automotive, electronică și Guvern

19 Mart. 2022, 08:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
19 Mart. 2022, 08:30 // Actual //  bani.md

Piața automotive, care reprezintă 15% din exportul Republicii Moldova, se confruntă acum cu dificultăți în principal determinate de ruperea lanțurilor logistice. Având în vedere premisele pentru dezvoltarea domeniului în Republica Moldova, dar și provocările apărute, Invest Moldova a lansat dialogul dintre oamenii de afaceri și autorități.

„Un dialog constructiv între mediul de afaceri și guvern este extrem de important. Ne dorim ca toate sectoarele importante din economia Moldovei să fie prezente și să își spună problemele și cum guvernul ar putea să le ajute pe termen scurt și lung”, a declarat Directorul General al Agenției de Investiții „Invest Moldova”, Stelian Manic.

Sectorul automotive este unul important pentru industria moldovenească cu o pondere de 49% din totalul producției industriale și 15% din exporturile țării.

Din cauza războiului din țara vecină au apărut foarte multe probleme logistice, iar lipsa sub-componentelor din Rusia și Ucraina a generat sistarea activității în Europa a unui șir de producători. Printre aceștia se numără Mercedes, BMW, Porsche. Toți spun că volumele de lucru au fost reorientate preponderent în țările de reședință ale companiilor. Este analizată posibilitatea relocării în Serbia și Macedonia sau Tunisia și Maroc, unde forța de muncă este mai ieftină de două ori față de cea din Moldova”, a explicat Marin Ciobanu, administratorul ZEL Bălți.

Guido Meinelt, directorul Draexlmaier Automotive susține că Republica Moldova are un avantaj – siguranța investiției.

„Este foarte important să ai un suport anumit atunci când ești într-o țară străină. Ne dorim ca această formulă de activitate să fie păstrată în continuare. (…) Procedurile vamale sper să fie la fel de rapide cum sunt în prezent. Dacă avantajele pe care le avem azi nu vor fi perturbate va veni și timpul când vom atrage și alți investitori. Din păcate cine a investit în Ucraina a mizat greșit or, noi am făcut o alegere corectă”.

Conflictul din Ucraina a afectat și industria electronică, care se confruntă cu tergiversări ale plăților, contracte suspendate și logistica perturbată. Tradiția fabricării de echipamente electronice în Moldova este prezentă de decenii, țara noastră fiind cunoscută ca al treilea cel mai mare furnizor de echipamente electronice printre țările din fosta Uniune Sovietică.

Astăzi, cu peste 170 de companii și 16.000 de angajați, industria electronică este una dintre cele mai promițătoare sectoare industriale din țară în ceea ce privește contribuția la PIB, generarea de locuri de muncă și atragerea ISD.

Vitalie Eșanu, președintele Asociației companiilor din domeniul electronic susține că businessul din acest sector se confruntă cu un șir de probleme urmare a războiului din Ucraina.

„Logistica este la pământ, la care se mai adaugă deprecierea monedei din Rusia, Ucraina, Belarus și deconectarea de la SWIFT a băncilor din Rusia și Belarus, iar acest lucru întârzie plățile”, susține Eșanu

„Dialog Pro-Business” a fost lansată pe data de 10 martie 2022 și reprezintă platforme de discuții cu fiecare sector în parte, axate pe identificarea potențialelor soluții și elaborarea unui plan de acțiuni care să implice toate instituțiile relevante.

 

 

 

 

 

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO