Transportatorii de mărfuri sunt nemulțumiți de modul în care sunt repartizate autorizațiile multilaterale CEMT. Peste 100 de operatori de transport au semnat o scrisoare adresată viceprim-ministrului Andrei Spînu, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.
În scrisoarea transmisă din partea Uniunii Transportatorilor și Drumarilor din Republica Moldova și cea a Asociației internaționale a Transportatorilor Auto din Moldova se relatează despre inechități și subminarea investițiilor în procesul de repartizare a autorizațiilor CEMT. (Documentul semnat de peste 100 de transportatori poate fi văzut la finalul articolului).
Vineri, 25 martie urma să aibă loc o ședință a comisiei CEMT, dar din lipsă de cvorum a fost contramandată pentru această săptămână. Tot atunci am reușit să vorbim și cu transportatorii.
Operatorii de transport solicită intervenția viceprim-ministrului în soluționarea problemelor apărute, așa cum autorizațiile multilaterale CEMT oferite RM prin intermediului Forului Internațional de Transport, reprezintă principalul mecanism în derularea operațiunilor de transport rutier de marfă în trafic internațional, prin posibilitatea operării unui număr nelimitat de curse pe durata unui an calendaristic. Aceste autorizații se oferă în număr limitat, cu anumite restricții pe țări, fără posibilitatea de majorare a cotei, iar luând în considerare acești factori, agenții economici care au semnat scrisoarea consideră că CEMT-urile ar trebui să fie utilizate eficient și repartizate proporțional în funcție de parcul deținut de operatorii de transport.
Anatol Bulat, membru UTD
Se primește că nu va fi acea repartizare. Noi considerăm că ceea ce vrea Ministerul Economiei să le repartizeze la acei transportatori cum scrie în lacuna codului trebui să fie repartizate acelor transportatori care nu au profitat de autorizații CEMT și sunt înregistrați în sistemul e-autorizații. A depus scrisori pentru înlătura acele lacune, inclusiv când era și ministru dl. Usatîi. Repartizarea care a fost făcută, conform calculatorului, era de 2,4 camioane la un CEM. Iar aceea ce propune ministerul este să se dea transportatorilor care nu au profitat de CEMT și au câte un camion. Acei transportatori cu un camion vor beneficia de un CEMT. Considerăm că este o inechitate față de transportatorii mari care au investiții
Conform actualei proceduri, se întâmplă ca unii transportatori să primească autorizații în proporție de 100% din mărimea parcului, pe când alți operatori, cu investiții mult mai mari, au primit autorizații pentru 33% din parc. O astfel de poziție ar submina investițiile în domeniul transportului marfar.
Oleg Moscal, compania de transport APIOTUR
După prima repartizare sunt autorizații care trebuie să fie împărțite iar la organizarea unui concurs. Ministerul, nu știu de ce, a hotărât să le împartă celor cu un camion sau două. Din calculele noastre autorizațiile trebuie să fie folosite eficient. În cazul când se dă la un camion sau două, nu este folosită la jumătate capacitate. Cerința noastră este să fie repartizate din nou.
O altă problemă evidențiată ține de aplicarea selectivă a normelor legale de către reprezentanții autorităților publice din comisia CEMT. Deși legea prevede utilizarea sistemului „e-Autorizație” – acesta este în prezent indisponibil. Mai mult, procedura de înregistrare a cererilor de către comisia CEMT, nici măcar nu ar coincide cu cea prevăzută de sistem.
Marian Lungu, compania de transport Adenosar SRL
Da noi am venit să ne manifestăm dezacordul cu lipsa totală de profesionalism, transparență și cu ceea ce se întâmplă în minister cu acele persoane care ghidează transportul internațional de mărfuri și ANTA. Din informația pe care o deținem vro să se întreprindă niște măsuri de repartizare a CEMT-urilor absolut ilegală și netemeinică. Din ceea ce se propune acum, companiile cu investiții mari sunt puse pe paliere diferite față de cele cu investiții minore. Noi creăm locuri de muncă și avem repartiția de 2,5 – 3, iar altora se propune să fie eliberat un CEMT.
Transportatorii considerăm judicioasă aplicarea mecanismului de repartizare a autorizațiilor CEMT neridicate și nerepartizate prin aplicarea publică a unei noi proceduri”, scriu semnatarii.
Vasile Crețu, compania de transport Transfrigo
Atunci când unul cu un singur camion folosește o singură autorizație. Nu este eficient, nu este folosit la maxim. Părerea mea este ca o autorizație să fie acordată de la două camioane în sus, ca o autorizație să fie acordată minim la două camioane.
Scrisoare by Victor Ursu on Scribd