Se ieftinesc autorizațiile pentru transportul rutier de marfă. Au fost publicate noile prețuri

08 Dec. 2022, 12:48
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
08 Dec. 2022, 12:48 // Actual //  MD Bani

Autorizațiile pentru transportul rutier de marfă vor fi mai ieftine, iar lista categoriilor de vehicule scutite de plata taxelor vamale va fi extinsă, anunță ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Andrei Spînu. În acest sens a fost votată o hotărâre de guvern.

„Din cauza războiului din Ucraina lanțurile logistice de aprovizionare au fost modificate și respectiv, au crescut și prețurile la produse. Pentru a reduce costul de transport, am votat o hotărâre de guvern prin care am micșorat prețul autorizațiilor de transport. Acest fapt va face ca operatorii noștri de transport să fie mai competitivi.” scrie Andrei Spînu.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește-ne pe TELEGRAM!

Denumirea autorizației și prețurile modificate:

  • Autorizaţie multilaterală CEMT anuală, cu carnet de drum- 240 euro, preț vechi – 580 euro;
  • Autorizaţie multilaterală CEMT pe termen scurt, cu carnet de drum – 20 de euro, preț vechi – 50 euro;
  • Autorizație pentru transporturi rutiere internaționale de mărfuri: cu plata taxei rutiere pentru Ucraina, Belarus şi Ungaria; pentru produse uşor alterabile pentru Ucraina – 5 euro, preț vechi – 8 euro;
    ✔️ de tranzit pentru Austria (într-o direcţie); fără plata taxei rutiere pentru Belarus şi Ucraina-5 euro, preț vechi- 12 euro;
    ✔️ fără plata taxei rutiere pentru Ungaria; universală multiplă (pentru o cursă); pentru toate statele, cu excepţia Ucrainei şi Belarusului (pentru o cursă) – 5 euro, – fără plata taxei rutiere pentru Ungaria; universală multiplă (pentru o cursă)-5 euro, preț vechi- 24 euro;
    ✔️ universală multiplă eliberată de o ţară terţă tuturor statelor (pentru transportatori autohtoni) – 5 euro, preț vechi- 35 euro;
    ✔️ TRACECA; BSEC – 5 euro;
    ✔️ Federaţia Rusă – 5 euro.

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO