S-a găsit vinovatul pentru explozia prețului la ulei. Milionarul discret acuzat că trage sforile pe piața uleiului

10 Mai 2022, 10:54
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
10 Mai 2022, 10:54 // Actual //  Lupu Eduard

Compania Trans Oili OFICIAL, la sesizarea mea, încă în 2013 este recunoscută de Consiliul Concurenței că deține cu firmele afiliate poziții dominante pe piața produselor oleaginoase și uleiului vegetal. Totodată, vă informez că după declanșarea războiului în Ucraina, aceasta entitate a început să importe din țara vecină floarea soarelui, grău, porumb, soia la prețuri mai mici, decât cele existente pe piața internă. Cu alte cuvinte, Trans Oil a profitat de situația foarte dificilă cu exportul produselor agricole din Ucraina și a început să cumpere producția de acolo cu prețuri reduse, susține fostul deputat Alexandrul Slusari, care explică de ce s-a scumpit uleiul cu 12% și a ajuns la 50 de lei litrul.

Potrivit lui, drept urmare, prețurile la floarea soarelui s-au prăbușit în 3 luni de la 18 lei la aproape 12 lei per kg, prețul cu care acum se importă producția respectivă din Ucraina. Apropo, piața internă practic este în stagnare și producătorii agricoli autohtoni la moment cu mare greu își vănd cereale și producția oleaginoasă.

„În scurt timp Trans Oil, sub paravanul ajutorului Ucrainei, a micșorat prețul de achiziționare a materiei prime. A majorat semnificativ venitul de la exportul de floarea soarelui și a porumbului, întrucât prețurile internaționale au explodat în ultimele două luni pe fundalul războiului. A lăsat mulți agricultori din Moldova cu producția la elevatoarele și fără posibilitatea comercializării acesteia. Iar acum, compania, care este proprietar la toate trei uzine de producere a uleiului vegetal, a hotărât să ridice brusc, cu 12 lei per litru sau cu 30 %, prețul la acest produs social”, mai spune Slusari.

Fostul deputat afirm că așa arată o economie monopolizată. Povara mare pe consumători săraci. Ignorarea și decapitalizarea fermierilor autohtoni. Supraprofituri sunt doar la un grup îngust de oameni, care controlează totalmente piața cerealelor și oleaginoaselor și exportul acestora. Oare este acest lucru o tendință mondială sau un specificul pur moldovenesc? Aștept deja mult timp răspuns cu acțiuni concrete din partea autorităților abilitate.

Slusari cere Consiliul Concurenței demararea anchetei pe faptul scumpirii vertiginoase a prețurilor la ulei vegetal.

Trans-Oil, unul dintre cele mai mare grupuri de agrobusiness din Republica Moldova, şi deţine în România fabrica de ulei vegetal Ultex din Ţăndărei (jud. Ialomiţa), cumpărată cu peste 10 milioane de euro în 2014 de la omul de afaceri Vasile Niţescu. Trans-Oil este controlat de milionarul Vaja Jhashi.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 

Realitatea Live

05 Mai 2024, 11:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
05 Mai 2024, 11:39 // Actual //  Lupu Eduard

A fost o vreme în care se părea că Tesla nu poate greși. În puțin mai mult de un deceniu, a trecut de la un nou început în domeniul tehnologic la un producător de automobile de masă, a investit miliarde de dolari în afacerea sa cu energie curată și și-a văzut valoarea explodând. Dar acum, compania se luptă cu scăderea vânzărilor de automobile și cu concurența intensă a mărcilor chinezești, precum și cu problemele legate de mult-hulitul Cybertruck, scrie BBC.

Vânzările mai mici i-au afectat veniturile și i-au afectat profiturile. Prețul acțiunilor sale a scăzut cu mai mult de un sfert de la începutul anului.

Compania a redus prețurile pe piețele majore și este în curs de concediere a aproximativ 14.000 de angajați – 10% din forța sa de muncă la nivel mondial. Printre cei afectați se numără directori de rang înalt și întreaga echipă responsabilă de mult admirata sa rețea de încărcare de mașini electrice Supercharger.

Așadar, toate acestea sunt doar un obstacol pe drum, sau Tesla se îndepărtează de pe șosea?

„Este vorba despre ruperea unei vrăji”, a explicat Elon Musk unui public special invitat la fabrica Tesla din California în iunie 2012. „Lumea a avut iluzia că mașinile electrice nu pot fi la fel de bune ca cele pe benzină”, a spus el. Musk vorbea cu ocazia lansării noului Tesla Model S, o mașină despre care a insistat că va spulbera această iluzie. Nu a fost o promisiune goală.

La acea vreme, mașinile electrice aveau o reputație de lungă durată de a fi lente, neinspirate și nepractice, cu o autonomie foarte limitată. Cu toate că noile modele, precum Nissan Leaf, începuseră să aibă un public de nișă, acestea nu aveau încă un impact semnificativ pe piața largă.

Modelul S era puternic, avea performanțe de mașină sport și putea parcurge până la 265 de mile cu o singură încărcare. Nu era ieftin, pornind de la 57.000 de dolari în SUA pentru versiunea cu cele mai mici performanțe, dar cu siguranță că a făcut valuri.

De atunci, Tesla a mai lansat încă patru modele, inclusiv SUV-ul Model X, modelele „accesibile” Model 3 și Model Y, precum și Cybertruck.

În prezent, Tesla are așa-numitele gigafabrici uriașe, care construiesc mașini în Shanghai și Berlin, pe lângă instalația sa inițială din Fremont, California, și o serie de alte locații din SUA. Anul trecut, a livrat 1,8 milioane de mașini, ceea ce sugerează că s-a impus ferm ca producător de masă.

Dar, potrivit profesorului Peter Wells, director al Centrului de cercetare a industriei auto de la Universitatea Cardiff, aceasta este o parte a problemei. „Când Tesla a apărut pentru prima dată, avea un produs nou și interesant, un director executiv carismatic și părea un pionierat adevărat”, explică el.

Acum, însă, compania „nu mai este un nou intrat antreprenorial și un perturbator, ci, din ce în ce mai mult, un operator tradițional al industriei, cu toate provocările pe care acest lucru le implică atunci când se confruntă cu o serie tot mai mare de concurenți în același spațiu de piață”.

Alte companii, cum ar fi Nio din China, oferă produse mai interesante, spune profesorul Wells, în timp ce compania chineză BYD oferă performanțe bune la prețuri mai mici. „Practic, lumea a ajuns din urmă Tesla”, spune el.

Nu există nicio îndoială că există o concurență mult mai mare decât înainte. În urma scandalului emisiilor diesel care a cuprins-o în 2015, Volkswagen a început să bage bani în vehiculele electrice.

Și, în timp ce guvernele din întreaga lume au început să analizeze în mod serios eventuale interdicții de vânzare a noilor modele pe benzină și diesel, alți producători consacrați i-au urmat curând. Clienții care caută o mașină electrică cu o autonomie și performanțe decente au acum o mulțime de opțiuni din care să aleagă.

Între timp, în China, factorii de decizie politică au văzut de ani de zile dezvoltarea vehiculelor electrice (VE) ca pe o oportunitate de a prelua o cotă semnificativă din piața globală și au promovat dezvoltarea acestora. Rezultatul a fost creșterea rapidă a unor mărci precum BYD – care a depășit Tesla pentru a deveni cel mai mare producător de mașini electrice din lume la sfârșitul anului trecut.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău