Războiul din Ucraina și minele în derivă umflă costul transportului maritim al mărfurilor prin Marea Neagră

10 Apr. 2022, 14:47
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
10 Apr. 2022, 14:47 // Actual //  bani.md

Comerțul cu cereale și țiței din Marea Neagră, inclusiv din porturile din România, este pus în pericol de minele care plutesc în derivă în larg. Unii asiguratori internaționali refuză să asigure navele din Marea Neagră, iar cei care încă o fac, practică prime de asigurare prohibitive din cauza războiului din Ucraina și a minelor în derivă. Minele descoperite în apele teritoriale ale României și Turciei în ultimul timp au determinat Organizația Internațională Maritimă să emită recent o circulară privind impactul situației din Marea Neagră și Marea Azov asupra contractelor de asigurare și altor certificate de securitate financiară.

În ultima perioadă, companiile de asigurări refuză efectiv să acopere daunele cauzate de războiul din Ucraina, susține Deutsche Welle, care consideră că firmele de transport maritim își asumă astfel un risc financiar substanțial dacă decid să trimită nave în România, Moldova, Bulgaria, Rusia sau Georgia.

În plus, potrivit Reuters, piața londoneză a asigurărilor maritime a lărgit zona apelor pe care le consideră cu risc ridicat în regiune, iar costurile cu asigurările navelor au crescut. La acestea se adaugă și presiunea guvernului ucrainean, care a solicitat, așa cu a anunțat Profit.ro, asigurătorilor maritimi internaționali să înceteze toate raporturile comerciale cu transportatorii prin intermediul cărora Rusia exportă petrol, gaze lichefiate și cărbune. De ce este important: Prin terminalele de la Marea Neagră din România, Ucraina, Rusia, Georgia și Bulgaria sunt manipulate anual mărfuri din containere în aproximativ 3,5 milioane TEU de mărfuri.

TEU-ul este o unitatea de măsură echivalentă cu 33,2 metri cubi. Un container standard de 1 TEU are o masă proprie egală cu 2.360 kg și poate fi încărcat cu maximum 21.640 kg. O cincime din această cantitate este manipulată prin terminalele din România, cel operat de Dubai Ports World, companie din Emiratele Arabe Unite, fiind cel mai mare terminal de la Marea Neagră. Traficul de mărfuri prin Constanța și alte porturi românești a crescut anul acesta cu 8% față de aceeași perioadă a anului 2021, susține Reuters. În ceea ce privește volumele, media zilnică a mărfurilor în tranzit a crescut cu 30.000 de tone pe zi în medie în luna martie, până la 160.000 de tone pe zi.

MAERSK, MSC, COSCOCS, CMA CGM și ZIM sunt cei mai importanți transportatori din Marea Neagră. În total, aceștia controlează aproximativ trei pătrimi din această piață. Proprietarii de nave plătesc anual o asigurare care acoperă riscul de război, precum și o primă suplimentară atunci când navele pe care le dețin intră în zone cu risc ridicat. Aceste prime separate sunt calculate în funcție de valoarea navei, sau a carenei acesteia, pentru o perioadă de șapte zile. Dacă prima suplimentară era de 0,025% înaintea începerii conflictului din Ucraina, aceasta s-a majorat la 2%-5% la finalul lunii februarie, ceea ce reprezintă costuri suplimentare de sute de mii de dolari pentru un transport, în funcție de destinație. Iar în Marea Neagră costul închirierii unui tanker a crescut considerabil, de la 8.000 de dolari pe zi la 100.000 dolari pe zi, imediat după invazia Ucrainei, potrivit unui articol Reuters publicat pe 25 februarie.

Prezența unor mine în apele Mării Negre probabil că va majora considerabil prima de asigurare suplimentară.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 

 

Realitatea Live

09 Apr. 2025, 17:05
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
09 Apr. 2025, 17:05 // Actual //  Ursu Victor

Uniunea Europeană a anunțat un pachet de tarife vamale între 10% și 25% asupra unui spectru larg de produse americane, în valoare de aproximativ 22 miliarde de euro, ca reacție la războiul tarifar declanșat de fostul președinte Donald Trump. Măsurile, aprobate de 26 din cele 27 de state membre (cu Ungaria opunându-se), vizează în mod deliberat produse provenite din state americane care au votat în favoarea Partidului Republican.

Potrivit unui document intern citat de Politico, Bruxellesul a adoptat o strategie de „lovitură politică”, selectând coduri tarifare care afectează în special bastioanele republicane, cu scopul de a pune presiune electorală asupra susținătorilor lui Trump.

Exporturile americane de soia către UE au totalizat 2,4 miliarde dolari în 2024. Din această sumă, 2,1 miliarde provin din state republicane, iar doar 348 milioane din cele democrate. Louisiana, statul republican condus de Mike Johnson, speakerul Camerei Reprezentanților, reprezintă 82,5% din acest export — aproape 2 miliarde USD.

Asociația americană a producătorilor de soia a criticat anterior politica lui Trump, spunând într-un comunicat: „Tarifele nu sunt o glumă, iar fermierii sunt nemulțumiți”.

Taxele vizează carnea de vită din Kansas și Nebraska, carnea de pasăre din Louisiana, piesele auto din Michigan și țigările din Florida.

De asemenea au fost taxate produsele din lemn din Carolina de Nord, Georgia și Alabama, înghețata din Arizona, batistele din Carolina de Sud, păturile electrice din Alabama, cravatele și papioanele din Florida și mașinile de spălat din Wisconsin

Deși whiskey-ul american a fost exclus de pe listă în urma presiunilor din partea Franței, Italiei și Irlandei — după ce Trump a amenințat cu taxe de 200% pentru băuturile europene — UE a inclus în schimb produse mai puțin vizibile, dar cu impact economic și simbolic asupra bazinelor republicane.

 
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU