Povestea celui mai răsunător faliment din industria alimentară. Miliardarul care a ridicat și a prăbușit un imperiu

07 Ian. 2023, 17:36
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
07 Ian. 2023, 17:36 // Actual //  bani.md

Cu mulți ani în urmă, era unul dintre cei mai importanți oameni de afaceri din industria alimentară europeană. Numele firmei sale apărea pe tricourile sportivilor, ca sponsor al unor competiții importante din fotbal, schi sau Formula 1. Averea îi era evaluată la aproximativ 1,3 miliarde de euro, în 2001.

Doi ani mai târziu, în 2003, omul de afaceri a declanșat unul dintre cele mai răsunătoare falimente și a fost condamnat la 18 ani de închisoare. În prima zi a acestui an, moartea sa a trecut aproape neobservată, chiar dacă presa internațională a amintit de povestea sa.

Omul de afaceri italian Calisto Tanzi a fost asociat cu numele unuia dintre cele mai mari imperii europene din industria . El a fost fondatorul companiei Parmalat, care a falimentat undeva la începutul anilor 2000. A fost unul dintre cele mai mari falimente din Europa. Ulterior, însă, Parmalat a fost preluată de gigantul francez Lactalis și a renăscut.

Despre Calisto Tanzi se știe că s-a născut pe 17 noiembrie 1938 în localitatea Collecchio, Parma, Italia. el a fost fiul unui mic antreprenor din zonă care deținea o afacere de familie în domeniul alimentar.

În 1961, Tanzi a renunţat la studiile universitare și a preluat afacerea familiei, pentru a-şi ajuta tatăl, grav bolnav. În doi ani, a extins activitatea micuței firme și a deschis o mică fabrică de lactate în oraşul natal. Și-a numit noua fabrică Dietalat, denumire pe care a schimbat-o, mai târziu, în Parmalat.

Cum a dat lovitura în afaceri

A dat lovitura după o călătorie în Suedia când a lansat o serie de produse UHT, al căror ambalaj era mult mai ieftin şi mai versatil. Mai târziu, a adoptat acest model de fabricare şi pentru restul produselor pe care le fabrica, conserve şi sucuri. Așa a devenit un jucător la nivel internațional.

Odată ce afacerile au început să-i meargă, între anii 1970 şi 1980, Calisto Tanzi a investit sume importante în publicitate, promovând brandul Parmalat. În paralel s-a implicat în susținerea mai multor echipe sportive, în fotbal, schi şi Formula 1. El a devenit chiar proprietar al echipei de fotbal AC Parma. La AC Parma a evoluat și Adrian Mutu, înainte de a pleca la Chelsea Londra

Averea omului de afaceri italian a crescut substanțial, iar până în 2001, a ajuns la circa 1,3 miliarde de euro.

Cel mai răsunător faliment din Europa

Însă lucrurile s-au complicat, pe măsură ce imperiul său se mărea, iar politica de achiziţii rapide a mai multor producători alimentari, inclusiv companii din SUA, i-au adus numeroase probleme financiare.

Situația a scăpat de sub control, iar în 2003, omul de afaceri italian a trebuit să declare falimentul imperiului său. Datoriile înregistrate se ridicau la peste 14 miliarde de dolari, iar judecătorii l-au găsit responsabil pentru faliment. Calisto Tanzi a fost condamnat la 18 ani de închisoare, ca urmare a celei mai mari fraude corporative din istoria Europei, estimată la 800 de milioane de euro. După doi ani a fost mutat în arest la domiciliu.

Compania pe care a fondat-o a renăscut, însă, în 2005, ajungând o subsidiară a grupului francez Lactalis, care a achiziţionat-o în urmă cu 11 ani. Parmalat are 140 de centre de producţie şi 16.000 de angajaţi, în operațiunile pe care le desfășoară la nivel global.

Calisto Tanzi a trăit să vadă cum imperiul său renaște însă, în prima zi a acestui an, el a încetat din viață, la Parma, din cauza unei pneumonii, la 84 de ani, conform Bussines Magazin.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

31 Oct. 2025, 16:58
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
31 Oct. 2025, 16:58 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Giganții globali ai industriei alcoolului traversează una dintre cele mai dificile perioade din ultimele decenii. Valoarea de piață a celor mai mari producători de bere, vin și băuturi spirtoase listați la bursă a scăzut cu 830 de miliarde de dolari în ultimii patru ani, potrivit unei analize realizate de Bloomberg, citată de Agerpres.

Sectorul trece printr-o transformare structurală profundă, alimentată de schimbarea comportamentului consumatorilor, preocupările tot mai mari legate de sănătate și presiunile economice globale.

„Avem o schimbare structurală în desfășurare: oamenii beau mai puțin”, a explicat Sarah Simon, analist la Morgan Stanley, avertizând că marii producători sunt forțați să se adapteze rapid unui model de consum complet diferit.

Acțiunile unor companii precum Diageo (Johnnie Walker, Smirnoff), Pernod Ricard, Rémy Cointreau, Brown-Forman (Jack Daniel’s) și Treasury Wine Estates au coborât în 2025 la minimele ultimului deceniu. În China, titlurile gigantului Kweichow Moutai se tranzacționează cu peste 40% sub vârful atins în 2021.

Criza este alimentată de tarifele comerciale americane, de dobânzile ridicate care reduc cheltuielile de consum, dar și de creșterea prețurilor materiilor prime. În China, restricțiile privind consumul de alcool la evenimente oficiale și scăderea încrederii gospodăriilor au amplificat declinul.

Marile grupuri din industrie se confruntă cu niveluri ridicate ale datoriilor, restructurări și o volatilitate crescută a managementului. În ultimul an, companii precum Diageo, Rémy Cointreau, Campari, Treasury Wine, Molson Coors și Suntory și-au schimbat directorii generali, iar Moutai a pierdut doi președinți în mai puțin de doi ani.

Un sondaj Gallup arată că, în SUA, ponderea adulților care consumă alcool a coborât la cel mai scăzut nivel din 1939, anul în care au început măsurătorile. Organizația Mondială a Sănătății și autoritățile americane promovează reducerea consumului de alcool, accentuând declinul în rândul generațiilor X, Y și Z.

„Impactul asupra consumului de alcool este de patru ori mai mare decât cel al crizei financiare. Nu ne vom întoarce la ritmurile de creștere din trecut”, avertizează Laurence Whyatt, analist la Barclays.

Pentru a compensa pierderile, marii producători lansează băuturi fără alcool și explorează noi segmente de piață. Carlsberg a introdus un cidru non-alcoolic, campari a lansat băutura Crodino în SUA, diageo a cumpărat brandul american Ritual Zero Proof, iar divizia de băuturi a LVMH, Moët Hennessy, a investit în producătorul de spumant fără alcool French Bloom.

Cu toate acestea, perspectivele rămân sumbre. Analista Sarah Simon afirmă că acțiunile companiilor din industria alcoolului primesc acum cele mai multe recomandări negative dintre toate firmele de bunuri de consum din Europa.

„Industria alcoolului începe să semene tot mai mult cu cea a tutunului — o comparație de neimaginat acum cinci ani”, spune Andrew Gowen, director de cercetare la Bell Asset Management, adăugând că declinul vânzărilor va forța companiile să reducă costurile și să lanseze produse mai ieftine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII