Vești proaste pentru piața auto! Problemele economice au lovit dur în mașinile de lux

26 Oct. 2023, 12:25
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
26 Oct. 2023, 12:25 // Actual //  bani.md

Constructorul german de automobile sportive Porsche a raportat miercuri rezultate trimestriale în linie cu aşteptările dar a avertizat totuşi că sectorul de lux suferă şi el de pe urma costurilor ridicate şi a diminuării încrederii consumatorilor pe măsură ce dobânzile cresc, transmite Reuters.

„Guvernele majorează puternic dobânzile, asta creează o situaţie în care consumatorii sunt reticenţi să investească într-un nou produs”, a declarat directorul financiar de la Porsche, Lutz Meschke.

Săptămâna trecută, şi directorul general de la Tesla, Elon Musk, s-a declarat el îngrijorat că majorarea costurilor cu împrumuturile îi va împiedica pe potenţiali clienţi să îşi permită vehiculele Tesla, în pofida unor reduceri substanţiale de preţuri. Şi alţi mari constructori auto au adoptat o atitudine mai prudentă.

Inflaţia ridicată şi incertitudinile economice au afectat apetitul cumpărătorilor pentru produse de lux, după mai mulţi ani de cerere puternică, ceea ce a afectat vânzările trimestriale ale unor mărci importante precum LVMH sau Kering, proprietarul Gucci.

„Suferim şi noi ca întreaga economie. Asta afectează industria de lux, este evident dacă analizezi evoluţia acţiunilor tuturor retailerilor de lux din lume”, a spus Lutz Meschke.

Totuşi, Porsche a raportat miercuri o creştere de 9% a profitului operaţional, până la 5,5 miliarde de euro în primele nouă luni ale anului. Porsche a livrat 242.722 de vehicule în primele nouă luni, în creştere faţă de cele 221.512 vehicule livrate în perioada similară a anului trecut. Veniturile din vânzări au crescut cu 30,13 miliarde de euro, de la 26,75 miliarde de euro în 2022.

Pentru ansamblul anului 2023, Porsche se aşteaptă în continuare la o rentabilitate operaţională din vânzări cuprinsă între 17% şi 19%. Această prognoză se bazează pe ipoteza că veniturile din vânzări se vor situa între 40 şi 42 de miliarde de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Oct. 2025, 16:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Oct. 2025, 16:31 // Actual //  Ursu Victor

Piața comerțului alimentar din Rusia trece printr-o transformare profundă pe fondul încetinirii economiei și creșterii accelerate a inflației. Tot mai multe lanțuri de retail renunță la supermarketuri și hipermarketuri, înlocuindu-le cu discountere și așa-numitele „magazine pentru săraci”, potrivit datelor Infoline, citate de publicația Kommersant, citată de Moscowtimes.

În primele nouă luni ale anului 2025, în Rusia s-au închis 67 de magazine mari, cu o suprafață totală de peste 185.000 m². De la 2017 încoace, ponderea supermarketurilor și hipermarketurilor în comerțul cu amănuntul s-a redus aproape la jumătate – de la 37% la 21%. În schimb, discounterele au ajuns să domine piața, urcând de la 49,9% la 63,4% din totalul vânzărilor.

Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează însă așa-numitele „magazine pentru săraci” (hard discounters) – unități comerciale cu amenajare simplificată, sortiment redus și prețuri extrem de mici. În ultimii opt ani, ponderea acestora a urcat de la 4,8% la 16,4%, arată analiza Infoline.

Directorul general al companiei „Infoline-Analitika”, Mihail Burmistrov, explică această tendință prin schimbarea comportamentului consumatorilor ruși, care adoptă o strategie de economisire în fața scumpirilor.

„Prețurile ridicate la alimente și scăderea puterii de cumpărare au făcut neprofitabilă deschiderea supermarketurilor mari. Retailerii reacționează rapid, transformând spațiile existente în discountere și depozite pentru livrări online”, afirmă Burmistrov.

Potrivit Asociației Companiilor de Retail din Rusia (AKORT), deschiderea unui discounter costă cu 20–40% mai puțin decât a unui supermarket. În plus, comercianții își reduc sortimentul pentru a limita costurile. În iulie 2025, oferta de produse alimentare în magazine s-a diminuat cu 2,3%, iar cea de bunuri nealimentare – cu 1,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen.

Totodată, crește popularitatea micilor magazine de cartier, cu suprafețe între 100 și 200 m². Numărul acestora a urcat cu 15% într-un singur an, a declarat președintele AKORT, Stanislav Bogdanov. Cu toate acestea, suprafața totală a spațiilor comerciale deținute de retailerii ruși s-a redus cu aproximativ 1%. În prezent, primele 200 de lanțuri de retail operează circa 4.700 de supermarketuri și hipermarketuri la nivel național.

Inflația rămâne principalul factor care obligă populația să economisească. Potrivit datelor oficiale ale Rosstat, prețurile au crescut cu peste 40% de la începutul războiului. Un sondaj al companiei Romir arată că 58% dintre ruși au renunțat la anumite produse, 57% caută alternative mai ieftine, iar 49% fac cumpărături doar în discountere sau încearcă să meargă mai rar la magazine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII