Businessul și investitorii, îngrijorați de o nouă inițiativă a lui Alaiba: Au expediat demers către Maia Sandu

15 Iul. 2022, 05:54
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Iul. 2022, 05:54 // Actual //  bani.md

Un nou scandal cu implicarea lui Dumitru Alaiba. Comunitatea de afaceri și investitorii se arată îngrijorați de o nouă inițiativă a deputatului PAS și au anunțat despre acest lucru conducerea de vârf a țării.

Potrivit unei scrisori, pe care Asociația Patronală „Camera de Comerț Americană din Moldova” (AmCham Moldova) a adresat-o președintelui țării, Maia Sandu, speakerului Igor Grosu, premierului Natalia Gavrilița, dar și guvernatorului BNM, Octavian Armașu, proiectul de modificare a articolului 15 din Legea privind activitatea băncilor, elaborat de Dumitru Alaiba, Dan Perciun și Victor Spînu, încurajează economia tenebră și nu corespunde normelor europene.

Inițiativa celor trei deputați PAS, care deja a fost înregistrată în Parlament, prevede că băncile nu pot aplica entităților micro, mici și mijlocii comisioane mai mari de 0,5% din valoarea unei operațiuni de plată efectuată printr-un card bancar, indiferent de tipul cardului. Dacă această valoare depășește suma de 5 lei, comisionul maxim aplicabil va constitui suma de 5 lei.

„Chiar dacă am avut plăcerea să fim informați, ca comunitate, de autor despre intenție, nu au fost puse la dispoziția comunității notele de argumentare ce țin de analiza impactului de reglementare a unei astfel de inițiative asupra mediului de afaceri”, se menționează în scrisoarea AmCham Moldova.

Oamenii de afaceri atenționează că aceste modificări vor încuraja băncile să renunțe la instalarea terminalelor de plată la întreprinderile mici și mijlocii, fapt care creează temeiuri favorabile pentru economia tenebră.

Dacă va fi modificat comisionul de la 2% la 0,5%, „ne putem aștepta la schimbări proporționale ale ponderii tranzacțiilor fără numerar cu participarea IMM-urilor, care vor scădea. Reducerea transparenței plăților, la rândul său, va afecta veniturile fiscale de la IMM-uri și va crește nivelul economiei subterane din Moldova”, se menționează în scrisoare.

Totodată, AmCham Moldova atenționează că limitarea comisionului nu corespunde cu reglementările Uniunii Europene. Or, în 2014, Moldova și UE au semnat Acordul de Asociere, care, printre altele, spune că părțile își reiterează angajamentul față de principiile unei economii de piață libere, dezvoltării durabile și multilateralismului eficient. Mai mult, Moldova s-a angajat să-și apropie progresiv legislația din sectoarele relevante cu cea a UE și să o implementeze eficient.

Conform studiilor, economia informală reprezintă astăzi 23% din PIB-ul mondial, iar relația dintre plățile digitale și economia informală este una inversă: chiar și o creștere de 5% a plăților digitale pe an timp de cinci ani consecutivi poate reduce economia informală cu 10,8% până la 12,9%. Adoptarea unui ritm mai rapid de implementare a plăților digitale – de exemplu, creșterea plăților digitale cu 20% – este probabil să scadă economia informală cu 16,1% – 21,8%.

Potrivit Băncii Mondiale, în Moldova aproximativ 27% din cheltuielile totale ale gospodăriilor se încadrează pe forme de plată fără numerar, în timp ce în țările UE această cifră este de 60-70%, în țările scandinave – de aproximativ 95%.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală