Sturza, declarații tari: Schemă obscură de achiziție a păcurei. Incompetență care costă moldovenii zeci de milioane

24 Sept. 2023, 14:38
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
24 Sept. 2023, 14:38 // Actual //  bani.md

Fostul premier și om de afaceri, Ion Sturza, a făcut declarații notabile referitoare la corupția la nivel înalt și ineficiența guvernului în gestionarea crizei energetice din Republica Moldova, „cee ce ne costă pe noi zeci de milioane în tarifele la energie la gaze”.

Sturza a subliniat că, în opinia sa, schemele de corupție la nivel înalt sunt în prezent la „minimul istoric” în Republica Moldova, concentrându-și afirmațiile pe președinție, guvern, parlament și agenții de stat. Acest comentariu vine într-un moment în care lupta împotriva corupției rămâne o prioritate majoră pentru autoritățile din Moldova și pentru societatea civilă.

În plus, Sturza a abordat problema crizei energetice care a lovit țara anul trecut, afirmând că aceasta a fost mai degrabă rezultatul incompetenței decât al corupției. El a explicat că inițial au existat discuții cu mari companii și bănci internaționale care erau dispuse să ajute Moldova să rezolve problema energetică, dar în cele din urmă, unii parteneri internaționali au renunțat la această colaborare, din cauza a ceea ce Sturza a numit „incompetență” din partea liderilor locali.

Sturza a evidențiat și anumite aspecte specifice ale gestionării crizei, cum ar fi achiziționarea de păcură la prețuri duble față de cotațiile de pe piață și achiziționarea de gaze la prețuri de trei ori mai mari într-un moment în care prețurile pe piață erau în scădere. El a subliniat că astfel de decizii nu pot fi explicate prin corupție, ci mai degrabă prin incompetență.

„Am prevăzut acest dezastru, am prevăzut ce o să se întâmple cu prețurile la gaz, la păcură care astăzi ies la suprafață. Chiar nu vreau să fac proces de intenție nu vreau să spun că a fost corupție, dar incompetența este flagrantă care ne costă zici de milioane. Or, incompetența se pedepsește sigur, însă unii au fost promovați. Ați cumpărat păcură dublu față de prețul de cotații printr-o schemă obscură fără de a vedea traseul, care cel mai probabil a venit din Federația Rusă ca origine. Ați cumpărat caz de 3 ori mai scump în condițiile când era clar că prețul se duce la vale. Ați adus vaccinul în perioada când deja toți nu știu ce să fac cu el”, a punctat Sturza în cadrul unei recente emisiuni de la Vocea Basarabiei

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală