Moldovenii care zboară în concedii din România! Ryanair face cea mai mare comandă de avioane istoria sa

14 Mai 2023, 13:13
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Mai 2023, 13:13 // Actual //  bani.md

Ryanair a fost de acord să cumpere 150 de avioane noi Boeing 737-10 şi a luat opţiuni pentru alte 150 de avioane, încheind cea mai mare comandă făcută vreodată de o companie irlandeză pentru produse fabricate în SUA, conform CNN.

Tranzacţia valorează 40 de miliarde de dolari, a anunţat marţi Ryanair într-un comunicat, care nu conţinea criticile dure pe care directorul general Michael O’Leary le-a adresat anterior companiei Boeing din cauza întârzierilor în livrarea aeronavelor comandate de compania aeriană.

Preţul acţiunilor Boeing a crescut cu peste 3% la New York. Ryanair a crescut cu 2%.

Avioanele, cele mai mari dintre aeronavele 737 Max de la Boeing, vor fi livrate între 2027 şi 2033. Cel mai mare transportator economic din Europa a declarat că achiziţia îl va ajuta să crească numărul de pasageri de la 168 de milioane în anul care se încheie în martie 2023 la 300 de milioane până în martie 2034.

„Această nouă comandă va permite companiei Ryanair să asigure o creştere susţinută a traficului şi a turismului la tarife mai mici (şi emisii mai mici pe zbor) în toate ţările europene în care Ryanair continuă să fie liderul redresării traficului, turismului şi locurilor de muncă după Covid,” a adăugat Ryanair.

Transportatorul low-cost şi-a revenit din pandemie mai repede decât o mare parte a industriei aviatice, crescându-şi cota de piaţă în timp ce mai mulţi concurenţi au dat faliment sau şi-au redus flotele şi capacitatea de transport de pasageri.

Ryanair a înregistrat un profit record pentru cele trei luni până la 31 decembrie, după ce a majorat tarifele aeriene cu 14% faţă de nivelul de dinaintea pandemiei. Compania va raporta profiturile pentru întregul an pe 22 mai.

Marţi, O’Leary a declarat că transportatorul a fost „încântat să semneze această comandă record de avioane”, pentru „aeronave mai mari, mai eficiente şi mai ecologice”.

Anul trecut, şeful deschis al companiei aeriene a întrerupt discuţiile cu Boeing din cauza unei dispute privind preţurile şi a descris conducerea constructorului de avioane ca fiind „găini fără cap”, într-o critică dură şi plină de înjurături la adresa întârzierilor de livrare.

Tranzacţia este o veste bună pentru Boeing, care a avut dificultăţi în a-şi reveni după două accidente fatale în care au fost implicate avioanele 737 Max. Constructorul de avioane a raportat doar un singur trimestru profitabil de când 737 Max a fost oprit la sol pentru 20 de luni începând cu martie 2019.

Boeing a rămas mult în urma rivalului Airbus în ceea ce priveşte vânzările de avioane cu un singur culoar care domină piaţa avioanelor comerciale. Dar a avut probleme şi pe segmentul avioanelor de mare capacitate, unde este mai competitiv.

A fost nevoită să oprească livrările modelului 787 Dreamliner timp de mai bine de un an din cauza unor probleme de control al calităţii şi să amâne dezvoltarea finală a celui mai nou avion cu fuselaj lat, 777X, care acum nu va fi gata cel puţin până în 2025.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

05 Apr. 2025, 11:58
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
05 Apr. 2025, 11:58 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Un tribunal din Republica Bașkortostan a decis naționalizarea a șapte fabrici deținute de fostul șef al „Gazprom Energo”, Alexei Mitiușov, în cadrul unei acțiuni demarate de Procuratura Generală a Rusiei. Valoarea totală a activelor preluate de stat se ridică la 31,5 miliarde de ruble, relatează Kommersant.

Decizia prevede trecerea în proprietatea statului a 100% din acțiunile sau părțile sociale ale companiilor „Salavatneftemaș”, „Salavatneftehimremstroi”, „Podzemneftegaz”, „Remenergomontaj”, „Neftehimremstroi”, „Tehcentr” și Uzina de catalizatori din Salavat. Aceste întreprinderi deservesc grupul „Gazprom Neftechim Salavat”, una dintre companiile-cheie ale industriei chimice din regiune.

Potrivit instanței, Mitiușov, care deține pașaport lituanian și permis de ședere în Spania, a stabilit un „control străin” asupra acestor active strategice, fapt considerat ilegal conform legislației ruse. Decizia a fost pusă în aplicare imediat, fără posibilitatea apelului, la cererea procurorilor, care au avertizat că o întârziere ar putea duce la oprirea producției, neplata salariilor și falimentul fabricilor.

În plângerea sa, Procuratura a susținut că Mitiușov a achiziționat companiile prin entități controlate – „Mercury Capital Trust” și „Corporate Center” – în urma unor tranzacții neautorizate și nevalidate de comisia guvernamentală sau Serviciul Federal Antimonopol. Împotriva fostului director „Gazprom Energo” a fost deschis un dosar penal în 2022, fiind acuzat de deturnare de fonduri de la „Gazprom Neftechim Salavat”. În februarie 2023, Mitiușov a fost dat în urmărire internațională.

Naționalizarea activelor considerate „strategice” a devenit o practică tot mai frecventă în Rusia după invadarea Ucrainei. Potrivit fostului șef al Transparency International Rusia, Ilia Șumanov, în ultimii trei ani, statul a preluat active în valoare de peste 2,07 trilioane de ruble. În 2024, The Moscow Times estimează că autoritățile au naționalizat cel puțin 67 de companii, cu venituri anuale de peste 807,6 miliarde de ruble și active evaluate la peste 544,7 miliarde.

Această decizie reflectă consolidarea controlului statului rus asupra economiei, în paralel cu o ofensivă împotriva proprietății private cu legături externe, în contextul actualei izolări internaționale.