Zahărul costă mai mult ca niciodată în Europa. Cofetarii ar putea închide afacerile

14 Oct. 2022, 11:40
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
14 Oct. 2022, 11:40 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Preţul record al zahărului în Uniunea Europeană (UE), de aproape trei ori mai ridicat decât nivelul înregistrat în urmă cu un an, din cauza condiţiilor meteo extreme şi a creşterii costurilor cu energia, forţează cofetarii să ia în considerare reducerea producţiei, transmite Reuters.

Preţul record al acestui produs folosit pe scară largă este o nouă provocare pentru Bruxelles, care încearcă să ţină sub control inflaţia şi scăderea costului vieţii.

Experţii din industrie şi dealerii spun că preţurile spot pentru zahăr alb rafinat pe continent se tranzacţionează la aproximativ 1.050 euro pe tonă – cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată, scrie Agerpres.

Pe plan global, preţurile sunt la aproximativ jumătate faţă de acest nivel.

Suntem într-o criză a pieţei zahărului”, a afirmat pentru Reuters Muriel Korter, director general al Asociaţiei Cofetarilor din Uniunea Europeană (CAOBISCO) „Ne temem că firmele noastre, şi în special IMM-urile, s-ar putea confrunta în curând cu o alegere dificilă: dacă vor opri sau nu temporar producţia ori dacă vor reduce iarna aceasta producţia”, a adăugat Korter.

Producţia de zahăr este printre industriile cu cel mai mare consum de energie şi este în special dependentă de gaze, în UE, în condiţiile în care preţurile gazelor au crescut semnificativ, după invadarea Ucrainei de către Rusia.

Cei mai mari producători de zahăr din Franţa, Tereos şi Cristal Union, merg mai departe cu planurile privind producţia din 2022, înaintea posibilei impuneri de restricţii de către Guvern în această iarnă, dacă deficitul de gaze se înrăutăţeşte.

Grupul german Suedzucker a raportat o creştere de aproape 80% a câştigurilor trimestriale, după ce a transferat asupra clienţilor costurile mai ridicate cu zahărul, deşi performanţa va depinde de aprovizionarea cu energie.

„Preţurile la zahăr în UE sunt la cel mai ridicat nivel, fabricile folosesc gaze naturale şi vedeţi la ce preţuri s-a ajuns”, a apreciat Julian Price, consultant la julianprice.com.

Asociaţia Cofetarilor Germani, BDSI, a declarat pentru Reuters că Germania, cel mai mare producător de dulciuri şi gustări din UE, este în pericol să-şi piardă competitivitatea chiar faţă de alte state europene, nu numai faţă de cele din afara blocului comunitar.

În sezonul octombrie 2022 – septembrie 2023, Comisia Europeană se aşteaptă ca producţia de zahăr să scadă cu 6,9%, la 15,5 milioane de tone, în timp ce consumul de zahăr ar urma să se situeze la aproximativ 16,6 milioane de tone.

UE, al treilea producător mondial de zahăr, a înregistrat în ultimii ani o diminuare a producţiei, în condiţiile în care preţurile scăzute au descurajat însămânţările, iar seceta şi un virus au afectat culturile.

Realitatea Live

03 Iul. 2025, 16:02
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Iul. 2025, 16:02 // Actual //  Ursu Victor

Comisia Europeană a aprobat un pachet de investiții de 2,8 miliarde EUR prin programul Connecting Europe Facility (CEF), care va finanța 94 de proiecte destinate modernizării transportului pe întreg continentul. Inițiativa vizează căi ferate mai ecologice, porturi și terminale modernizate, rețele de trafic digitalizate și infrastructuri mai reziliente la schimbările climatice.

Pentru Republica Moldova, pachetul include o finanțare nerambursabilă de 3,5 milioane EUR, destinată modernizării conexiunii feroviare Iași (România) – Ungheni (Moldova). Proiectul prevede reabilitarea unei linii duble și a unei linii simple, reducând semnificativ timpul de deplasare peste Prut și mărind capacitatea de transport transfrontalier de marfă și pasageri. Totodată, va fi realizată prima electrificare a unei linii feroviare din Republica Moldova, eliminând unul dintre cele mai importante blocaje de infrastructură la granița cu UE.

Autoritățile de la Chișinău salută decizia Bruxelles-ului, subliniind că electrificarea legăturii feroviare cu Iași-ul va accelera integrarea Republicii Moldova în rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) și va stimula comerțul regional în coridorul UE–Moldova–Ucraina. De la asocierea la CEF, în 2023, Moldova și Ucraina pot aplica în mod direct la fonduri europene pentru proiecte de infrastructură strategică.

Comisarul european pentru transporturi a declarat că „investițiile anunțate astăzi susțin obiectivele Pactului Verde și consolidează reziliența rutelor de transport la nivel european, inclusiv în vecinătatea estică”. Lucrările pe tronsonul Iași–Ungheni sunt programate să înceapă în a doua jumătate a anului 2026, cu finalizare estimată în 2028.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO