Interviu cu directorul Agenției Medicamentului, Dragoș Guțu: Producătorii de medicamente stau la distanță de Moldova

04 Mai 2022, 16:26
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
04 Mai 2022, 16:26 // Actual //  bani.md

Dragoș Guțu a venit în fruntea agenției din mediul privat. Este expert în domeniul gestionării afacerilor, managementului proiectelor și echipelor. Are o experiență de peste 18 ani în una dintre cele mai mari companii farmaceutice din lume. Dânsul spune că Republica Moldova este o piață mică, dar previzibilă pentru producătorii de medicamente, iar în câțiva ani vrea să dubleze numărul de medicamente înregistrate.

Numirea dumneavoastră într-o instituție bugetară a fost o surpriză, mai ales că veniți din domeniul privat. E mai bine la stat decât la privat?

Gestiunea unei instituții se face după niște reguli generale. Indiferent de profilul acesteia, regulile de management sunt universale. Cert este că în domeniul privat lucrurile sunt mai bine organizate și mai multă ordine.

În ce stare ați găsit Agenția?

Agenția funcționează de mulți ani și, în general, funcționează nu rău, doar că la baza activitatii este o baza legislativa invechita, aprobata în perioada anilor 1993-1996 cu o serie de carențe. Activitatea in baza legilor vechi ne creează anumite impedimente. E necesar să revizuim tot cadrul legislativ – este o necesitate imperativă. A doua categorie de probleme este faptul că Agenția Medicamentului, care este un organ regulator ce înregistrează produse medicamentoase si preturile lor, emite autorizații de import si de activitate, acte de calitate, inregistra întârzieri, uneori semnificative vs. termenii stabiliti de lege (factorul pandemic – instituția a lucrat mai mult în regim online, probleme cu lipsa personalului , dar si nerespectarea proceselor existente) fiind cauzele de baza.

Procesul de lucru a Instituției poate fi comparat cu o piramida. La bază sunt criteriile noastre de performanta (diverse acte eliberate in termenii stabiliti de lege), mai departe sant procesele interne care fac posibila indeplinirea acestor criterii de performanta, urmeaza partea legislativă care determina procesele interne, e cea mai complicată componenta, se lucrează aici continuu. Dezvoltarea e ultimul segment al piramidei. În prezent, lucrăm la procese și actele normative. Cum o să îmbunătățim actele normative și procesele mai departe deja va fi dezvoltare. Acum suntem în perioada de stabilizare a proceselor. Am reușit cu înregistrările să nu avem restanțe, cu laboratorul, cu autorizațiile de import.

Este piața medicamentelor din Republica Moldova una profitabilă? În ultimii ani – se mărește sau scade numărul medicamentelor înregistrate în țară?

În ultimii 10 ani numărul de produse înregistrate în Moldova a scăzut semnificativ. Asta se explică prin mai multe cauze. Este o piață mică și multe companii mari nu sunt interesate să vină. De ce – fiindcă prezența pe oricare piață este un proces complex cu anumite riscuri, iar profitul nu justifică riscul, iar companiile nu se înghesuie să vină. Al doilea moment este că în 2010 guvernul a decis să introducă o procedură de control a prețului producătorului. E un proces foarte binevenit, doar că procesul asta a avut și consecințe mai puțin favorabile. S-a pus presiune pe prețurile producătorului, ceea ce a stabilizat prețurile și n-au crescut în unele cazuri, ba chiar s-au micșorat. In acelas timp, mulți producători au decis să plece din piață, deoarece prețurile erau mici și profitabilitatea, la fel, mică. Un alt factor este că nomenclatorul de prețuri este public și poate fi folosit drept referință pentru a compara prețurile din Moldova cu alte tari unde preturile sant mai mari (Moldova fiind țara de referință). Respectiv corporațiile mari aleg să plece din Republica Moldova, ca pretul mic inregistrat la noi, sa nu influeteze direct alte piete mai mari

Care-o fi raționamentul să aduci într-o piață mică medicamente ieftine?

Republica Moldova este o piață mică, dar previzibila, cu un potential serios de crestere. Suntem unica țară în CSI care are o Casă Națională de Asigurări în Medicină și o listă de medicamente compensate în diferite proporții de la 60 la 100%. Pe măsură ce o să crească veniturile, Casa națională de asigurări va extinde lista de produse în compensare. Este un mecanism care dă siguranță producătorilor. Ei știu sigur, înregistrează un produs și că respectivul produs poate fi compensant și li se rambursează o parte din costuri. E o premisă pentru creșterea pieței. În al doilea rând avem achizițiile centralizate pentru instituțiile publice, spitale și policlinici și programe naționale. Deci, se investește  destul de mult în produse medicamentoase. In plus, piata de medicamente e influentata de fenomenul „importului cu geanta”, cand cetatenii procura medicamentele care lipsesc la noi din strainatate. Cresterea numarului de produse inregistrate in RM ar micsora acest proces si ar fi benefic pietei de medicamente. Scopul nostru e ca să revină producătorii care au plecat. Pentru asta elaborăm o serie de inițiative. Atunci o să ne permitem să oprim total importul de medicamente neautorizate, un proces care se întâmplă în Republica Moldova.

Exista vreun mecanism de verificare a stocurilor de medicamente la depozit/farmacii?

Un mecanism pus la punct nu există, care să ducă evidența fiecărui ambalaj din momentul importului și până la consumatorul final. Se lucrează. Într-un an, doi vom avea așa un sistem. În prezent, noi putem monitoriza doar importurile propriu-zise. Noi nu știm cum s-a consumat respectivul produsul importat.

Sunt lipsuri la capitolul asigurare cu medicamente a instituțiilor medico-sanitare si/ sau a farmaciilor?

Anumite probleme cu livrările s-au întâmplat în contextul războiului din Ucraina (in special în primele două săptămâni). Al doilea segment care a suferit este importul din China și India care se efectua pe mare la Odesa. S-au găsit alte posibilități de livrare, dar care au îngreunat procesul și au crescut costul logistic. Dacă vorbim despre situația la zi, lucrurile s-au ameliorat în proporție de 90%. Am început a primi produse din Ucraina, practic de pe tot teritoriul Ucrainei, cu excepția orașul Haricov. Dacă ne referim la riscuri, atunci ele sant minime. Prețurile sunt înregistrate și au și o rată de profitabilitate oarecare și profitabilitatea absoarbe costurile adiționale de logistică. În ceea ce privește achizițiile de stat centralizate, atunci distribuitorii aplică un adaos comercial foarte mic sau au prețuri exclusiviste. Respectiv autoritatea fie acceptă prețul fie va relicita produsul sau îl va înlocui.

Republica Moldova e amenințată de o criză a medicamentelor urmare a conflictului din regiune?

Nu vedem nici un risc major la ora actuală, deoarece toate problemele care au aparut în primele zile de război sau rezolvat sau sant in proces de rezolvare. Avem segmentul european, inclusiv România de unde oricând putem aduce medicamente. Nu e o problemă.

Ne bazăm doar pe importuri sau avem capacități interne de producere a medicamentelor?

Producția locală este una mică și acoperă cam 8-10% din total necesar și este limitată ca și număr de poziții. Capacitatea de producție se poate majora, dar nu acoperă tot spectrul necesar de produse.

Câte decizii pentru medicamente neautorizate s-au dat în 2022, în special de când a început războiul. Pt ce anume ?

Legea ne permite trei categorii de produse neautorizate sa acceptăm. Este vorba de produsele care au fost depuse la reînregistrare. Pentru a asigura continuitatea livrărilor, dacă dosarul a fost depus, timp de 12 luni de la expirarea primei înregistrări, producatorii pot să aducă în țară medicamente. Ele de facto nu sunt înregistrate, dar de iure dosarul a fost depus la reînregistrare. A doua categorie sunt produsele care au fost contractate de Centrul de Achizitii Publice Centralizate in Sanatatea (CAPCS). Ei au un mecanism bine pus la punct, încearcă să procure medicamentele autorizate, dacă după două-trei licitații medicamentul respectiv nu se regăsește in oferta atunci se acceptă și medicament neautorizat. Dacă ei (CAPCS) au făcut achiziția, atunci agenția medicamentului, pornind de la faptul că este o instituție de stat, acceptă cantitatea contractată și importul. Și a treia categorie, legea spune, produse cărora le lipsesc analogi sau substituenți. Acceptam de obicei unele produse oncologice, pentru patologii orfane (adica cu un numar foarte mic de pacienti), produce pentru reproducere, unele vaccinuri. Un aceste cazuri se folosesc cantități mici de medicamente și ca regula producatorul nu este interesat de a inregistra aceste produse. Atunci alegem între două situații  – să nu-l acceptăm sau să-l acceptăm neautorizat. Este o practică mondială. Astfel, este permis importul după aceste criterii. Acest lucru l-am făcut și înainte de război și acum fără schimbări. Unicul lucru, pe perioada stării de urgență, acceptăm produse inregistrate din Ucraina în ambalaj în limba rusă sau ucraineană.

Care e procedura pentru medicamentele autorizate și neautorizate?

Pentru medicamentele autorizate, distribuitorul în regim online, trimite o cerere semnata electronic și specialistul nostru verifică dacă produsele solicitate sunt autorizate, până când sunt autorizate, daca au pret de producator autorizat și ulterior emite o autorizație de import care este vizată și semnată electronic. Documentul este emis în 10 zile, dar in situația actuala noi îl emitem în două-trei zile.  Dacă e vorba de produs neautorizat, atunci procedura e aceiași de aplicare doar că durează mai mult timp. Există o comisie în cadrul Agenției medicamentului care să adună o dată pe lună și analizează toate cererile medicamentelor neautorizate prin prisma celor trei criterii menționate mai sus.

Medicamentele inregistrate  și neinregistrate au același cod? – Nu credeți că e o schemă de fraudă?

Toate medicamentele inregistrate si neinregistrate au TVA de 8%. Din octombrie anul trecut împreună cu Serviciul Vamal am diferențiat autorizațiile de import pentru diferite produse. Anterior era un singur tip de autorizatie și nu era clar care medicamente sant inregistrate si care nu sant. În prezent, sunt două coduri diferite 62A și 62B și două tipuri de licențe. Mai este o categorie de produse care sunt suplimente alimentare care nu țin de agenție și ele sunt impozitate cu 20%.  Medicamentele au TVA-ul 8% și au plafonat adaosul distribuitorului și al farmaciei.

Există riscul exploziei prețurilor la medicamente în Republica Moldova în contextul războiului?

Nu exista! Asta este parte pozitiva a înregistrarii prețului de producător – timp de un an sunt obligați să livreze produsele la prețul înregistrat. Prețurile sunt reevaluate în fiecare an. Acolo unde e posibil conform grilei, acceptăm majorări de preț, dar au fost foarte multe produse care s-au ieftinit. Dacă e să calculăm inflația la medicamente pentru ultimile 8 luni – e în jur de zero.

Ce previziuni pentru piața medicamentelor aveți?

Sant optimist la acest capitol!  Scopul nostru este să majorăm numărul de substanțe medicamentoase presente pe piață. La moment avem 4059, dar vrem să le creștem la 8000 în 3-4 ani. Pentru a facilita acest proces am simplificat procedura de înregistrare pentru medicamentele inregistrate in tarile UE, SUA si alte tari dezvoltate. Acum un produs înregistrat în țările dezvoltate, se autorizeaza în Republica Moldova practic automat (10 zile). În acest context au început deja să crească produsele care provin din Uniunea Europeană. Al doilea detaliu la care lucram acum este revizuirea procedurii de înregistrare a prețului. Este o procedură rigidă, s-a ajuns la o oarecare plafonare când, de exemplu, prețul unui medicament a rămas neschimbat din anul 2013 – ca consecinta nu se mai livreaza sau a plecat de pe piata. Noi propunem un mecanism complex care începe cu compararea prețul in RM cu tarile de referință, cu țara de origine ori ale produse similare deja prezente in Moldova. Dar daca acest mecanism nu ne va permite identificarea pretului corect, propunem initierea procedurii de negociere directă între AMDM, MS, CNAM și agentul economic care permite evitarea blocajului. Dacă vorbim pe termen lung, cresterea usoara a preturilor nu este un  lucru rău, deoarece permite să se dezvolte piața, să crească, sa vina noi producatori. Dar aceasta crestere trebuie sa fie controlata, sub nivelui inflatiei in tara, sub nivelul real a cresterii medii a veniturilor cetatenilor.  Pe cântar sunt două lucruri –  cât mai multe medicamente să fie compensate de stat ca cetățeanul să contribuie cu o sumă cât mai mică din propriul buzunar, iar pe de altă parte, prețurile să fie controlate incat veniturile statului si cetateanului  să fie mai mari ca majorarea prețurilor la medicamente. Cetățeanul și interesul lui asta e primordial. Dar când pleacă de pe piață producătorii asta deja e în detrimentul lui.

Ne așteaptă acalmie sau o „înghesuială” de producători de medicamente în Republica Moldova?

Pe termen scurt va fi destul de complicat din simplul motiv că oricare piață mai ales într-o țară mică este influențată de factorii externi, mai ales prin prisma războiului din țara vecină. Noi nu știm cum vor evolua procesele inflaționiste la nivel global. Încercăm să ne protejăm piața noastră pe cât posibil. Pe termen mediu și lung dacă vom continua implementarea planurilor strategice vom avea mai multe produse medicamentoase. Dacă vom putea comunica cu producătorii să le explicăm schimbarile legislative care ni le propunem, atunci ne puteam aștepta la majorarea numărului de medicamente înregistrate în Republica Moldova. Da avem o piață mică, dar previzibila, bine pusă la punct, aranjată, protejată legislativ, cu claritatea vectorului de dezvoltare și atunci pe termen de 3 – 4 ani am putea vedea o crestere reala. Totodată, digitalizarea proceselor noastre va minimaliza intervenția agenției in piata medicamentului. Agenția, în fond, nu trebuie să iasă în evidență, ci doar să se supravegheze respectarea procedurilor legale.

Vă mulțumesc

 

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 12:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 12:32 // Actual //  Ursu Victor

Deși sistemul bancar din Republica Moldova oferă dobânzi competitive, 90% din creditele noi accesate de agenții economici sunt destinate să acopere datoriile anterioare, iar doar 10% reprezintă finanțări noi. Mai mult, valoarea acestora este semnificativ mai mică decât depozitele bancare ale acestora, ceea ce indică o problemă economică profundă.

În cadrul emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”, expertul în politici economice a explicat că agenții economici au mai multe depozite decât credite, ceea ce este un semnal îngrijorător pentru economia țării. „Acest fenomen nu a mai fost înregistrat vreodată și reflectă o temere profundă a mediului de afaceri față de investiții”, a declarat Ioniță.

Analizând evoluția creditelor accesate, expertul a menționat că, deși volumul acestora a crescut semnificativ în ultimii ani, creditarea reală a fost extrem de scăzută. Astfel, din 2020 până în prezent, agenții economici au luat credite noi de 157,5 miliarde de lei, dar au întors datoriile vechi în valoare de 141,3 miliarde de lei, ceea ce face ca creditarea reală să fie de doar 16,2 miliarde de lei.

În ceea ce privește creditarea netă, Ioniță a subliniat faptul că în 2024, în primele trei trimestre, agenții economici au efectuat depozite bancare de 2,8 miliarde de lei, ceea ce a făcut ca creditarea netă să devină negativă, adică agenții economici au depozitat mai mulți bani în bănci decât au luat sub formă de credite.

„Această tendință de creditare netă negativă a persistat în 12 trimestre consecutive din 2020 până în prezent, ceea ce reflectă o fragilitate a mediului de afaceri și o lipsă de încredere în economia locală”, a adăugat expertul.

Veaceslav Ioniță a subliniat că acest fenomen este un semn clar al unei economii vulnerabile, în care agenții economici nu sunt dispuși să facă investiții, iar acest lucru se reflectă în creditarea netă scăzută și volumul în creștere al depozitelor bancare. În acest context, Ioniță a avansat prognoza că este nevoie de cel puțin zece ani pentru ca economia Moldovei să se restabilească la nivelul înregistrat înainte de criza bancară din 2014.

„În ciuda creșterii creditării, situația nu va începe să se îmbunătățească semnificativ până când creditarea netă nu va deveni pozitivă, ceea ce poate să se întâmple abia în 2025, dar cu o tendință clară de însănătoșire a economiei”, a concluzionat Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală