Ameninţare uriaşă pentru toată Europa! Zona euro, în pericol. Criza este iminentă

08 Mai 2022, 07:06
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
08 Mai 2022, 07:06 // Actual //  bani.md

Stefan Hartung, directorul gigantului german Bosch, atrage atenția asupra unei recesiuni economice aflate în curs de dezvoltare, iar de vină pentru acest lucru este pandemia de COVID, dar și, mai nou, războiul din Ucraina.

Recesiune economică în plină ascensiune

„Cu siguranţă vedem o mare recesiune în curs de dezvoltare, dar asta este exact ceea ce vedem, este în devenire. Există, încă, o cerere majoră din cauza crizei Covid pe care tocmai suntem pe cale să o părăsim”, a transmis Stefan Hartung, CEO-ul companiei de inginerie și tehnologie Bosch.

Totuși, Hartung spune că deși prețurile ori dobânzile au înregistrat creșteri semnificative, cererea pe piața europeană rămâne constantă.

„Asta înseamnă că pentru o anumită perioadă de timp această cerere va fi în continuare acolo, chiar dacă vedem creşterea dobânzii şi vedem creşterea preţurilor, dar, la un moment dat, nu va fi doar o criză de ofertă, va fi fi, de asemenea, o criză a cererii şi, cu siguranţă, suntem într-o recesiune profundă”, a mai adăugat Stefan Hartung.

Zona euro, în pericol din cauza Chinei și Rusiei

Și Holger Schmieding, economistul-şef al Berenberg vorbește despre temeri cu privire la riscurile pe termen scurt pe care le are de înfruntat Europa, din pricina deteriorării relațiilor economice avute cu China, cât și a chestiunii legate de gazele Rusiei.

„Înrăutăţirea restricţiilor din China şi cheltuielile prudente ale consumatorilor ca reacţie la preţurile ridicate ale energiei şi alimentelor ar putea cauza cu uşurinţă o contracţie temporară a PIB-ului zonei euro în trimestrul II.

Un embargo imediat asupra importurilor de gaze din Rusia (foarte puţin probabil) ar putea transforma asta într-o recesiune mai gravă. Dacă Fed greşeşte şi catapultează SUA direct din boom în explozie (improbabil, dar nu complet imposibil), o astfel de regiune ar putea dura până în anul viitor”, atrage atenția economistul Holger Schmieding, conform Capital.

Mediu economic instabil la nivelul UE

Mark Branson, preşedintele BaFin, instituție germană de reglementare a finanțelor, spune că avem de-a face cu un cumul de factori economici nefavorabili, care, în frunte cu inflația, vor crea un mediu instabil la nivel european.

„Vedem deja că creşterea este în jur de zero în multe jurisdicţii, inclusiv aici, şi este vulnerabilă. Este, de asemenea, vulnerabilă la șocurile în curs legate de Covid. Avem inflaţia care va trebui abordată şi va trebui să fie abordată acum, aşa că acesta este un cocktail care este dificil pentru economie”, a spus acesta.

Un mediu de afaceri dificil în toată lumea

În fine, Ola Kallenius, CEO-ul Mercedes-Benz este de părere că piața chineză, dominată de restricții privind pandemia de COVID, va afecta lanțurile de aprovizionare nu doar în Europa, ci în întreaga lume.

„Pe de o parte, avem deficitele în curs asociate în principal cu semiconductorii. În plus, există acum noi restricţii în China, cea mai mare piaţă a noastră, care ne vor afecta în China, dar ne pot afecta şi lanţurile de aprovizionare din întreaga lume şi, în plus, desigur, războiul din Ucraina, deci mediul de afaceri este dificil”, a transmis Kallenius.

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO