Mișcare pe piața aurului. Unde migrează lingourile din prețiosul metal

10 Oct. 2022, 05:15
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
10 Oct. 2022, 05:15 // Actual //  bani.md

Piața aurului trece printr-o migrație globală, deoarece investitorii occidentali vând lingouri în masă, iar cumpărătorii asiatici profită de scăderea prețurilor.

Prețurile aurului au scăzut cu 18% din martie din cauza majorărilor abrupte ale dobânzilor Fed, scrie Bloomberg.

Potrivit CME Group Inc. și London Bullion Market Association, peste 527 de tone de aur au fost vândute de la sfârșitul lunii aprilie din seifurile din New York și Londra care susțin cele mai mari două piețe occidentale. În schimb, cererea pe piața de aur din Shanghai sau Marele Bazar din Istanbul este doar în creștere, scrie epravda.com.ua.

Problemele logistice combinate cu capriciile pieței fac dificil pentru comercianți să obțină suficiente lingouri acolo unde este nevoie. Drept urmare, unele piețe asiatice vând aur și argint la prețuri neobișnuit de ridicate pentru prețul de bază global.

Rotirea globală a metalului face parte dintr-un ciclu al pieței aurului care se repetă de zeci de ani: pe măsură ce investitorii se retrag și prețurile scad, cumpărăturile în Asia cresc și metalele prețioase curg spre est, contribuind la scăderea prețului aurului.

Mai târziu, când aurul se ridică în cele din urmă din nou, o mare parte din el este returnat în seifurile băncilor de pe străzile din New York, Londra și Zurich.

În ciuda fluxurilor mari de aur din seifurile din Londra și New York din Dubai și Istanbul sau de la Bursa de Valori din Shanghai, metalul prețios s-a tranzacționat cu mult peste nivelul de referință de la Londra în ultimele săptămâni, sugerând că achizițiile depășesc importurile.

Analistii spun ca o mare parte din metalele pretioase care alimenteaza apetitul Asiei provin din seifurile conduse de CME Group, care sustine piata futures Comex din New York.

Perturbările pieței la începutul pandemiei au dus la creșteri semnificative de preț, forțând băncile să-și construiască rezerve mari pentru a-și acoperi pozițiile futures. Aurul Comex a fost tranzacționat cu reducere la Londra în ultimele luni, iar aceste acțiuni sunt acum reduse pentru a satisface cererea din Asia.

Realitatea Live

25 Aug. 2025, 14:23
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
25 Aug. 2025, 14:23 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care deține 12,1% din totalul mărfurilor transportate în Republica Moldova, a înregistrat în perioada ianuarie-iunie 2025 scăderi semnificative. Volumul de mărfuri transportate s-a redus cu 22,7%, iar parcursul acestora – exprimat în tone-kilometri – cu 27,9%, arată datele Biroului Național de Statistică.

Nici segmentul de pasageri nu a avut rezultate mai bune. În primele șase luni ale anului curent au fost transportați doar 180 mii de pasageri, cu un parcurs de 18 milioane pasageri-km. Ambii indicatori au consemnat descreșteri puternice față de aceeași perioadă din 2024: minus 41,8% și minus 30,2%.

În acest context critic, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) a demarat în iulie un amplu proces de reorganizare instituțională. Noua concepție structurală, aprobată de Consiliul de Administrație, prevede comasarea unor entități interne și eficientizarea activităților pentru reducerea pierderilor operaționale. Printre măsuri se numără crearea depourilor combinate la Bălți, Chișinău și Basarabeasca, prin unificarea remizelor de vagoane cu depourile de locomotive.

Activitățile de semnalizare, telecomunicații, întreținere a liniilor și energie electrică vor fi concentrate într-un serviciu unic de infrastructură, iar serviciile de transport călători și marfă vor fi fuzionate. Totodată, va fi înființat un serviciu unic pentru material rulant. Estimările oficiale arată că aceste reforme ar putea aduce economii anuale de circa 155 milioane lei, inclusiv la capitolul salarizare.

Necesitatea restructurării este accentuată de situația financiară precară a CFM. În 2024, întreprinderea a înregistrat pierderi de 228 milioane lei și restanțe salariale de peste 100 milioane lei. În primul trimestru din 2025, declinul a continuat: volumul de mărfuri transportate s-a redus cu 15,7%, iar parcursul în tone-kilometri cu aproape 30% față de perioada similară a anului trecut.

Conducerea companiei mizează pe aceste reforme pentru a inversa tendința negativă, a atrage noi segmente de piață și a spori atractivitatea transportului feroviar. Modernizarea infrastructurii, vagoanelor și stațiilor, alături de implementarea unor tehnologii de monitorizare, sunt considerate esențiale pentru creșterea fiabilității și a confortului pasagerilor, dar și pentru recâștigarea competitivității pe piața transportului de mărfuri.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII