Războiul petrolului împotriva Rusiei începe să-și arate faţa. Vladimir Putin aruncă Rusia în urmă cu decenii

15 Feb. 2023, 15:34
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
15 Feb. 2023, 15:34 // Actual //  bani.md

Veniturile Rusiei din exporturile de combustibili fosili s-au prăbușit, potrivit unui nou raport, împiedicând în mod semnificativ capacitatea președintelui Vladimir Putin de a mai finanța războiul din Ucraina, relatează cnbc.com.

Raportul CREA a constatat că măsurile au determinat o scădere a volumelor transporturilor și a prețurilor petrolului rusesc, care a redus veniturile din export cu 180 de milioane de euro pe zi.

De asemenea, raportul CREA, Centrul de Cercetare pentru Energie și Aer Curat, spunea că măsurile occidentale au fost în mare parte responsabile pentru scăderea cu 17% a veniturilor Rusiei din exporturile de combustibili fosili în ultima lună a anului 2022.

Se anunță colapsul pe termen lung a economiei Rusiei

Înseamnă că Rusia, unul dintre cei mai mari producători și exportatori de petrol din lume, a înregistrat o scădere a veniturilor din exporturile de combustibili fosili la cel mai scăzut nivel de când Putin și-a lansat invazia în Ucraina.

„Interdicția UE la petrol și plafonarea prețului petrolului rusesc au produs, în sfârșit, un impactul semnificativ”, a declarat Lauri Myllyvirta, analist principal la CREA. Se dovedește faptul că adevăratul învins al războiului din Ucraina este deja clar: Vladimir Putin, care va rămâne în istorie prin invazia sa, o nebunie istorică ce aruncă Rusia cu decenii în urmă.

G7, Australia și UE au implementat un plafon de 60 de dolari pe baril pentru petrolul rusesc pe 5 decembrie. Decizia s-a alăturat mișcării UE și Regatul Unit de a interzice importul pe mare de țiței rusesc.

Cifrele analiștilor arată dezastrul care s-a produs în Rusia

În 2021, Moscova a livrat Europei 72% din gazele naturale ale sale, 49% din petrolul său și 32% din totalul de cărbune. În 2023 aceste volume se îndreaptă spre zero. Aşadar, toate aceste măsuri au reflectat de departe cel mai important pas de reducere a veniturilor din exportul de combustibili fosili care finanțează atacul Kremlinului în Ucraina.

Analiștii din domeniul energei au fost sceptici cu privire la impactul unui plafon de preț asupra petrolului rusesc, mai ales că Moscova a reușit să redirecționeze o mare parte din transporturile maritime europene către China, India și Turcia.

Într-un stat petrolier precum Rusia, care obține 45% din bugetul său federal din exporturile de combustibili fosili, impactul acestei izolări a pieței este greu de supraestimat.

Rusia încă mai câștigă aproximativ 640 de milioane de euro pe zi din exportul de combustibili fosili

„Prima lună a embargoului dovedește ceea ce am spus de la începutul invaziei, şi anume că veniturile din exporturile de combustibili fosili sunt linia financiară a războiului lui Putin”, a declarat Svitlana Romanko, fondatoare și director al grupului ucrainean pentru drepturile omului.

Cu toate acestea, gazul este mult mai greu de redirecționat din cauza infrastructurii necesare pentru a-l transporta. Cu gazoductul său de 400 de miliarde de dolari către China, Rusia a reușit unele progrese pe acest front, dar va dura ani de zile pentru a ajunge la capacitatea actuală cu UE.

Raportul CREA mai spune că scăderea plafonului prețului petrolului între 25 și 30 de dolari pe baril, ar mai reduce veniturile din exporturile de petrol ale Rusiei cu cel puțin încă 100 de milioane de euro pe zi.

Coaliția occidentală ar avea o „pârghie puternică” pentru a scădea limitele de preț, adăugând că „Rusia nu a găsit o alternativă semnificativă la navele deținute pentru transportul de țiței și produse petroliere rusești din Porturile Baltice și Marea Neagră”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Dec. 2025, 15:28
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
22 Dec. 2025, 15:28 // Actual //  Grîu Tatiana

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) a venit cu o reacție la acuzațiile lansate de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA), potrivit cărora ar exista protejare a unor „scheme de corupție” la Agenția Națională Transport Auto (ANTA) și termeni restrânși de consultare a modificărilor din Codul Transportului Rutier, scrie REALITATEA.md.

„Organizațiile profesionale promovează interesele economice ale membrilor lor, iar rolul Ministerului este de a echilibra aceste interese cu cele ale comunităților locale și ale statului”, a comentat Ministerul, referindu-se la criticile transportatorilor.

Autoritatea confirmă că în Republica Moldova aproximativ 300 de localități nu beneficiază de servicii regulate de transport și că a fost inițiat „un proces de analiză și consultare a cadrului normativ din domeniu, ca urmare a sesizărilor acumulate și a necesității de a adapta programele de transport la realitățile din teritoriu”.

MIDR precizează că reprezentanții asociațiilor de profil au fost invitați la discuții, ultima întrevedere având loc în luna noiembrie, iar propunerile parvenite „vor fi analizate și integrate în măsura în care sunt compatibile cu interesul public”.

Ministerul a reiterat că obiectivul demersului rămâne construirea unui sistem de transport funcțional, transparent și predictibil, care să permită autorităților intervenția acolo unde nevoile populației nu sunt acoperite.

De asemenea, MIDR subliniază că „unele direcții pot genera reacții emoționale, mai ales atunci când afectează interese economice sau poziții dominante” și că astfel de reacții fac parte din dinamica normală a reformelor. Protestele și exprimarea nemulțumirii publice sunt considerate firești într-o democrație, dar soluțiile durabile „se construiesc prin dialog profesional și compromis responsabil”.

Ministerul precizează că rămâne deschis consultărilor, iar inițiativa legislativă va parcurge „toate etapele de transparență decizională prevăzute de lege, într-un proces asumat, verificabil și orientat exclusiv spre interesul public”.

Reacția vine după ce, luni, APOTA a adresat o scrisoare premierului Alexandru Munteanu, în care a reclamat presupuse scheme la nivelul Agenției Naționale Transport Auto (ANTA), pretinsa protejare a acestora de către ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, precum și termeni restrânși pentru consultarea noului proiect al Codului Transportului Rutier. Transportatorii au solicitat o audiență la prim-ministru și au amenințat Guvernul cu noi proteste.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII