Comerţul este cea mai importantă „industrie“ care ține pe linia de plutire Moldova. Cei mari sunt şi mai mari

24 Mart. 2022, 10:00
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
24 Mart. 2022, 10:00 // Actual //  bani.md

Comerţul în ansamblul său este un do­meniu ce grupează sub aceeaşi umbrelă atât lanţurile de hipermarketuri şi super­marketuri, micii comercianţi, farmaciile, magazinele de modă, cosmetice, mobilă sau electro­casnice, cât şi traderii agricoli, distri­bui­torii de medicamente sau vânzătorii de ma­şini.

Datele Biroului Național de Statistică relevă că în luna ianuarie 2022 cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul s-a majorat cu 19%. Este un semn că piaţa e tot mai concurenţială, iar cei mari sunt şi mai mari

Cifra de afaceri pentru serviciile de piaţă prestate populaţiei, în ianuarie 2022 în preţuri comparabile a scăzut cu 22,5% faţă de luna precedentă şi a crescut cu 46,0% comparativ cu luna ianuarie 2021.

În luna ianuarie 2022 cifra de afaceri în comerţul cu ridicata (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), în preţuri curente, față de luna decembrie 2021 a scăzut cu 22,6% și  comparativ cu luna ianuarie 2021 a crescut cu 61,8%.

Cifra de afaceri pentru serviciile de piaţa prestate, în principal întreprinderilor, în ianuarie  2022 în preţuri curente s-a micșorat cu 18,9% față de luna precedentă și s-a majorat cu 33,4%, comparativ cu luna ianuarie 2021.

Cifra de afaceri în comerțul cu ridicata și cu amănuntul al autovehiculelor și a motocicletelor, întreținerea și repararea acestora în ianuarie 2022, în preţuri curente, s-a micșorat cu 9,3% față de luna decembrie 2021 și s-a majorat cu 48,0% comparativ cu luna ianuarie 2021.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

15 Apr. 2025, 17:59
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
15 Apr. 2025, 17:59 // Actual //  Ursu Victor

Exporturile Republicii Moldova au înregistrat o creștere de 10,6% în februarie 2025 față de luna ianuarie, arată datele publicate de Biroul Național de Statistică. Cu toate acestea, volumul total al exporturilor pentru primele două luni ale anului rămâne sub nivelul din aceeași perioadă a anului trecut, atingând doar 512 milioane de dolari, ceea ce înseamnă o scădere de 14,8% comparativ cu ianuarie-februarie 2024.

Din totalul exporturilor, 402,5 milioane de dolari (78,5%) au reprezentat produse de origine autohtonă, iar 110 milioane de dolari – reexporturi sau produse străine.

62,5% din totalul exporturilor (320 milioane USD) au avut ca destinație Uniunea Europeană, 5,9% (30 milioane USD) au mers către țările CSI, 79,6% din exporturi au fost transportate pe cale rutieră, 17,5% – pe cale maritimă/fluvială, iar 1,3% – pe cale feroviară

Exporturile moldovenești au înregistrat scăderi semnificative către mai multe țări importante: România: -24,7%, Germania: -58,4%
Polonia: -53,7%, SUA: -45,7%, Rusia: -33,3%, Elveția: -61,9%, Spania: -75,4%, Portugalia: -99,0%, Ungaria: -66,5%.

Pe de altă parte, au fost înregistrate creșteri ale exporturilor către Turcia: de 1,9 ori mai mult, Italia: +37,0%, Cehia: +32,5%, Grecia: +29,3%, Slovacia: +55,2% și Liban: de 8,8 ori mai mult.

Principalele categorii de produse exportate: semințe și fructe cu sâmburi – 16,1%, mașini electrice și piese – 14,8%, legume și fructe proaspete – 10,2%, îmbrăcăminte și accesorii – 7,9%, cereale – 7,6% și băuturi alcoolice și nealcoolice – 6,7%.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!